Quèquicom - HomePage

21/06/2019: Mobile 5G

Escrit per: Equip Editorial
Cirurgia a distància, smart cities, realitat augmentada, domòtica, conducció autònoma... El 5G revoluciona les telecomunicacions i fa realitat l’internet de les coses. Quina relació tenen freqüència i ample de banda? Com són les antenes 5G?



El Mobile World Congress és un dels esdeveniments tecnològics més important del món. Des de l’any 2006 se celebra a Barcelona. El programa “Quèquicom” el visita per esbrinar cap on es mouen els mòbils. En relació amb el disseny, no s’han mogut gaire en els últims anys. Totes les marques tenen models molt semblants, amb pantalles de vidre planes i una interfície tàctil. La novetat és el mòbil desplegable. El gran protagonista, però, d’aquesta edició és el 5G, la tecnologia mòbil de cinquena generació. S’espera que es comenci a desplegar l’any 2020, serà més ràpida que la fibra òptica, admetrà un gran volum de dades i una latència, o lapse de resposta, de mil·lisegons. Amb aquestes prestacions permetrà ciutats intel·ligents, videojocs de realitat augmentada, domòtica, telecirurgia, o conducció autònoma. S’espera que el 5G revolucioni les telecomunicacions i consolidi l’internet de les coses. A part de continuar augmentant els beneficis a les empreses de telecomunicacions, esclar.


» Text complet

Escrit per: Equip Editorial
El capítol “Accidents de cotxe” ha estat guardonat en la categoria de Televisió dels Premis Periodístics de Seguretat Viària, que atorga la Fundació Línea Directa.
El 10 de juny, en una cerimònia presidida pel ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, es van fer públics els noms dels guanyadors entre més de 2.000 treballs presentats en les diferents categories en un acte als Teatros del Canal de Madrid.
Sota el lema “Hablar de seguridad vial merece un premio”, la Fundació Línea Directa reconeix la feina dels professionals de la informació que fomenten la seguretat viària a les carreteres i promouen hàbits responsables al volant. Hi ha un guanyador per a cada una de les tres categories: premsa i mitjans online, ràdio i televisió, i un altre per a dues categories addicionals més: el Premi Solidari i el Premi Honorífic per a la Seguretat Viària. El jurat està format per 12 professionals del món de la comunicació, les assegurances i la seguretat viària.
En el reportatge guardonat, “Accidents de cotxe”, un treball de Fina Brunet i Roger Caubet, s’explica, per exemple, com es pot sortir d’un cotxe que queda de cap per avall, com s’ha de descordar el cinturó de seguretat sense lesionar les cervicals o quina és la millor manera de frenar el cotxe en sec. Quèquicom cedeix la dotació del premi, 10.000 euros, a la Fundació La Marató.
El programa va obtenir aquest mateix reconeixement el 2007.
Categories: Actualitat , Premis
Escrit per: Equip Editorial
Nil pren testosterona per canviar el seu perfil femení pel cos masculí amb què s’identifica. Aquest procés se l’anomena transsexualitat. Al Rafael li treuen la hipòfisi del cervell per aturar el gegantisme. I a partir del cas d’una pacient que havia perdut tota energia entenem com la glàndula tiroide regula el metabolisme. Si els gens són el projecte, les hormones són les mans de l’escultor. Hi intervenen Mireia Mora, endocrinòloga de l’Hospital Clínic de Barcelona; Joaquim Enseñat, neurocirurgià, Hospital Clínic de Barcelona.

» Text complet

Categories: Actualitat

20/04/2019: El gust de l’aigua

Escrit per: Equip Editorial
Mostres d'aigüesFem un tast cec de l’aigua de l’aixeta de Barcelona i la comparem amb la de 6 fonts naturals. Identifiquem els components químics que donen bon gust i fabriquem l’aigua perfecta. Amb això entendrem què és el pH, la duresa i la conductivitat.
Tots hem estudiat a l’escola que l’aigua és incolora, inodora i insípida. Però en realitat tots tenim també l’experiència que hi ha aigües més bones que d’altres. Què determina el gust de l’aigua?
A la Catalunya Vella l’aigua de l’aixeta o d’abastament procedeix principalment dels rius Ter i Llobregat, amb característiques químiques diferents tant de duresa com de conductivitat. A més, com que aquests rius estan contaminats de residus fecals i industrials, cal tractar l’aigua en plantes potabilitzadores per poder-la consumir. Un segon origen de l’aigua de l’aixeta és el mar. (Segueix...)

» Text complet

Categories: Actualitat
Escrit per: Equip Editorial
Llaurem amb un cavall, comparem la potència d’un tractor antic amb un de modern capaç de veremar o recollir el blat de moro automàticament. Tot llaurant aprenem perquè tenen les rodes tan grosses i que són el Watt i el cavall de vapor.

D’ençà de la seva aparició l’agricultura ha tingut diverses revolucions tecnològiques, que sempre han anat en la direcció d’estalviar esforç i augmentar l’eficiència: la tracció animal, la mecanització, la precisió i la interconnexió. Només falta la robotització, i potser un dia el pagès no haurà de moure ni un dit per treballar al camp.

» Text complet

Categories: Actualitat

06/02/2019: Prevenir les allaus

Escrit per: Equip Editorial
Esquiar pot provocar allaus? Ho sabrem mentre pugem a un cim amb esquís de muntanya amb Ivan Alfonso, supervivent d’una allau. Com és que es provoquen explosions per prevenir-les? Són compatibles les pistes d’esquí amb el gall fer?
La neu es forma als núvols per un procés sorprenent que es diu “sublimació inversa”, però un cop a terra es comporta de manera poc previsible.

El reporter Pere Renom puja esquiant un cim de 2.417 metres d’altitud amb dos muntanyencs experimentats, un dels quals, Ivan Afonso, va sobreviure a una allau fa 20 anys. Ara, la nivologia ha avançat molt. Lauegi (allau en aranès), és l’equip de nivòlegs que determina l’estabilitat de la neu per fer la predicció diària de seguretat. Les estacions d’esquí i els seus accessos estan sota control constant i en ocasions es provoquen explosions per evitar l’acumulació de neu. El gall fer viu als boscos propers. És compatible l’esquí amb la conservació de la fauna d’alta muntanya?

» Text complet

Categories: Actualitat

24/01/2019: El cafè

Escrit per: Equip Editorial
És cert que un cafè augmenta l’eficàcia cerebral? Sol o amb sucre? I quantes tasses al dia? Quan et despertes, o millor esperar-te una estona? Fa pujar la pressió arterial? Com l’haurien de preparar als bars? I un consell: descarta el torrefacte.
El cafè és un dels gustos més complexos de la gastronomia. Conté més de mil compostos i se n'han identificat 850. Encara queden 150 misteris per resoldre! Fina Brunet en segueix el procés: des de les característiques del gra segons l’origen, fins a la cata, passant per la torrefacció.

» Text complet

Categories: Actualitat
Escrit per: Equip Editorial
Fem immersió en un vaixell romà que va naufragar fa 2.000 anys a les illes Formigues i que s’ha conservat intacte. Què el va fer naufragar? Com era la seva estructura? Què duia a les àmfores?
Fins ara es creia que els vaixells romans no eren aptes per navegar per l’Atlàntic, l’anàlisi de milers d’àmfores demostra que sí, que mantenien rutes navals fins a Britània i Germània. En el programa es veu com les veles romanes, que eren quadrades, la poca quilla i l'absència d'orsa només permetien navegar amb vents de popa, el que dificultava molt les maniobres i propiciava els naufragis.
Aquest jaciment ajuda a entendre les rutes comercials, la construcció naval, la gastronomia i la vida a bord durant època romana. Una veritable càpsula del temps preservada sota el mar.

» Text complet

Categories: Actualitat
Escrit per: Equip Editorial
Seria possible desextingir la cotorra de Carolina a partir d’un exemplar dissecat? Un equip de la UPF en desxifra el 95% de l’ADN. Caldran tècniques CRISPR d’edició genètica i de clonació, però no és cap utopia. Com tampoc no ho és la teràpia gènica.

» Text complet

Categories: Actualitat

28/11/2018: En moto, segur!

Escrit per: Equip Editorial
Fem un curset per evitar errors de pilotatge que ens costarien la vida. Comparem la frenada amb i sense ABS. Entenem per què s’inclina la moto i aprenem a triar el casc, i veiem sobre pilots reals com funcionen les armilles amb airbag.
Fina Brunet descobreix que una cosa és mantenir l’equilibri i l’altra ser un bon motorista. A l’Honda Institut de Seguretat estudia com millorar en el pilotatge de la moto, perquè tenint anys de rodatge no n’hi ha prou: hi ha qui fa més de 30 anys que porta moto i encara comet errors.

» Text complet

Categories: Actualitat


Anterior       Següent
English Español