null

Potser no serà tan intens com aquell teatre de quan el Barça volia fitxar Antoine Griezmann, però "la decisió" que han de prendre els tres comissaris/advocats de la FIM sobre la denúncia contra Ducati sobre l'anomenada "cullera" o "deflector d'aigua" no sembla que sigui el final de la història. Aprilia és qui porta el pes de la denúncia, si bé Honda també està en una posició combativa.

El que sabem ara mateix és que divendres a les 11 del matí, tres advocats (sí advocats) de la FIM (un indi, un suec i un finlandès, i no és un acudit) –atenció, que són de països on no hi ha curses de MotoGP– escoltaran les parts en conflicte, és a dir, Ducati per una banda, i per l'altra les marques que els acusen: Aprilia, Honda, KTM i Suzuki. I la decisió, segons hem pogut saber de fonts de la FIM, arribaria a començaments de la setmana que ve, i serà evidentment abans del Gran Premi de l'Argentina; si bé això no vol dir que el tema es tanqui aquí. Ja fa hores que totes les parts han presentat la documentació que han considerat oportuna, i de ben segur que els comissaris ja se l'estan mirant.

Aquest afer fa de mal resoldre. Si donen la raó a Ducati... és versemblant que Aprilia i Honda vagin al TAS. Si donen la raó a les marques acusadores... Ducati probablement anirà al TAS. Em diuen des d'una de les marques acusadores que l'esperit de la denúncia no va ser mai que retirin els 25 punts a Andrea Dovizioso, sinó que, a partir de l'Argentina, s'aclarís el reglament.

Aquests darrers dies, Ducati ha escalfat l'ambient. Gigi Dall'Igna, el pare de la Desmosedici, va declarar això a Gpone.com: "Estic convençut que aquesta solució és legal. He de deixar d’usar-la perquè un enemic m’amenaça amb una protesta? Tenim el vistiplau del director tècnic de MotoGP (Danny Aldridge), que és qui decideix. I espero tranquil·lament la decisió. No soc tan burro com per muntar un sistema que sé que és il·legal."

Cap de turc?
Precisament, a pocs dies de la cursa de Qatar, Danny Aldridge va enviar un comunicat a les marques dient que aquest "deflector d'aigua"* es podia usar en cas de pluja, i si no plovia es podria usar sempre que no fos un element aerodinàmic (segons quina font, et diu que el mateix Aldridge va defensar que no és pas aerodinàmic, quan se li va requerir posteriorment). D'una banda, Aprilia hauria presentat una petició per un deflector semblant que els haurien considerat no legal, i d'aquí també el rebot dels de Noale. Aprilia sosté que hi ha prou proves per demostrar que el deflector de Ducati opera aerodinàmicament, i Ducati sosté que hi ha prou proves per al contrari: "A les proves fetes a pista es demostra que amb aquest sistema aconseguim rebaixar significativament la temperatura de la roda posterior i, en canvi, no afecta la suspensió ni, per tant, l’estabilitat. Jo aniré a l’Argentina amb el mateix que a Qatar i no penso acceptar que els meus adversaris m’intimidin", diu Dall'Igna.

Aquest és un campionat que ha començat amb molta emoció, desinflada per un tema de despatxos. Si s'allarga gaire i els punts que es vagin sumant són provisionals, serà un desastre. A la Fórmula 1 estan acostumats a sidrals del gènere, i són més àgils, però a MotoGP, ara com ara el que volem és preservar el nivell d'espectacle que ens ofereix la pista.

*en diuen així perquè va ser Yamaha qui ho va treure a la cursa de València del 2018, en pluja, i "va obrir els ulls" a la competència.