Si no hi ha sorpreses, a principis de 2010 veurem la integració dels serveis de Yahoo! amb Facebook Connect, anunciada per la companyia el passat 2 de desembre.

Metàfora: FB ens connecta a tot Internet

Si no pots amb l’enemic...

Uneix-t’hi. Fins ara, tot el que podíem fer era compartir material de Y! a Facebook, o afegir un enllaç a la portada del Meu Yahoo! per accedir al nostre perfil a la xarxa blava. Aquesta nova integració de serveis que ens espera vol dir, en cristià, que a partir del 2010 també podrem fer servir el nostre usuari i contrasenya de Fb per interactuar, per exemple, a Y! Notícies, o fins i tot al correu de Y! (El que és un misteri és què vol dir amb això la companyia. Que podrem crear un compte de correu a Yahoo! amb el perfil de Facebook? S’arriscarà Yahoo! a perdre el poder sobre el registre d’usuaris del servei de correu amb més tràfic d'internet?).

La primera lectura obligada de la notícia és reconèixer la sàvia jugada de Yahoo!, que s’associa amb el cavall que està guanyant totes les curses: Facebook té 350 milions d’usuaris actius al mes (i una mitjana de creixement de 20 milions mensuals), i un volum de tràfic que només és superat pel cercador de Google. Amb la integració de Facebook Connect, la participació a Y! d’usuaris que no hi estan registrats s’incrementarà com ha passat ja en tants altres portals.

Però la notícia té una segona lectura des de la perspectiva de les tendències. Facebook Connect està fent realitat el que fins ara havia estat una utopia minoritària: l’OpenID.

Una identitat digital única

Que un dels gegants d’internet com Y! hagi triat Facebook Connect entre les diferents possibilitats d’identitat portàtil existents (Google Friend Connect inclòs) referma la posició dominant de Facebook en la tendència cap a la identitat digital única.

Fa anys que alguns acaronen el somni de tenir un únic usuari i contrasenya que ens permeti participar en tota la xarxa: correu, blogs, xarxes, compres, fòrums. Algunes companyies ho havien intentat abans, entre elles MySpace o Microsoft (Passport, Windows Live), o la iniciativa més romàntica, openID, un projecte de software lliure. Cap d’elles, però, va arribar a imposar-se, perquè no van aconseguir una massa crítica d’usuaris. Imagineu-vos que, com a amos d’un blog, voleu permetre als vostres lectors que us deixin comentaris sense registrar-se: sabeu que un d’ells està ja registrat a Gmail, un altre a MySpace, l’altre a Hotmail i un quart fa servir OpenID. Amb quin servei feu la integració? Amb tots? Amb cap?

Des del seu llançament, el desembre de 2008, Fb Connect ha sigut integrat en més de 15.000 webs, dispositius i aplicacions, entre les que s’hi compten Yahoo!, Wordpress, Digg o Joost (i TV3, esclar). És possible que estem començant a assistir per fi a la materialització del somni de la identitat única, però encarnat allà on ningú s’ho esperava: una empresa privada que va començar com una xarxa restringida entre universitaris americans i que no tenia res a veure amb el projecte de la identitat única. Però té la seva lògica: si el que ens calia era un identificador compartit a nivell mundial... quina altra base de dades del planeta té més de 350 milions d’usuaris?