Google va estrenar Image Swirl el 18 de novembre, en una versió encara en beta que podeu trobar a Google Labs. Es tracta d’una eina de cerca d’imatges basada en Similar Images, l’aplicació que ja havien estrenat a l'octubre i que bàsicament cercava imatges que tinguessin una composició i colors similars als de la imatge triada per l’usuari.

La cerca d’informació a la xarxa és una tècnica que es refina cada dia i que té un objectiu clar: donar-nos la resposta més encertada a la nostra necessitat en el mínim temps possible. Però la manera d’aconseguir-ho està canviant.

COM PREGUNTEM

Google ens ha educat fins ara per fer cerques per paraula clau, però a mesura que els cercadors es perfeccionen la tendència és tornar cap al llenguatge natural. Ask.com és el paradigma de cercador de preguntes i respostes, amb una base de dades que acumula més de 400 milions de preguntes respostes. Als Estats Units, s’ha posicionat com un cercador capaç d’entendre les preguntes formulades normalment, sense que l’usuari hagi de fer l’esforç d’abstracció per identificar-ne les paraules clau.

Resposta d'Ask.com sobre qui és l'home més ric del planeta


L’estigma de la paraula clau és encara més pesat en el camp de la cerca gràfica: necessitem que l’amo de la imatge l’hagi “adjectivat” textualment d’alguna manera, i alhora necessitem encertar nosaltres amb l’adjectiu (Google, com sempre, ens proposa un joc perquè li fem la feina bruta). Massa atzar per a una ciència. Per això, cercadors més experimentals com Gazopa ofereixen la possibilitat de fer cerques a partir d’una imatge prèvia, que podem pujar des del PC, localitzar a la xarxa o dibuixar-la nosaltres directament.

COM ENS RESPONEN

Google Image Swirl
La innovació més òbvia d’Image Swirl és la manera de navegar entre els resultats de la cerca: si fins ara les imatges s’alineaven pàgina rere pàgina, ara s’agrupen per criteris de similitud formant remolins. Cada remolí reuneix fotografies similars, i en ser clicada, cada fotografia genera al seu torn un nou remolí. Els nivells anteriors de la cerca, totes aquelles opcions que anem deixant enrere, segueixen visibles a la mateixa pantalla, permetent-nos desfer camí amb un sol clic.

Swirl seria el cas més dràstic de canvi en l’exposició visual dels resultats (al costat d’altres exemples menys coneguts, com Spezify. La llista d’URL amb la qual havia de lluitar l’usuari per localitzar informació rellevant està quedant ràpidament enrere: la tendència és oferir respostes, més que resultats -com en el cas d’Ask.com. Convertir-se, com proclama Bing, el cercador de Microsoft, en un punt de partida de decisions. Com? Afegint als resultats “cerques relacionades”, per exemple, que organitzen la informació segons el tipus de cerca que hem fet i ens faciliten la navegació.

L’addició d’informació és la tendència. Previsualitzacions dels continguts del "sites", arxius multimèdia rellevants integrats entre els resultats, informació de bases de dades 100% autentificades (cerqueu Wolfram | Alpha + Bing), novetats dins les xarxes socials indexades al minut, continguts mostrats en format enciclopèdic... El repte ara és com organitzar aquesta informació extra per facilitar la cerca a l’usuari, en comptes d’enterbolir-la. En parlarem al proper post.

Últims tweets indexats per Ask.com


PD: Per cert, Google o Bing? Google es menja amb diferència el tros més suculent del pastís (65,4% de cerques), però el nou cercador va pujant en quota (9,9%), a costa de Yahoo!, segons dades de comScore. Podeu comparar les diferències de resultats entre Bing i Google a http://bingandgoogle.com. O fer un experiment d’honestedat, on se us mostraran 3 grups de resultats (Bing, Google i Yahoo!), sense identificar. Sense el poder del logo planejant sobre nosaltres, la tria és molt més sincera. Cap a on tendiu vosaltres?