Avui que la indústria cultural entra amb deliri al món de les xarxes socials, volem donar-vos quatre pistes sobre un projecte incipient que, basant-se amb la mateixa filosofia 2.0, transcendeix els -estrets- marges de creació comunitària de Facebooks, YouTubes i Myspaces.

Fes cinema 2.0

Es tracta d’un projecte cinematogràfic anomenat “El cosmonauta”.

Per començar, pretén fer servir la densitat humana d’Internet per finançar-se: és al que en termes anglosaxons es coneix com a “crowdfunding” (finançament aportat per centenars, milers de ciutadans) i que està començant a perfilar una nova modalitat de producció en la indústria cultural.

Amb el “crowdfunding” tothom es pot convertir en un productor més: per una minsa aportació de 2 euros el vostre nom apareixerà als crèdits de la cinta. Entre les aportacions individuals, alguns inversors, venda de publicitat i patrocini i els productes comprats a la botiga, el projecte va fent caixa. Quan s’escrivien aquestes línies, 918 productors ja s’hi havien engrescat.

Però la idea de Riot Cinema Collective, la jove plataforma que ha engegat el projecte, va un pas més enllà.

Retalla, enganxa i distribueix

El “crowdfunding” té antecedents: “The Age of Stupid” (Regne Unit) va recaptar 450.000 lliures, es va estrenar el 19 d’agost a Londres i arribarà al nostre país el 22 de setembre. Aquí, la producció gallega d’animació “O Apostolo”, de Fernando Cortizo / Artefacto Producciones, també ha aixecat finançament de particulars des del seu web.

Però fins ara, cap dels projectes finançats col•lectivament ha estat “creat” col•lectivament: un cop feta l’aportació econòmica, el contribuent “només” obtenia el plaer de la contemplació -i això sempre que el projecte arribés a port. En el cas d’“El cosmonauta”, tota la pel•lícula està emparada per una llicència Creative Commons de Reproducció / Compartir igual. Això vol dir que tothom podrà participar-hi: difondre-la, reproduir-la, vendre-la (!), generar-ne i modificar-ne els continguts sempre que se citi la font original i es mantinguin les condicions de la llicència.

Ja fa tres anys, “A Swarm of Angels” va intentar una fita similar. Tot i l’entusiasme aixecat, el projecte s’ha estancat, però al seu Twitter prometen renéixer el 2010 amb una versió més clara i definida de què volen fer i com pensen fer-ho.

L’argument d’“El cosmonauta” és, com tot el projecte, una història oberta: un astronauta soviètic es perd a l'espai quan intenta tornar de la Lluna. Des de la Terra, els amics i familiars, però, segueixen rebent les seves comunicacions de ràdio, on clama haver tornat a un planeta Terra deshabitat... La pròxima seqüència és teva.



PD: Ah, per cert: si teniu un projecte personal tancat al calaix perquè no heu trobat inversors i la loto no acaba de tocar, ara podeu intentar-ho: als Estats Units ja hi ha portals com Feed the Muse, Indiegogo o Kick Starter que s’han especialitzat a aconseguir finançament per a creacions culturals (i sí, ho aconsegueixen).