Ja fa uns quants anys que Apple va capgirar el tòpic. Fins aleshores semblava que era impossible fer diners a internet amb el negoci musical. I no era cert. Només calia fer les coses de la manera correcta, dirigir la mirada cap a noves plataformes que donarien com a resultat noves formes de negoci. Així va néixer iTunes.

El projecte va ser un èxit (de la mà de l'iPod, aclarim-ho), i va demostrar que Napster no era l'únic camí. Evidentment, l'existència d'un no comportava la negació de l'altre: van coexistir (i coexisteixen encara) els dos models: hi ha qui compra música, hi ha qui se la baixa sense pagar-ne res, i hi ha qui fa les dues coses.

La música no ha mort, ni el negoci musical tampoc, tot i les veus cridaneres dels apocalíptics. Es crea més música que mai i s'escolta més música que mai. Potser els diners no van a parar al mateix sarró, i això fa plantejar el futur a més d'un. El negoci s'ha desplaçat, com demostren Last.fm o Spotify, un servei i una aplicació, respectivament, que apunten cap al mateix lloc: el "núvol".

Ja hem parlat en nombroses ocasions d'aquest concepte. Per fer-ho fàcil direm que, no fa gaires anys, quan volíem escoltar música o bé ens la compràvem o bé ens la baixàvem. El cas era tenir (subratllem el verb) aquell arxiu o aquell cedé. El concepte "núvol" no remet a tenir, a baixar-se, sinó a escoltar directament d'internet. Per dir-ho d'alguna manera, quan obrim un compte a Spotify obtenim el dret d'escoltar tot el seu catàleg, però no de baixar-nos res. No cal, segons el seu punt de vista. Tota la música que volem és allà i la podem escoltar siguem on siguem.

Apple i Google fa temps que n'han pres nota. La marca de la pometa va comprar Lala.com, un servei de música per "streaming". El seu iTunes s'està quedant enrere i necessita un replantejament complet. I Google, la marca reina de les aplicacions al núvol (YouTube, Reader, Docs...), està planejant el llançament d'una plataforma musical.

Tots dos s'han vist superats per Amazon, que acaba de llançar els seus CloudDrive i CloudPlayer. Com vau llegir a la notícia del 3cat24.cat, CloudDrive és un repositori en línia on podem deixar tant la música que comprem a Amazon com la que formi part de la nostra col·lecció personal. I CloudPlayer és el reproductor sobre Android per escoltar-la des de diversos dispositius.

Ens criden l'atenció tres coses. Primer, l'aposta per Android, que consolida aquest sistema operatiu com a plataforma de present i, sobretot, de futur, en confrontació amb Apple i els seus iPhone i iPad. Segon, el dinamisme d'Amazon, que està prenent decisions valentes per no quedar relegada a la tercera fila de les "puntcom", secció "vaig ser important i ara visc de rendes".

Els seus intents de convertir el Kindle en un producte d'èxit així ho demostren, tot i que de moment no hagin reeixit gaire, almenys al nostre país. De tota manera, la seva aposta pel núvol també és lloable.

La tercera és que trobem a faltar una característica bàsica dels serveis "al núvol": compartir continguts. Si ens fixem només en el sector, tant Spotify com Last.fm aposten fort per difondre les cançons que desitgem. Spotify ho va fer en una segona fase, amb la implementació dels perfils personals i la possibilitat d'escoltar les llistes de temes dels nostres amics.

Això i que només s'hi pugui accedir amb compte d'usuari d'Amazon són els dos factors que ens fan qüestionar el seu èxit. Una de les tendències dels serveis de subscripció és permetre l'accés amb comptes d'usuaris de diversos serveis (de Google, de Facebook, de MSN...). Veurem si el núvol es torna tempesta.