Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts

"VOL MH370: SALA DE CRISI"


EMISSIÓ: dilluns 6 de juliol, a les 23.00, al 33 i 30 dies a Internet


Quan el vol MH370 de Malaysia Airlines va desaparèixer el març del 2014, el govern malaisi i les autoritats de l’aviació civil internacional es van trobar amb el misteri més gran de la història de l’aviació.





L’MH370 de Malaysia Airlines era un vol internacional regular que operava entre Kuala Lumpur i Pequín, en el qual viatjaven 227 passatgers i una tripulació de dotze persones, i que va desaparèixer misteriosament el 8 de març del 2014 al sud de l’oceà Índic.




Des del moment en què es va perdre contacte amb l'avió, es va iniciar una de les operacions d'investigació i recerca més difícils i costoses de la història de l'aviació. Sense resultats.

Gairebé quatre anys després de la desaparició, sense rastre dels passatgers ni del gruix de les restes de l’aparell –algunes peces petites van aparèixer a l’illa de la Reunió el 2015 i a Moçambic el 2016- la investigació oficial no ha arribat a cap conclusió definitiva sobre les causes exactes de la catàstrofe. Malgrat tot, els experts s’inclinen per la hipòtesi que el pilot del Boeing 777 de Malaysia Airlines el va fer estavellar intencionadament en aigües de l’Índic.

“Vol MH370: sala de crisi” mostra, amb la participació dels mateixos protagonistes del govern i de l’aviació civil de Malàisia d’aquell 8 de març del 2014, com es va afrontar la sobtada i misteriosa desaparició de l’aparell, enmig d’una gran pressió interna i internacional.

Dirigit per Nic Guttridge .

» Text complet

02/07/2020: "Màquines"

Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts

"MÀQUINES"


EMISSIÓ: el dilluns 29 de juny de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).



A través dels passadissos i les entranyes d'una enorme estructura, la càmera porta l'espectador cap a un lloc deshumanitzat de dur treball i de grans penúries. Una fàbrica tèxtil gegantina a l'estat de Gujarat, Índia. En un retrat provocador però tanmateix íntim, el director Rahul Jain observa la vida dels obrers en un entorn molt despietat del qual difícilment es poden escapar.




Amb un fort llenguatge visual, imatges memorables i entrevistes als treballadors seleccionades, Jain explica una història de desigualtats, d'opressió, del gran abisme que hi ha entre rics i pobres i les perspectives de tots.


null null

Dirigit per Rahul Jain
.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"MORT A L'ESTACIÓ"


EMISSIÓ: el dilluns 22 de juny de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


L’atac terrorista a la terminal d’autobusos de la ciutat israeliana de Beerxeba el 2015 constitueix la base d’aquest documental tan premiat. Però advertim: no tot és el que sembla. Una història, fidel reflex de la situació, sovint demencial, que pateix la societat israeliana.




L'atac terrorista a la terminal d'autobusos de Beerxeba sembla encapsular el tràgic trastorn de la situació a Israel. Un fet que va actuar de petit microcosmos de l’olla a pressió que ha esdevingut la vida al país.


null null

Minuts després de l'atac inicial, la informació en un principi contradictòria, va començar a fluir ràpidament. Primer es va dir que un terrorista va ser mortalment abatut després d’assassinar un soldat i ferir molts altres a la sala d’espera de l’estació d’autobusos. Després es va “saber” que de fet hi havia dos terroristes implicats: el primer, mort per trets per part de les forces de seguretat, i l’altre capturat viu.

Una hora després de l'atac, van començar a circular fotografies de l'interior de l'estació: imatges de l’home etiquetat com a segon terrorista, estirat a terra i envoltat de la seva pròpia sang. Havia estat tirotejat diverses vegades i ara l’envoltava gent histèrica que cridava, maleïa, escopia. De tant en tant, algú li pegava al cap o al cos.

Un home gran, potser de 50 o 60 anys, intenta protegir-lo. Col·loca un banc entre l'home i la multitud, però no és una barrera suficient. La pallissa continua, i el metratge del documental és increïblement difícil de veure. Tot i així, l’espectador es diu: era un terrorista. Va venir allà a matar. Després es va saber que va morir de camí a l'hospital.
Però aquell segon home, era terrorista? Qui era?

Dirigit per Directed Asaf Sudry i Tali Shemesh .
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"TRENCACORS A LA XARXA"


EMISSIÓ: el dilluns 15 de juny de 2020, a les 22.50, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


L'estafa sentimental és la reina de les estafes d'Internet. Les xarxes socials i els webs de contactes són el territori de caça favorit dels estafadors que s'amaguen darrere de perfils falsos d'occidentals per enganyar homes i dones que busquen una relació. Hi ha una infinitat de víctimes, i als fòrums abunden els testimonis.




Bernard somiava amb un futur tendre al costat d’una jove francesa, Julie, que va conèixer per Internet. Julie va pensar que havia trobat l’amor amb aquest bonic alemany tan atent. Però tots dos han estat víctimes d’una estafa sentimental, una estafa devastadora que deixa al seu pas homes i dones arruïnades i especialment desconcertades. Basats la majoria del temps a l’Àfrica, els estafadors s’amaguen darrere de falsos perfils occidentals per seduir les seves preses a les xarxes socials o llocs de cites. La justícia és impotent contra aquestes estafes.


null null

Els autors del reportatge parlen obertament amb les víctimes i amb els propis estafadors.

La majoria d'estafes sentimentals es fan des de Nigèria o la Costa d'Ivori. A Abidjan, les estafes sentimentals són un negoci molt rendible des de fa anys. Els estafadors formen part del teixit econòmic local.

“Això d'estafador... Sí, de vegades. De vegades, però... Sí, de vegades hi penso, i em sap greu. Però el mal ja està fet. Quan parles amb el client i et diu el que ha patit per culpa teva, et sap greu. Fins i tot et salten les llàgrimes. Però llavors penses: si ho deixes, com t'ho faràs per portar diners a casa? Com menjarà, la família? Estem obligats a continuar, perquè ja hem començat.”, diu un dels estafadors.

“El meu professor cobra 600 euros al mes. Jo, en una setmana, en puc guanyar 1.500. Creieu que puc respectar el professor que m'ensenya? No. Trobo que l'escola és una pèrdua de temps.”, argumenta un altre.
La persecució policíaca i judicial d’aquesta estafa a gran escala és molt difícil.

Dirigit per Olga Baillif et Isabelle Ducret
.

08/06/2020: "Ubiqüitat"

Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"UBIQÜITAT"


EMISSIÓ: el dilluns 8 de juny de 2020, a les 23.00, al 33, 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


Internet ja pot connectar a qualsevol persona, en qualsevol lloc i en qualsevol moment. Però hi ha qui no pot suportar la radiació electromagnètica de les xarxes sense fils que ens envolten. Senten el pols del món sense fil sobre els seus cossos. Són com els canaris a la mina de carbó? els més sensibles que ens alerten que alguna cosa no va bé?




Arreu del món, empreses de tecnologia i proveïdors de telefonia estan ampliant les seves xarxes digitals. Internet es converteix en omnipresent, capaç de connectar-ho tot. Però hi ha persones sensibles a la radiació electromagnètica. Senten al seu cos els impulsos invisibles dels routers Wi-Fi, dels telèfons intel·ligents i de les torres de telefonia mòbil i es veuen obligats a fugir del món connectat.


null null

Però, a mesura que les xarxes digitals s’expandeixin, ara amb la imminent posada en marxa del 5G, hi haurà algun lloc al planeta lliure d’aquestes radiacions?

A “Ubiquity” (“Ubiqüitat”), el director Bregtje van der Haak ens mostra la vida de tres exiliats digitals. Presenta una perspectiva força diferent de la publicitat brillant per a telèfons i dispositius intel·ligents. Com es veu el món a través dels ulls d’algú amb sensibilitat electromagnètica? com sonen els polsos invisibles? On trobaran refugi, a mesura que la xarxa mundial de torres per a cel·lulars i múltiples dispositius tanqui del tot? Al documental “Ubiquity”, la radiació electromagnètica esdevé dolorosament audible i tangible.

“Amb aquest documental – diu el seu director Bregtje van der Haak - vull explorar l’impacte de les noves tecnologies sense fils i connectivitat omnipresent amb internet. Qui controla el poder de les empreses de tecnologia que estan canviant tan profundament el nostre món? I hi ha alguna cosa com "el dret a romandre fora de línia"? "-

Dirigit per Bregtje van der Haak
.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL: LA NOSTRA MILLOR AMIGA?"


EMISSIÓ: el dilluns 1 de juny de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


La intel·ligència artificial (AI) està avançant a una velocitat enorme, i això provocarà grans canvis en la vida diària de tots nosaltres. Els efectes de la seva aplicació es notaran en tots els terrenys: permetrà l’arribada de la medicina personalitzada, de la gestió intel·ligent del trànsit, de la conducció automàtica... Però no tots els canvis seran positius, perquè l’anàlisi de quantitats immenses de dades també permetrà el control gairebé absolut de les nostres vides.




La Intel·ligència Artificial (AI), és avui una font d'alegria o de preocupació? Rodat entre França, Suïssa, Irlanda, Finlàndia i la Xina, aquest documental d’investigació explora les múltiples facetes de la intel·ligència artificial. Gràcies a l’aprenentatge automàtic desenvolupat en els darrers anys, Big Data i AI són en primer lloc un enorme mercat ara al centre de molts sectors: medicina, astronomia, transports, banca, assegurances, justícia...


null null


A la vida diària, quins seran els avenços més espectaculars a curt termini de l’assistent de veu de Google? Resposta a Zuric, on el gegant nord-americà ha creat el seu centre de recerca més gran sobre intel·ligència artificial fora dels Estats Units. En el sector del transport, Dublín ha confiat massivament en AI per gestionar el seu trànsit. Els algoritmes permeten anticipar la congestió a partir de les dades prèviament recollides. Però, en medicina, s’obren les perspectives més fascinants. Pioners en la prevenció de malalties gràcies al matrimoni de dades sobre salut i algoritmes d’intel·ligència artificial, els finlandesos creuen ara les dades genètiques i metabòliques dels pacients per crear tractaments reals personalitzats.

A la Xina, d’altra banda, la perspectiva d’un sistema generalitzat de vigilància anomenat “crèdit social” mobilitza els defensors dels drets humans. A partir d’aquest any, cada ciutadà obtindrà una puntuació en funció del seu comportament a Internet i a les xarxes socials. Si es comprova que els amics o contingut compartit no són “conformes”, la qualificació baixarà. I per sota d’una certa qualificació, ni tan sols serà possible agafar el tren ni l’avió.

Dirigit per Alain Orange i Blaise Piguet
.

26/05/2020: "L'Eldorado enfonsat"

Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"L'ELDORADO ENFONSAT"


EMISSIÓ: el dilluns 25 de maig de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


Empreses privades, amb gran capacitat tecnològica, van a la cacera de l’immens tresor del fons del mar: més de tres milions d’embarcacions enfonsades al llarg de la història amb la seva càrrega, preciosa en molts casos. La UNESCO i altres institucions consideren que són patrimoni de la humanitat. Els governs no tenen diners per a la recerca i el rescat, però hi ha empreses que sí que en tenen. Països i companyies privades s’enfronten per aquest patrimoni.




Durant mil·lennis, l’or ha estat el metall més il·lustre i cobejat. Del món de la joieria al món de les finances, el preciós metall groc regula la nostra existència. I la demanda global continua augmentant.


null null


No obstant això, els llocs d’extracció estan decreixent, i de la mateixa manera que el “pic d’oli” del 2006, vam arribar al “pic d’or” el 2015, marcant el moment en què la producció global va començar a disminuir com a conseqüència de l’esgotament de les reserves d’or extraibles. Segons els experts, els dipòsits s’esgotaran el 2050.

Davant aquestes mancances previstes i una demanda cada vegada més gran, les grans empreses mineres busquen nous jaciments més profunds, i per tant també més cars.
Tot i això, de vegades sorgeixen dipòsits inesperats. L’arqueologia submarina ha revelat que tres milions de vaixells naufragats abasten el fons oceànic, 3500 dels quals enfonsats amb càrregues de “metalls preciosos” a bord.
A tot el món, centenars de milions d’euros en or, però també en plata, platí i estany, de les antigues colònies de les grans potències marítimes, es poden extreure avui amb facilitat, gràcies als avenços tecnològics de les darreres dècades.

Amb el coneixement d’aquestes riqueses, és fàcil imaginar l’interès de les nacions arreu del món, tot i que moltes de les caixes submergides puguin estar buides.
Però, com es pot recuperar aquest tresor enfonsat? I qui té dret a fer-ho? Qui és el veritable propietari d’aquestes càrregues? El país que exerceix la sobirania de les aigües territorials que acullen el naufragi? el país sota la bandera del qual navegava el vaixell? O, de fet, la humanitat com propugna la UNESCO? Ningú sap exactament ...

Una autèntica aventura per als caçadors de tresors del segle XXI: empreses d’alta tecnologia especialitzades en exploracions subaquàtiques que cuiden poc el patrimoni, la legislació nacional i la protecció dels llocs.
Davant la necessitat urgent d’actuar per no veure com desapareixen els seus tresors, les nacions s’organitzen, i fins i tot consideren aquests naufragis com a nous punts geogràfics estratègics.
Entre batalles diplomàtiques i l’ambició dels grans bucaners, aquest documental d’investigació internacional destapa una nova cursa d'or, en la qual els governs, les institucions internacionals i els agents industrials privats xoquen.

Dirigit per Denis Delestrac & Didier Martiny
.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"CIUDAD JUÁREZ: LA GUERRA DELS CÀRTELS"


EMISSIÓ: el dilluns 18 de maig de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


La sagnant lluita a Ciudad Juárez entre els càrtels de la droga i la ruta de la cocaïna, com mai abans s’havia pogut filmar, entre Mèxic i els Estats Units.




Els últims deu anys, han estat assassinades més de 200.000 persones a Mèxic. La majoria de les víctimes eren dels carrers de Ciudad Juárez, a prop de la frontera amb els Estats Units, on els càrtels rivals de La Línea i de Sinaloa lluiten pel control del mercat de la cocaïna als Estats Units.


null null

Durant uns quants mesos el periodista Alexandre Duval es va infiltrar al càrtel de La Línea per seguir el camí de la cocaïna des de Ciudad Juárez fins a Nova York. Primer la droga travessa la frontera cap a El Paso, Texas, on s’emmagatzema per ser enviada uns quants dies més tard a les grans ciutats dels Estats Units com Nova York, Las Vegas o Los Àngeles.

Per lluitar contra aquests càrtels, les autoritats mexicanes han desplegat més de 250 agents de la policia federal a tota la regió. Al costat dels Estats Units, els guàrdies fronterers patrullen incansablement.

Però no sembla que res canviï. Filmat amb un gran perill, aquest documental arriba fins al cor del comerç de drogues entre Mèxic i els Estats Units.

Dirigit per Alexandre Duval
.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"LA BATALLA PEL POL NORD"


EMISSIÓ: el dilluns 11 de maig de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


Ara que el gel de l’Àrtic es fon a causa del canvi climàtic, a l’estiu es formen vies navegables que permeten als vaixells arribar a matèries primeres que abans eren inaccessibles. La consegüent crisi entre les superpotències per a les mines de níquel i or augmenta la pressió sobre les relacions geopolítiques i té conseqüències importants en la vida dels pobles indígenes de l’Àrtic.

Un reportatge visual dels fotògrafs Kadir van Lohuizen i Yuri Kozyrev.




El fotògraf rus Yuri Kozyrev i el fotògraf holandès Kadir van Lohuizen viatgen a l’Àrtic, cadascun a una regió diferent. Capturaren la seva extraordinària aventura amb càmera de foto i de vídeo i parlen amb la gent que coneixen al llarg del camí.


null null


Van Lohuizen cobreix la part occidental de l’Àrtic. Els habitants nadius de l'Àrtic, els inuit, el porten a la caça de balenes i li expliquen com el desgel accelerat amenaça el seu mitjà de vida. També viatja amb l’exèrcit canadenc i fa una visita a la guàrdia costanera nord-americana de l’Àrtic, que protegeix les rutes d’enviament de nou accés.


null


La presència militar està creixent a mesura que es produeix la lluita de petroli, gas i minerals a l’Àrtic. Les coses es mouen ràpidament: sobretot la part russa de l’Àrtic, que està canviant ràpidament. S'estan construint ports a gran velocitat i els russos estan enllestint una flota sencera de trenca gels, que pot guiar els vaixells de contenidors de la Xina a Noruega en només tres setmanes.

A la vora nord de Rússia, Kozyrev viatja als camps de gas de la companyia russa de gas Gazprom, que són explotats amb la tecnologia més recent, i visita l'Acadèmia Naval, on es formen joves contractats russos. Els nois, alguns d’ells encara petits, aprenen sobre el canvi climàtic i com utilitzar una pistola, mentre canten de les seves futures gestes heroiques.

Mentrestant, hi ha un delicat equilibri entre Gazprom i els nòmades Nenets, que van creuar l'Àrtic rus des de fa segles. Per molt que el gel que es fongui pugui oferir oportunitats econòmiques, també amenaça la vida dels habitants nadius. I també les nostres vides: tot això pot semblar molt lluny del nostre propi pati, però el gel de l’Àrtic funciona com una mena d’aire condicionat per al nostre planeta. No fer res no és una opció.

Dirigit per Kadir van Lohuizen, Yuri Kozyrev i Michiel Hazebroek.

.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
"TOLERÀNCIA ZERO"


EMISSIÓ: el dilluns 9 de març de 2020, a les 23.00, al 33; 30 dies a internet (GEO blocat a Espanya).


“Tolerància zero” ressegueix l’aliança entre Stephen Bannon, cap del lloc web ultraconservador Breitbart, Jeff Sessions, l’aleshores senador per Alabama, i Stephen Miller, el seu jove ajudant, per posar a la primera línia del debat polític als Estats Units el missatge antiimmigració. Allò que durant l’administració Obama semblava un objectiu poc realista, amb l’arribada de Trump al poder es va convertir en una arma política que promou la divisió i la violència.


null


Donald Trump ha convertit l’oposició a la immigració la bandera de la seva presidència i ha utilitzat el sentiment de l’Amèrica contrària a l’arribada d’estrangers com una eina per activar els seus partidaris i alimentar el seu moviment polític. Ara, l’equip de Frontline explica la història interna de com un grup d’actors polítics “improbable” va esdevenir la força impulsora darrera de les iniciatives més controvertides de Trump, com a part d’una estratègia que anomenarien “Tolerància Zero”.


null


“Darrere la crisi actual en la frontera sud dels Estats Units s’amaguen anys de planificació per part de tres figures intransigents amb la immigració - - Stephen Miller, Jeff Sessions y Steve Bannon – que van veure en Donald Trump una oportunitat única en la vida” diu el director del documental Michael Kirk. “El nostre document – afegeix Kirk – mostra com els esforços darrera l’escena política d’aquests tres personatges van ajudar Trump a assolir la presidència i transformar la política del país."

“Vaig dir, aquest és el nostre home” li diu Bannon als autors del documental referint-se al moment en què va veure clar que l’empresari Donald Trump - que en aquell moment especulava de manera juganera amb la seva candidatura a la presidència - posaria en pràctica les seves idees. “És un instrument molt imperfecte, però és un projectil que perfora armadures”

“Tolerància Zero” rastreja l’aliança Bannon-Sessions-Miller sobre immigració fins a un fatídic sopar el 2012. Els tres homes – el cap d’un controvertit lloc web dretà anomenat Breitbart, un senador d’Alabama i el seu jove ajudant – van compartir la creença que els Estats Units eren sota l’amenaça dels immigrants. Creien que un missatge fort contra la immigració podria impulsar un moviment populista i nacionalista. Així va ser: Donald Trump és avui president del país i amb moltes possibilitats de ser reelegit en el càrrec.

Dirigit per Michael Kirk
.

» Text complet

Següent