null

No és definitiu, com diu el mateix Maverick Viñales, però haver buscat al box veí dels Yamaha Petronas el que li mancava per ser ràpid a Jerez li obre una nova via d'escapament. Ahir el de Roses -a la quarta cursa- va sumar el primer podi de la temporada. La seva presència al podi va ser ben important, ja que va confirmar el tercer triplet català de la història a la classe reina. És un punt de vista molt egoista (el meu vull dir). Sí, i què?


null

Dins del pàdoc parlem de copiar. És exactament això. Però en el fons significa aplicar el que tens a l'abast. Es pot interpretar com un descrèdit, tradicionalment ho ha estat, però no és il·legal. Ho ha fet Rossi a la seva trajectòria, quan tafanejava les dades de Lorenzo per intentar vence’l. Com Márquez deu consultar el que fa Crutchlow quan li convé, i segur que Lorenzo també ho fa dels altres dos ara. Ho han fet tots els pilots que han pogut i es farà sempre. Si les dades són obertes, el més lògic és que els pilots de la mateixa marca tinguin una carpeta compartida per contrastar la feina feta. I amb més raó en l'actual època de MotoGP, amb tanta competitivitat, i amb els equips privats més al costat de les fàbriques que mai.

null

Els fets són aquests: dissabte Maverick Viñales, en la seva trobada amb la premsa després de la classificació, reconeix que "a última hora" ha decidit canviar el repartiment de pesos de la moto (allò que ells anomenen "la geometria de la moto"), i que el tutorial de com fer-ho l'ha trobat al garatge del costat: "Hem millorat quasi un segon de ritme de l'FP3 (16è, +0,7s) a l'FP4 (2n, +0,010s); potser un pèl tard però mai és tard, demà hi ha cursa. (Els Petronas) duien una configuració molt diferent de la meva, que els permetia fer un millor pas pels revolts i he millorat en revolts on perdia molt de temps. L'electrònica és molt semblant, m'ha resolt més la posada a punt que no pas l'electrónica. (...) Per a mi és una solució a curt termini; hem d'intentar trobar l'estabilitat, que la moto vagi bé a cada entrenament i jo pugui posar-hi el pilotatge. A l'FP2 i FP3 em vaig passar molt de temps al box sense rodar perquè no em sentia gens bé; cal trobar l'estabilitat."

null

És cert que Maverick va rebuscar al garatge Petronas, però per la informació de què disposo, va ser Fabio Quartararo qui "més el va ajudar". De fonts de l'equip he sabut que el francès poca cosa ha tocat de la seva Yamaha des de l'inici de temporada. I tractant-se d'un debutant fa la situació més estranya, si voleu. Però aquí cal mirar més estils que no pas jerarquies. Ahir li vaig demanar a Morbidelli per aquest fet i em va respondre: "Som pilots Yamaha, tots mirem les dades dels oficials, i també pot passar que ells mirin les nostres dades si som més ràpids. Tenir més pilots i motos ens ajuda a créixer". Resposta política però ben realista. A Le Mans s'ha d'escriure el segon capítol d'aquesta nova via oberta per a Maverick Viñales. L'empordanès hi va guanyar amb solvència el 2017.