Google intenta rentabilitzar YouTube

La xarxa està plena de grans idees que no generen beneficis. A vegades és problema de falta d'inversió; d'altres, de falta de trànsit. Però també hi ha webs amb quantitats ingents de trànsit i de recursos que, tot i així, no són rendibles. I aquests són els casos que fan més mal als empresaris.

El més conegut és, segurament, YouTube, que va ser comprat per Google el 2006 per més de 1.300 milions d'euros. És el tercer web més visitat al nostre país segons el rànquing d'Alexa i acumula 129 milions de visites al mes arreu del món... Però el president de Google, Eric Shmidt, reconeixia en una entrevista al New Yoker fa només quatres mesos que encara no havien trobat la manera d'exprimir-ne els potencials beneficis. Els analistes de Piper Jaffray Research calculen que, aquest any, els seus ingressos per publicitat ascendiran a uns 150 milions d'euros: tot just un 1% dels ingressos totals de Google.

Ara, amb un nou cop de timó, l’empresa acaba d’anunciar que incorporà als seus vídeos enllaços directes a iTunes i Amazon per tal d'incentivar la compra de música i videojocs. Per cada compra, YouTube s'endurà una comissió. Per ara, només han arribat a acords per vendre música d'EMI i videojocs d'Electronic Arts, i el servei està limitat als usuaris dels Estats Units. Però és un primer pas cap a un camí de negoci que fins ara estava per explotar.

I no és que YouTube no hagués intentat treure beneficis fins ara. El web fa temps que experimenta amb diferents formats publicitaris. S'havien tantejat alternatives com els pre-roll (que es mostren abans de començar el vídeo) o els overlay (que es mostren a sobre del vídeo i dels quals us parlàvem fa un any). Però el negoci no acabava de rutllar.

Tot i així, no només de publicitat viu l'audiència, i per això YouTube està presentant també novetats encarades a fer feliç l'usuari, en lloc d'emprenyar-lo. És el cas del mode de visualització Vista Teatre, habilitat enalguns canals, de la pujada simultània de 10 vídeos fins a 1 Gb de pes o, la que més ens agrada –i la més inútil-, la possibilitat d’escoltar com sonen els comentaris de text abans d’enviar-los.