null

Ara mateix podríem dir que hi ha 3 grups d'edat a MotoGP. Els que van dels 20 als 24 anys (Quartararo, Rins, Viñales, Morbidelli, Mir, Miller), els que van dels 27 als 30 (Nakagami, Zarco, els germans Espargaró, Petrucci, Iannone, Abraham, Rabat), i els que estan per sobre dels 30 (Dovizioso, Lorenzo, Crutchlow, i amb Rossi que en té 40). I entremig, Marc Márquez amb 26 anys. Estem d'avant d'un nou relleu generacional a MotoGP.

null

L'ex pilot de MotoGP i director esportiu de l'equip Avintia Ducati, Rubèn Xaus, diu que "quan ets jove i pots fer 30 voltes a un ritme de 180 pulsacions, tens molt de guanyat. A MotoGP es va molt ràpid, els cavalls que tenen aquestes motos fan que la massa corporal es multipliqui, són com meteorits, i aquests pilots són uns atletes. L'experiència de Dovizioso, Crutchlow, Rossi i altres es veu afectada pel component físic dels més joves. No vol dir que en pistes que coneixen molt bé i on tenen molts anys d'experiència, com Mugello i Barcelona per exemple, es puguin defensar perquè l'experiència és un grau. Però en moments de dificultat com va ser Assen, amb el concepte de neumàtics modificat, perquè tots van haver de muntar neumàtics per acabar la cursa i estatègicament van haver de canviar molt la forma de conduir, al final veus que els pilots joves no s'amaguen ni s'espanten, i aquí és on el pilot de més edat comença a tenir problemes".

null

El component psicològic
Afegeix Xaus: "Respecte la meva època, tot està més apretat, pilots i motos de la primera a l'última. De fet està espectacularment molt més apretada que abans en pilots i motos. Anys enrera el diferencial era molt més gran, si bé en ocasions quan hi havia dificultats podies fer algun bon resultat. Ara les diferències son tan petites, que si et falla qualsevol cosa, perds moltes posicions, perquè hi pot haver 20 pilots en menys d'un segon. Si no estàs còmode entrant al revolt, o obrint gas, si físicament pateixes, i has de pensar o calcular, doncs aquests nanos joves no pensen, actuen. Iannone per exemple destaca que amb la Ducati obria gas i no s'havia de preocupar de res, però ara amb l'Aprilia ha de vigilar de no sortir volant. Es veritat també que els nous pilots que puguen debuten a MotoGP amb un concepte electrònic, i venen de Moto2 que ja era una categoria apretadísima; estan acostumats a estar un dia el 3 i al següent el 20. I emocionalment això també compta. Per un pilot de l'experiència de Rossi, trobar-se a les darreres curses el 18, 14 o 13 a la graella, no ha de ser fàcil. Mentalment no ha de ser de bon digerir, i l'altra és saber que tot s'acaba, i aquí entra decidir que plegues tu o deixar que el destí et faci plegar".

Contra els arguments de Xaus, dues opinions
Marc Márquez diu: "Es llei de vida, no veig que ara arribin més forts. Quan va arribar Valentino, hi havia Crivillé, Biaggi i altres que es van anar apartant; després van arribar Stoner, Pedrosa, Lorenzo; i més tard el Pol i jo; i ara el Maverick, Rins, Quartararo... Has de saber reinventar-te i treure coses noves per intentar allargar al màxim la teva carrera esportiva".

Joan Mir pensa que "ara hi ha una remesa molt bona de joves talents i el nivell de la categoria ha pujat. Tots estem molt junts, més que mai a MotoGP, per la qual cosa Márquez ha d'apretar, que és l'home a batre; també les motos estan més igualades. En el nostre esport, el físic és molt important però crec que si et saps reservar pots arribar bé al final de la teva carrera, jo crec que aquí guanya l'experiència".