Vida Digital
Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Continuació de Cerques en tendència (1)

FILTRES

Davant l’allau de resultats, l’usuari necessita un mètode per destriar què l’interessa i què no. Fa dos anys que hem vist com els cercadors afegien filtres per tipus de continguts: text, vídeo, notícies, fòrums, botigues... La cerca universal. I paral•lelament, van proliferar centenars de cercadors especialitzats (pisos, software, roba, receptes de cuina).



Ara comencem a veure un nou tipus de filtres, especialment en cerques de contingut multimèdia: Bing, per exemple, ens permet filtrar els vídeos pel seu web d’origen (YouTube, Dailymotion, Vimeo), o per la seva resolució o durada. El mateix passa amb les imatges, que poden filtrar-se per pes, format, color predominant o tècnica. I entre les Search Options estrenades per Google al maig, el nostre favorit: un filtre per data de publicació de la informació. A dia d’avui, si cerqueu el futur de les cerques, els enllaços millor posicionats són... del 2005. L’antiguitat a la xarxa dóna punts, però poder rescatar informació d’última hora és clarament un valor afegit en molts casos.

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Google va estrenar Image Swirl el 18 de novembre, en una versió encara en beta que podeu trobar a Google Labs. Es tracta d’una eina de cerca d’imatges basada en Similar Images, l’aplicació que ja havien estrenat a l'octubre i que bàsicament cercava imatges que tinguessin una composició i colors similars als de la imatge triada per l’usuari.

La cerca d’informació a la xarxa és una tècnica que es refina cada dia i que té un objectiu clar: donar-nos la resposta més encertada a la nostra necessitat en el mínim temps possible. Però la manera d’aconseguir-ho està canviant.

COM PREGUNTEM

Google ens ha educat fins ara per fer cerques per paraula clau, però a mesura que els cercadors es perfeccionen la tendència és tornar cap al llenguatge natural. Ask.com és el paradigma de cercador de preguntes i respostes, amb una base de dades que acumula més de 400 milions de preguntes respostes. Als Estats Units, s’ha posicionat com un cercador capaç d’entendre les preguntes formulades normalment, sense que l’usuari hagi de fer l’esforç d’abstracció per identificar-ne les paraules clau.

Resposta d'Ask.com sobre qui és l'home més ric del planeta


L’estigma de la paraula clau és encara més pesat en el camp de la cerca gràfica: necessitem que l’amo de la imatge l’hagi “adjectivat” textualment d’alguna manera, i alhora necessitem encertar nosaltres amb l’adjectiu (Google, com sempre, ens proposa un joc perquè li fem la feina bruta). Massa atzar per a una ciència. Per això, cercadors més experimentals com Gazopa ofereixen la possibilitat de fer cerques a partir d’una imatge prèvia, que podem pujar des del PC, localitzar a la xarxa o dibuixar-la nosaltres directament.

» Veure més

16/11/2009: Posar portes al camp

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
YouTube, censurat
El passat 6 de novembre, el Parlament Europeu va aprovar que les autoritats administratives dels estats membres puguin tallar l’accés a internet sense ordre judicial prèvia a aquells usuaris que descarreguin continguts protegits per drets d’autor.

Europa ha vist com es posaven filtres a internet en els últims deu anys, quan la xarxa era pràcticament un territori lliure. A diferència dels països asiàtics o africans, el caire del bloqueig no és tan polític o social com econòmic. Aquí, les prohibicions pretenen protegir els drets d’autor. A Àsia, la moral i els estaments polítics. Les restriccions a internet prenen diferents formes arreu del món, i reben el nom de regulació o censura segons l'òptica de qui les jutja.

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
La premsa no té perquè morir.

La revista "Esquire" ha fet una demostració d’intel·ligència i creativitat experimental que potser inspiri la resta del sector. Aquest desembre, el número d’"Esquire" dels Estats Units exhibirà a portada un codi QR, sobre el qual seurà l’actor Robert Downey Jr.

Si no heu sentit a parlar dels codis QR (Quick Response), quedeu-vos amb el fet que són una espècie de codis de barres més potents que van ser inventats al Japó –no podia ser d’una altra manera- fa 25 anys. Les últimes generacions de mòbils i webcams són capaços d’“escanejar” aquests codis, i un cop reconeguts, donar-nos informació extra sobre el producte.

» Veure més

10/11/2009: Virus a l'iPhone!

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Rick Astley, protagonista d'una de les bromes típiques d'internet, és també l'estrella del primer virus per a l'iPhone. Milers d'usuaris de l'emblemàtic telèfon d'Apple han vist en les darreres hores com el fons de pantalla del seu mòbil ha canviat sense que ells hagin fet res. Ara mostra una fotografia del cantant britànic, juntament amb la frase "Ikee is never gonna give you up".

El virus, que és inofensiu, és obra d'un jove australià de 21 anys que fa servir el sobrenom d'Astley Towns. La seva obra, batejada com Ikee, juga precisament amb el títol d'un dels èxits més coneguts de l'artista, que a la dècada de 1980 va triomfar amb èxits com "Never gonna give you up".

Ikee no afecta tots els telèfons, sinó només els que han estat alliberats pels seus propietaris per tal d'instal·lar-hi aplicacions no oficials. Això comporta instal·lar un servei anomenat SSH, que és la porta d'entrada de les noves aplicacions. Entre elles, el virus, que es reenvia a tots els contactes automàticament.

I aquí arribem al que ens interessa realment de la notícia, més enllà del "rickroll": la major part d'aquests telèfons conserven encara el "password" per defecte, que és "alpine". A l'alliberar-los, els usuaris han obert una porta de seguretat als seus aparells. Però no s'han preocupat de protegir-los mínimament canviant, per exemple el "password".

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Steve Jobs, cap d'Apple, és l'executiu més brilant dels darrers 10 anys, segons la prestigiosa revista Fortune. La publicació destaca la trajectòria personal i empresarial del nord-americà, que ha superat un càncer de fetge (amb transplantament inclòs) i ha ressuscitat una empresa que a mitjans de la dècada de 1990 estava en situació crítica. Ara és una de les empreses més valuoses del món, amb una valoració a borsa superior a la de Google. Qui volgués comprar Apple ara hauria de posar sobre la taula 170.000 milions de dòlars, uns 114.000 milions d'euros , quan l'any 2000 estava valorada en només 5.000.

La proclamació de Jobs com el millor CEO (sigles de Chief Executiu Officer) del que portem de segle és molt significativa. No només per haver tret del coma l'empresa de la pometa, que s'arrossegava intentant vendre uns ordinadors que cada vegada comprava menys gent. No només per haver tornat de manera triomfant, l'any 1997, al comitè de direcció que l'havia fet fora 12 anys abans.

El mèrit de Jobs està en haver intuït que alguna cosa estava canviat a les regles del joc de l'economia global. "Prefereixo competir amb Sony que amb Microsoft", va declarar el 2002 a Time, deixant clares les seves intencions. Va posar sobre la taula un nou model de negoci, revolucionari, que empenyia Apple a reinventar-se, a abandonar allò que havia estat fent des de la seva fundació. Els ordinadors havien de passar a segon pla.

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Continuació de “Nivell de cabreig a la xarxa: 80% (1)

L’observació de sentiments i tendències a la xarxa no té només una aplicació comercial, és evident. Les noves eines amplien les possibilitats d’estudi de camps com la psicologia, la comunicació i l’antropologia, a més de saciar la nostra curiositat humana.

Sentir parlar el món

Google Trends és un dels pioners: una finestra que ens permet observar què és el que cerca més la gent a Google. Si tenim en compte que Google és el cercador que fa realitza aproximadament el 70% de les cerques a Internet, és un bon baròmetre de quins són els temes que preocupen a la humanitat digitalitzada. A més, com que permet comparar entre dos termes o més quin és el més buscat, en èpoques d’eleccions jugar-hi és un plaer (llegiu l’article “Pot Google predir les eleccions?”). En el gràfic es veu la lleu preponderància d’Obama durant la campanya electoral americana i el gran pic de la nit electoral del 4 de novembre:

Comparativa Obama - McCain, campanya electoral 2008

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
El portal fotogràfic Flickr –del qual ens declarem fans- ha estrenat les Galeries, una nova funcionalitat que permet a l’usuari triar fotos d’altres usuaris per crear una col•lecció d’imatges o “galeria” pròpia i pública, generalment seguint un criteri temàtic. Ens permet ser temporalment, per dir-ho d’alguna manera, el petit comissari d’art que tots portem dintre.

Retrats, a Flickr

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Facebook
Que Facebook i Twitter fa temps que mantenen una relació amor-odi és evident pels usuaris d’ambdós serveis.

Primer va ser l’hiperexplotat estatus de Facebook, la idea de fer públic el que ens passa pel cap (o pel cor) en una frase curta, que no era res més que un clar ressò del que Twitter ja havia popularitzat entre un sector d’internautes: el microblogging.

Després va venir la sincronització entre ambdós estatus: Twitter va desenvolupar una aplicació que permetia a l’usuari de Facebook actualitzar automàticament el seu estat al gegant blau des de Twitter. Facebook, a qui no agrada jugar a ser el germà petit, molt aviat va permetre fer-ho a la inversa: alimentar Twitter amb l’estatus de l’usuari a Facebook. Fa pocs dies us parlàvem del redisseny de Facebook Lite, una opció simplificada de la plataforma que s’apropa silenciosament a Twitter.

I ara l’osmosi arriba a un tercer nivell: Facebook ha anunciat al seu blog l’adopció del signe de l’arrova (@) amb el mateix paper que aquest té a Twitter: identificar a qui estem dirigint el nostre missatge.

» Veure més

Categoria: General
Escrit per: VidaDigital Email
Apple ja ho fa, això. Anuncia una gran presentació per a un dia concret, sense donar més detalls i deixant que la rumorologia d'internet faci la resta. Aquesta vegada la convocatòria és per al proper dimecres 9 de setembre. I sembla que la cosa va de renovar a fons la gamma d'iPod, el popular reproductor multimèdia de la marca de la pometa.

Alguns analistes, però, no creuen que els titulars de la vetllada es quedin aquí, i especulen que l'esdeveniment de la setmana que ve podria girar entorn de tres eixos principals:

1.- Nous iPod amb càmera. El Touch i possiblement el Classic, amb càmera de vídeo. El Nano, amb càmera de fotos (no té prou potència com per processar vídeo amb una certa qualitat). Tal com apuntàvem, aquesta pot ser la novetat més important. La invitació que Apple ha enviat a la premsa mostra una silueta d'una persona ballant amb un iPod, a la que acompanya un eslògan que resultarà molt familiar als seguidors dels Rolling Stones: ""It's only rock and roll but we like it". La cosa, doncs, va de música. A més, fa setmanes que corren per internet fotos i fins i tot vídeos de presumptes iPod amb una càmera incorporada a la part posterior.

» Veure més

Publicitat

Següent ::: Anterior