null

El 2019 s'han registrat menys caigudes que les temporades immediatament precedents, 971; és a dir, menys de 1000, i amb una cursa més, 19. Les temporades 2016-18 n'hi ha hagut entre 1026 i 1077. Els guarismes són els de les temporades 2014-2015 (981/976 respectivament). Aquest any Marc Márquez es va proposar caure menys, i ho ha assolit, però desgraciadament per a ell, ha acabat de nou a la taula d'operacions i no tindrà un hivern normal.

null
(A l’esquerra, el doctor Mir, amb els doctors Víctor i Teresa Marlet, especialistes d’espatlla, i el campió de MotoGP)

El doctor Xavier Mir, d’ICATME-Quirón Dexeus, es congratula que hi hagi hagut menys caigudes, però a falta de comptar totes les dades, creu que hi ha hagut més fractures de quiròfan (en surten 20 de diagnosticades als mateixos circuits, segons dades oficials, però n’hi ha hagut més). El traumatòleg català explica que entre el 60% i el 70% de les lesions són de tronc superior, començant per les fractures de clavícula, seguides per les lesions de mans (el 2019 s’han registrat menys cremades en aquesta extremitat) i les luxacions d’espatlla.

Diversos pilots han patit lesions per subluxació o luxació d’espatlla, però ressalta la coincidència que Marc Márquez hagi passat pel quiròfan dues vegades en un any. En la segona ocasió, a la part dreta, la lesió no ha arribat a “la gravetat” de la primera, a l’espatlla esquerra. Aquest hivern, el campió torna a passar pel tràngol de la rehabilitació, però Xavier Mir destaca que “es tracta d’un professional, perquè qualsevol altre hauria volgut esperar”. Qui pensi que Márquez té un punt dèbil a les espatlles s’equivoca, segons el traumatòleg de MotoGP, tenint en compte que la seva articulació operada a finals de 2018 respon a la perfecció. El pronòstic amb Marc Márquez és que tot avança positivament i aquest hivern no serà tant dur en termes de recuperació, perquè ja ha començat la rehabilitació per l’absència d’inflamació.

null
(Marc Márquez després d'una de les darreres caigudes de l'any, a Sepang, on se li va sortir l'espatlla ara intervinguda)

Seria interessant aquí saber si l’ús de l’airbag ha pogut influir d’alguna manera en la producció d’un tipus de lesions en detriment d’unes altres. I Mir nega aquesta possibilitat, si bé reconeix que amb l’actual nivell dels airbags, “potser les lesions no s’han limitat tant com es pretenia, però es continua treballant en el desenvolupament del producte”.

null

Més estadístiques
Evidentment, són menys de 1000 caigudes amb una cursa més, però variables com menys dies de pluja o més asfalts nous ajuden a fer que la xifra es pugui contenir, ni que sigui aquesta temporada passada. Segons les dades que ha facilitat Dorna, MotoGP és la categoria que menys caigudes registra de les 3 del campionat. Això és així almenys des del 2006, però és clar que la classe reina és la que té menys pilots. El pilot de MotoGP que més caigudes ha protagonitzat aquest 2019 és Johann Zarco (17), tot i que el francès es va perdre 3 curses perquè era a l'atur. Marc Márquez ha caigut “només” 14 vegades (lluny de les 27 i 23 de les temporades 2017 i 2018, però la de la classificació del GP de Malaisia ha posat les bases de la nova lesió, rematada per la caiguda al test de Jerez del mes passat). El pilot que més vegades ha caigut és Tom Booth-Amos (Moto3, 22), seguit per Can Öncü (Moto3, 21) i Sam Lowes (20, Moto2). El moment en què més caigudes es produeixen és la cursa; en segon lloc, els de MotoGP i Moto3 cauen més a l'FP2, i els de Moto2 a l'FP3. El circuit amb més caigudes aquest any és el de Le Mans, amb 90, seguit pel de Catalunya i el de Phillip Island amb 73. El pitjor revolt del calendari ha estat el 3 de Le Mans (32 caigudes), seguit pel 4 de Phillip Island (27) i el 10 de Montmeló (20).

Si voleu tenir encara més dades i molt interessants, us recomano que llegiu aquest article del periodista Mat Oxley

https://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/why-did-motogp-s-crash-rate-drop-almost-third-2019?utm_campaign=1214853_Mat%20Oxley%20-%20031219%20-%20CrashStats&utm_medium=email&utm_source=emailCampaign&dm_i=4DIP,Q1DX,1M6BK7,33EYE,1