Fa anys que les vendes d'ordinadors de sobretaula van a la baixa, canibalitzades per l'èxit dels portàtils. Les raons són bàsicament dues, com sabem: la facilitat per dur-los amunt i avall i la gran millora de prestacions i refrigeració que han viscut els "laptops" en els darrers temps han fet que els consumidors cada vegada en comprin més.

Sembla que aquest esquema es pot repetir amb els iPad i similars. Els grans perjudicats serien, precisament, els portàtils. I els netbook, de retruc. Segons un estudi de Nielsen referit al mercat dels Estats Units, el mercat de tauletes tàctils està creixent a costa de portàtils, "netbooks" i ordinadors de sobretaula.

Com veiem en el quadre adjunt, la majoria dels compradors de tauletes asseguren que no han variat els seus hàbits d'ús, però hi ha una tendència creixent que suggereix un tomb de la situació.

Mirem, per exemple, la columna de la dreta, la que es refereix a l'ús del sobretaula. El 56% dels compradors de tauletes tàctils afirmen que fan servir l'ordinador de sobretaula igual que abans. Però hi ha un important 32% dels consumidors que asseguren que ja no l'utilitzen tant. I fins i tot trobem un 3% que diu que ja ha abandonat el sobretaula de tota la vida.

Quant als portàtils i els "netbooks", l'esquema és semblant: una majoria que diu que els hàbits no han canviat conviu amb una quantitat molt important d'usuaris que confessen que l'iPad està arraconant altres aparells. I amb els netbooks, un producte relativament nou, hi ha la taxa d'abandó més elevada: un 5%. Les raons són diverses.

Des d'aquí mirem cap a l'altre gràfic i apuntem cap a les mateixes raons que hem dit al principi: la tauleta és més lleugera i les seves prestacions són suficients per a l'usuari domèstic. I Apple, amb la segona versió del seu aparell, ha solucionat un dels pecats capitals de l'iPad: el pes, que criticàvem quan es va llançar la versió anterior. Apple no ha trigat ni un any a corregir aquest problema.

També es valora la seva facilitat d'ús, amb una interfície molt més senzilla que la dels ordinadors convencionals. A més, hi afegiríem el valor estètic, una motivació de compra molt important per als clients d'Apple: l'iPad és un producte molt més maco que un netbook, per exemple. Esclar que aquest últim porta integrat un teclat físic, molt més còmode de fer servir que el tàctil de les tauletes...