Al programa Una mà de contes ens agrada molt treballar en equip. Així aprens moltes coses noves i fas bons amics. Cadascun diu alguna cosa sobre el que sap o li interessa i al final sempre surten coses noves i divertides. Com ara aquests contes que us hem proposat. Així doncs ja haureu notat que a nosaltres ens encanta explicar històries, i d'altra banda hem pensat que per tractar el tema de l’assetjament qui millor que els mestres i les mestres que cada dia conviuen amb milers i milers de nens i nenes. Fruit d'aquesta col·laboració entre la televisió i l'escola, aquí us deixem alguns dels documents que hem fet servir per treballar plegats en aquest projecte. Esperem que us sigui d’utilitat i si mes no, d’inspiració.


nullnull

PROPOSTA, OBJECTIUS I METODOLOGIA

Junts i de la mà, contes per compartir contra l’assetjament escolar. A partir de la producció de una serie de nous capítols de Una mà de contes i de la creació d’un entorn multimèdia, coordinat entre el Departament d’Educació i l'equip del programa: posar a l’abast de tots el públics, i especialment a nens i nenes d’entre quatre i dotze anys, mestres de primària i familiars, una eina de sensibilització, informació i participació, en torn a l’assetjament escolar.


null
Els contes, d’una durada entre set i deu minuts, en el format habitual del programa, estaran destinats a l’emissió per antena i la difusió per internet des de el portal de Televisió de Catalunya. El pla de treball constarà de les següents etapes:

1/ Posar en comú els criteris artístics i de producció per part de l’equip d’Una mà de contes, amb la documentació i les estratègies pedagògiques apuntades per l’equip de la Sub-direcció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa.

2/ Producció, emissió i publicació a internet dels contes per part de Televisió de Catalunya.

3/ Desglossament des de el àmbits corresponents, i amb criteris artístics i pedagògics, dels continguts generats durant la preparació i producció dels capítols per publicar a internet.

4/ Reinterpretació de la col·lecció del programa des de el punt de vista del assetjament i amb els criteris apuntats durant la posada en comú.

5/ Promocionar activitats escolar i participacions on-line des de el web del programa, referides al tema de l’assetjament escolar. Aquestes participacions seran susceptibles de ser publicades a les pàgines web de referencia i emeses per antena.

CERCLE DE L'ASSETJAMENT DE OLWEUS ADAPTAT AL PROJECTE TOTHOM CONTA


null

CERCLE DE L'ASSETJAMENT ESCOLAR, ADAPTAT DE OLWEUS, 2001


null

CERCLE D’OLWEUS ADAPTAT A PERSONATGES TIPUS A LA FICCIÓ



CERCLE DE OLWEUS APLICAT A LA HISTÒRIA DEL REI BURLETA
PER ELABORAR EL GUIÓ DEL CONTE.



EXEMPLE AMB EL CONTE DE LA FORASTERA I EL MODEL DE TIPUS PER FICCIÓ.



A cada conte, els personatges adopten diferents rols buscant un paral·lelisme amb la proposta de Dan Olweus i el seu Cercle de l'Assetjament. Protagonistes víctimes i alhora assetjadors; grups que rebutgen per després acollir; mediadors que es revelen ... O la figura de l'artista actuant en el mateix conte com a mediador, per convidar a l'espectador a distanciar-se i analitzar la situació.

null

Monstres i bruixes que fan de mediadors


null

Reis i reietons fent d'assetjadors


null
Bandes i colles que necessiten un interlocutor


El conte d’En Fullaraca, un monstre molt tendre comença amb aquestes paraules: Què és aquest desordre? A qui se li acut barrejar papers, suc de taronja i entrepà? Deu ser la taula d’un artista. Els artistes acostumen a parar molta atenció a allò que passa arreu del món. Perquè aquest món, a vegades, també sembla molt desendreçat... I, realment, la taula de l'artista és com un laboratori d'idees i emocions on podem posar en escena tot allò que ens interessa o ens preocupa.

null
La taula de l'artista és com un laboratori d'idees i emocions.


PER TORNAR ALS CONTES