Fa no gaire mesos semblava que el contingut generat per l'usuari (UGC, en les sigles en anglès) havia de salvar no només el periodisme digital, sinó també tot internet. "El futur és que els usuaris pengin les seves fotos al mitjà i comentin les nostres notícies aquí; cal obrir vies perquè hi participin", deien alguns. I passa el temps i resulta que aquest principi que semblava immutable no està tan clar.

Exemple? Déu (perdó, la BBC) ha anunciat que tanca el seu servei d'UGC, significativament anomenat Have your say ("Digues la teva"). Perquè ens en fem una idea, és un servei similar a Elmeu3cat24.cat o al Jo hi vaig ser, d'Esport3.

Ho llegim a Lola como mola, que ens ofereix un enllaç cap a l'anunci oficial de la cadena. Anirem als detalls que ens interessen:

- Per què l'han tancat? La raó principal és que fomentava la viralitat dels seus continguts. Amb l'experiència han vist que "Have your say" obtenia participacions, sí, però alhora s'estava creant un univers aïllat de la resta de l'actualitat. Era difícil que els periodistes poguessin lligar els continguts generats per l'usuari amb les informacions que hi publicaven. Per una banda hi havia el relat periodístic i per una altra, a una altra secció, el relat dels usuaris, format per petites peces informatives o d'opinió: fotografies, comentaris, vídeos, etc.

- Ja no permetran la participació dels usuaris? Sí, però ho faran seguint una altra concepció, un altre punt de partida que capgira el plantejament inicial. Una tendència creixent és que els usuaris no només comentin al mitjà de comunicació de torn, sinó que els comentaris els escriguin en blogs i, sobretot, en xarxes socials. Per tant, més que fer que l'usuari vingui a comentar al nostre "site", més que muntar una plataforma pròpia, el que hem de fer és mirar de reaprofitar el que el mateix usuari publica en altres plataformes.

- Com es poden reaprofitar les aportacions dels lectors? La construcció d'un nou llenguatge periodístic -i, per extensió, comunicatiu- a internet encara és a les beceroles. En ple 2011 veiem com un dels debats és si posar enllaços a les notícies o no, o si el "copy/paste" d'agències o d'altres mitjans de comunicació serveix per a alguna cosa. O sigui que no hem avançat gaire des del 1996, any en què el qui subscriu això va començar a molestar a la xarxa...

Però no ens desviem: el que proposa la BBC és construir un nou entorn per a les notícies, on sigui més fàcil tenir el relat més les peces que el formen. Per això obren al peu de cada notícia una secció de comentaris escollits pels responsables de cada secció, que conviurà amb una altra on hi haurà tots els comentaris, sense la selecció anterior. Així el lector trobarà el relat periodístic més les aportacions més rellevants dels lectors, més les altres aportacions en una pestanya a part.

Caldrà veure si el nou sistema és la solució per integrar eficaçment informació professional i aportacions dels ciutadans. Però queden algunes incògnites que fa que arronsem el nas davant la proposta:

"The next phase of our approach to social will be to move from a site which offers a few fairly circumscribed social experiences to one which is more social everywhere".

And indeed embracing the different ways and places we can look to do that, on Facebook, Twitter and elsewhere, as well as on our own site.

This is why, in the coming weeks, you will also notice changes to our share tools (showing total shares/breakdown by site and using short URLs), making it easier for you to send our stories - as with this story - onto your friends and comment on them via your networks."


O sigui que la integració de comentaris de Facebook o Twitter no queda clara. La veurem, diuen, en les setmanes vinents. De fer un pont senzill de creuar depèn que l'invent tingui èxit. No es pot pretendre que els lectors vinguin a comentar al nostre lloc web si ja tenen unes plataformes esplèndides creades per a això mateix, com ara Twitter. Els comentaris, les fotos, etc., hem d'anar a buscar-los allà on són, a les xarxes socials. Storify, del qual ja han parlat prou els nostres companys Janquim i lEspai Internet, podria ser un punt de partida per a una integració efectiva dels dos mons: el periodístic i el ciutadà.

El CGU no està mort. Al contrari. Viu la seva època més gloriosa. Milers de milions de persones publiquen diàriament els seus continguts a xarxes socials i blogs. El que està en qüestió és com els mitjans de comunicació, que sovint tenen una cintura similar a la dels dos centrals de la selecció de futbol dels Estats Units, reaccionen davant del canvi de paradigma.