Què tenen en comú FourSquare, Gowalla, Google HotPot o Facebook Places? Totes aquestes aplicacions gratuïtes per a "smartphones" es basen en el geoposicionament: aprofiten el GPS i la connexió a internet permanent del teu mòbil per plantejar-te reptes, entretenir-te o ajudar-te en la teva vida de cada dia. Recordem que permeten marcar l'indret on ets -sigui un bar, un cinema o la botiga de la cantonada-, i saber què fan i on són els teus amics, i quina puntuació (per cada marcatge s'atorguen punts) sumen.

No és només un joc, o un entreteniment de tafaners. Tenen una aplicació comercial evident. Hi ha botigues, grans magatzems i comerços de tota mena que ja estan aprofitant el potencial d'aquestes xarxes socials: ofereixen descomptes a aquells clients que hagin fet un "check-in" a un dels seus establiments. Per veure-ho, només cal que obriu FourSquare, per exemple, al centre d'una ciutat. Els anuncis de promocions augmenten setmana rere setmana.

Aquesta tendència de marcar i comunicar on vas i d'on véns (què fas, en definitiva) ja s'ha estès a la televisió. L'opció més coneguda fins ara, Miso, funcionava de manera similar: mires un programa de TV i pots marcar i comunicar quin és. Problema: Miso no té manera de reconèixer quin programa és. O sigui que es pot mentir fàcilment, amb les incògnites que això suposa per a la seva aplicació comercial: si no hi ha certesa, no es poden oferir descomptes ni promocions gaire atractius.

FourSquare i companyia no són garantia absoluta de sinceritat. Hi ha un marge per mentir, però és molt més reduït que el que presenta Miso.

IntoNow soluciona aquest problema. Funciona de manera similar a Shazam, un dels aplicatius més populars per a "smartphones". IntoNow simplement "escolta" el programa que estàs veient a la televisió i l'identifica. Fins i tot reconeix si és en directe o en diferit, o si és una reemissió, o quin capítol i temporada és, si es tracta d'una sèrie.

Els executius dels departaments de màrqueting no han trigat a reaccionar. Els de Pepsi han estat dels primers. Han lligat un anunci de PepsiMax amb aquesta tecnologia (aquí, la nota de premsa): si mires l'anunci i hi fas un "check-in" amb IntoNow, obtens una beguda gratis.

I és que el programa no només afirma reconèixer 2,6 milions de programes televisius. Els anuncis també entren a la seva base de dades. A més, també aprofita la tecnologia GPS: després de fer el "check-in", pots consultar quina botiga tens més a prop per obtenir el premi.

Aquesta serà una tendència a l'alça. IntoNow, que només està disponible per a iPhone, no serà l'únic que lliga televisió, màrqueting i internet via "smartphone" i GPS. En vindran molts més. Cobrar per veure anuncis televisius? Segur que és el proper pas.