null

Yamaha és el corral de Valentino. Rossi és intocable i aquesta situació perjudica un equip que no funciona com un equip... Des que Lorenzo va marxar, Yamaha no aixeca el cap. Però el mallorquí a Honda tampoc, i per això ha viatjat al Japó, i no per fer vacances. Mentrestant, a Ducati han assaborit les dues cares de la moneda. I de Suzuki què diem, que tenen al “Senyor Remuntades”.

null

El cap el va mantenir ben alt Maverick Viñales a començaments de 2017 amb una Yamaha heretada del mallorquí. Després Honda i Ducati van auspiciar un canvi de carcassa de neumàtics amb el suport de Rossi i es va acabar el domini de Viñales. De llavors ençà, a Yamaha estan perduts. Ara s’agafen al fet que per al test de Brno tindran la moto 2020, i que Quartararo* despunta… només en entrenaments; i Rossi** al fet que l’any passat entre Mugello i Sachsenring va sumar molts punts (47, però també al 2018 va sumar 16 punts al Mugello i diumenge va caure quan era últim).

null

Encara recordo l’escarni públic de mesos enrere a Kouyi Tsuya, l’antic líder del projecte, que va haver de sortir a demanar disculpes als pilots davant la premsa, només perquè els directius de l’equip de curses salvessin el cul.

S’han disputat 6 curses de l’actual temporada, i el balanç de les 4 “millors” marques és:
Honda: 3 victòries i 2 segons (Márquez)
Ducati: 2 victòries, 1 segon, 3 tercers (Dovi/Petrucci)
Suzuki: 1 victòria, 1 segon (Rins)
Yamaha: 2 segons 1 tercer (Maverick/Valentino)

null

Aquest equip oficial Yamaha va a la deriva. Si sorgeixen comentaris respecte a canvis de pilots per al futur, el nom de Valentino no hi és. Des d’Assen’17 (34 curses) que Rossi no guanya i Dovi, per exemple, s’ha apuntat 9 victòries. Valentino no aixeca cap ni havent-se quedat en exclusiva l’especialista en electrònica Michele Gadda, que es va contractar “per ajudar l’equip”. Està clar que no es vol rendir, però no pot permetre tampoc que ningú de Yamaha li passi clarament al davant. Per a Viñales, ser la millor Yamaha en la sisena posició tampoc és gaire tranquil·litzador, però és l’únic que té ara com ara.
A Yamaha, o estan cecs, o bloquejats davant del dilema: Valentino és el més mediàtic, un gran venedor de motos, el seu ambaixador per sempre; amb ell tenen importants contractes de marxandatge i entrenaments amb pilots de tot el món que passen pel seu ranxo a fer estades. Quan plegui tots el veiem com l’amo i senyor de la marca dels diapasons a les curses, mirant d’imposar els seus criteris i pilots protegits. De moment ja ha respost que els seus seguidors no s’han d’amoinar perquè vulgui plegar donat el sotrac de resultats que pateix. Però ni el president de Yamaha deu atrevir-se a dir res que incomodi el de Tavullia, que perd legitimitat cada cap de setmana que no guanya.

null

La urgència d’Honda
Des que Lorenzo no hi és Yamaha no va, i Honda ho sap. Per això, ni que se’ls estigui acabant la paciència amb les peticions del mallorquí per trobar l’ergonomia que busca, l’han cridat al Japó i s’hi estarà uns dies per seguir fent proves de comoditat a sobre de la RC213V; l'única manera de trobar és buscar. A Ducati ja els va matar la paciència però va acabar guanyant al 24è intent, i algunes de les seves idees les segueixen utilitzant els pilots de Borgo Panigale. A MotoGP la sort canvia entre entrenaments lliures, per tant amb Lorenzo hi continua havent esperança, encara que Márquez li hagi clavat alguna cleca darrerament pels seus comentaris sobre com hauria de poder ser el desenvolupament al box del Repsol Honda. La marca té la sort de tenir un pilot que guanya i els seus esforços en pocs mesos se centraran a renovar-lo, però han de pensar en qualsevol imprevist. Els cal que l’altre pilot també sigui fort. O no recordeu quan Márquez justificava la marxa de Pedrosa dient que n’arribaria un altre que el collaria?

La contradicció a Ducati
No hi ha hagut ordres d’equip a Ducati, si bé molts ducatistes ho haurien volgut. Petrucci va guanyar sense peròs, i a Dovizioso no li va agradar. Poc va poder amagar el de Forlí el seu descontentament, però va acceptar la derrota amb esportivitat (deixant anar, això sí, que l’avançament guanyador de Petrucci va ser agressiu). A la vegada, va donar per renovat el seu company. Ducati va salvar l’honor al Mugello, però el seu número u va perdre 4 punts amb Márquez. És previsible que aquesta lluita s’exporti la setmana que ve al GP de Catalunya. Potser si Dovi no es vol tornar a enrabiar s’haurà d’arriscar, cosa que no vol fer quan l’Honda corre tant com la Ducati. Després de la seva primera victòria, Petrucci va dir que ara toca ajudar Dovi a guanyar el títol… Márquez va picar Ducati i Dovi dient públicament que considera Petrucci un dels seus rivals per al campionat. A la marca italiana, Petrucci el consideren el número 2, i ell exerceix de número 2, i aquesta no és la mentalitat que cal per optar a tot.
Una bona dada: Andrea Dovizioso va guanyar els grans premis d’Itàlia i Catalunya al 2017. Al 2018 ho va fer Jorge Lorenzo. Aquest 2019, Danilo Petrucci ha guanyat al Mugello. Guanyarà a Catalunya?

null

El “Senyor Remuntades”
Àlex Rins: “Hem remuntat moltes posicions les primeres voltes, i hem pogut arribar. Si haguéssim sortit al davant, hauríem estat igual i haguéssim patit igual. Al Mugello em vaig cansar molt més que a Austin; tenia el ritme, però en molts revolts patia molt perquè havia de parar molt la moto i havia de fer més força amb braços i cames”. El barceloní és el remuntador de l’any: Qatar del 10 al 4, Argentina del 16 al 5, Austin del 7 a l’1, Jerez del 9 al 2, Le Mans del 19 al 10, i Mugello del 13 al 4.

*Quartararo ha passat avui pel quiròfan a Quiron-Dexeus a Barcelona per la síndrome compartimental de l’avantbraç dret. Operació a càrrec del doctor Xavier Mir i l’equip d’ICATME. Quartararo es queda en observació i demà rebrà l'alta hospitalària i s'espera que en un parell de dies comenci amb la fisioteràpia i pugui competir al #CatalanGP

**Valentino va fer veure durant el GP d’Itàlia que tampoc no tenia gaire interés en estudiar la telemetria dels pilots Petronas, quan qualsevol que visqui al seu equip et dirà que s’ho mira tot amb lupa