Yahoo va ser, durant força anys, l’empresa més admirada d’Internet. Eren els temps d’AltaVista, Lycos, Mosaic o PointCast, noms que marcaven la pauta a principi de la dècada de 1990, quan el neologisme “punt com” ni tan sols s’havia inventat. Yahoo, creada per dos joves nord-americans, David Filo i Jerry Yang, era l’exemple d’èxit de la nova era digital. Yahoo no només era el buscador de referència (un indexador, de fet), sinó un símbol d’una nova cultura empresarial inèdita en el sector tecnològic: un ambient de treball distès, relaxat, molt allunyat dels vestits foscos i les corbates que eren la marca de fàbrica de gegants com IBM o Hewlett-Packard.

Google va imitar amb èxit el model empresarial de Yahoo. El seu origen, filosofia i objectius eren (són) molt semblants. Però ho va fer aportant dues millores fonamentals: per una banda el seu producte (el motor de cerca) estava més ben resolt. De l’altra, la seva via d’ingressos (la publicitat via AdWords, enllaços patrocinats) era més sòlida.

I aquesta combinació és la que ha fet possible l’actual escenari: Google és, a hores d’ara, una de les empreses amb més muscle financer del món. Ha pres a Yahoo milions d’usuaris que abans cercaven al lloc de Filo i Yang, o que tenien un compte de correu amb domini Yahoo i ara s’han passat a GMail. En aquesta direcció apunta Ellen Siminoff, antiga executiva de Yahoo, en declaracions al "San José Mercury News", el diari de referència a Silicon Valley.

El resultat és que Yahoo no només ha perdut el títol honorífic d’”empresa més important de la xarxa”, sinó que també ha hagut d’anunciar l’acomiadament d’un miler de treballadors, el 7% de la seva plantilla. El problema està en els ingressos, que no han arribat al nivell que esperaven els seus responsables. El descens ha estat especialment dramàtic en els darrers tres mesos de l'any passat: un 23%. Les accions se n’han ressentit i han col·locat Yahoo en una situació delicada. El mercat pot acabar donant la raó a aquells que sostenen que a mig termini només hi haurà dues companyies veritablement grans a internet: Microsoft i Google.