Quan la publicitat es contagia
Explicació de la campanya Turn Facebook (Red)

Que internet atrau cada cop més inversió publicitària, en detriment dels mitjans tradicionals, no és cap novetat. L’interessant és com la publicitat s’està adaptant a aquest nou mercat, on l’usuari s’ha acostumat a interactuar i defuig el consum passiu. El "boom" de Facebook que hem viscut aquest 2009 ha posat en safata un mercat immens de consumidors potencials, i les agències de publicitat s’han llançat com a feres en zel en la creació de campanyes de màrqueting viral construïdes expressament per a la xarxa blava. És el moment de fer repàs i veure cap a on apunten les tendències.

Fes el que ja saps fer

Les campanyes més exitoses han estat les més simples, aquelles que demanaven a l’usuari que fes coses que ja sabia fer. Ikea s’ha endut totes les gràcies en aquest camp amb una idea brillant de tan senzilla. L’objectiu era promocionar l’obertura d’un nou Ikea a Malmö, Suècia. Des del seu perfil personal (creat per l’agència publicitària), el director del nou Ikea, Gordon Gustavsson, va pujar diverses fotografies dels menjadors del catàleg d’Ikea. L’usuari que primer etiquetés el seu nom sobre un dels mobles de la imatge, s’enduia gratis el moble. Així de fàcil.

Cada cop que una persona s’etiquetava en una imatge, aquesta “història” apareixia en els Murs de tots els seus contactes de Facebook, que alhora intentaven participar. La viralitat de la campanya va ser extraordinària, i ràpidament els usuaris van començar a demanar més i més fotos per poder etiquetar-se. Per a l’usuari, hi havia un benefici immediat i quantiós a canvi d’una acció extremadament senzilla i coneguda. Ikea, al mateix temps, va aconseguir donar a conèixer el seu nou establiment arreu del món.



Les causes humanitàries també han trobat la mobilització social a internet. Seguint les passes de la campanya d’Aministia Internacional de 2008 pels drets humans a Kènia, aquest any s’han engegat dues campanyes amb un mecanisme similar: (Red) recull donatius per la lluita contra la sida a l’Àfrica, i “Your face for freedom” demana l’alliberació de l’activista birmana Aung Sann Suu Kyi. L’1 i el 10 de desembre, respectivament, les dues van demanar als usuaris de Facebook que substituïssin la seva foto de perfil per la imatge de la campanya i es posessin com a estatus la consigna de rigor. De nou, la publicació d’aquests canvis als Murs de les amistats posava en marxa un bucle de visualització de la denúncia social.

Amb aquestes tres campanyes comencem la llista que ampliarem en els propers dies:

1
Organització: Ikea
Campanya: Ikea Facebook Showroom
Agència: Forsman & Bodenfors
Data: 20 de novembre
Facebook: http://www.facebook.com/ikeagordon

2
Organització: Aung San Suu Kyi Free
Campanya: Your face for freedom
Agència: Desconeguda
Data: 10 de desembre (dia d’entrega del Premi Nobel de la pau)
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Your-Face-For-Freedom/173050313629

3
Organització: (Red)
Campanya: Turn Facebook (Red)
Agència: Desconeguda
Data: 1 de desembre (dia mundial de la Lluita contra la sida)
Facebook: http://www.facebook.com/joinred

Properes entregues: Burger King, Volvo, Adidas, i més, molt més.