Tots els usuaris de Facebook ens hem fixat en els anuncis que surten al nostre mur, o als murs dels nostres amics quan els visitem. És fàcil comprovar que no són aleatoris. No es mostren sempre els mateixos, ni canvien de manera gratuïta. Obeeixen a una lògica: la que marquen les dades que atorguem a Facebook.

I no són poques. Per una banda, les que figuren al nostre perfil, com edat, sexe, país de residència, etc. Per una altra, les que marca el nostre comportament a la xarxa social: l'idioma amb què tenim el Facebook, la temàtica de les planes que ens agraden, les persones amb qui ens relacionem...

Però no és aquesta l'única manera d'anunciar-se a Facebook ni, asseguren els experts, la més efectiva. Cada vegada sorgeixen més veus que exploren el potencial d'aquest autèntic paradís per als publicistes, on es pot construir una radiografia molt acurada dels possibles consumidors gràcies a la informació que ells mateixos introdueixen.

Combinar l'"advergaming" (anuncis inserits en jocs) amb les xarxes socials és un dels àmbits amb més futur per a la publicitat. Mashable ens posa sobre la taula diverses estratègies que descansen en aquesta fusió. La més senzilla és incloure anuncis a l'interior de les aplicacions: valles publicitàries integrades en el paisatge, cotxes amb adhesius d'una empresa concreta, personatges que vesteixen samarretes amb missatge...

A partir d'aquí s'obre un món de possibilitats, sempre a la recerca d'una major efectivitat amb el missatge. Vejam. Si prenem com a exemple el món real podem al·legar que potser una valla publicitària no sigui molt efectiva. Es pot veure o no. La incertesa és gran.

Però què tal si bategem un article del joc amb el nom de la nostra empresa, o hi introduïm un dels nostres productes? Per exemple, els animals de Farmville poden menjar un pinso d'una marca determinada. O els personatges de Mafia Wars poden vestir roba d'un fabricant X. L'impacte està assegurat gairebé al 100%.

Encara hi ha una altra via més efectiva per anunciar-se a Facebook: fer la teva pròpia aplicació, el teu propi joc, intentant aprofitar l'efecte viral que potencialment tenen les xarxes socials. Si estem relacionats amb el món de l'esport, per què no fer un simulador de gestió d'equips? Segur que trobeu inspiració en aquesta llista. Si voleu una base teòrica més sòlida, podeu recórrer a aquest llibre.

No perdeu de vista, això sí, el principal manament del món dels jocs: l'aplicació ha de ser divertida, ha d'entretenir. Si només us preocupeu per inserir-hi la vostra marca, no servirà de res.