EMISSIÓ: dimarts 10 de maig a les 21.55 i a les 23.20, a TV3.

"Sense ficció" estrena dos grans documentals sobre dues històries personals que atrapen: “Joana Biarnés, una entre tots” és una coproducció de REC videoproduccions amb Televisió de Catalunya i TVE dirigida per Òscar Moreno i Jordi Rovira, i “El bon fill”, una producció de Berkovitz Films i Laughing Buddha Films dirigida per Shirley Berkovitz, sobre la increïble història d’Or, un noi israelià de 22 anys decideix complir el seu somni a qualsevol preu.

“JOANA BIARNÉS, UNA ENTRE TOTS”



Va estar-se tres hores a la suite dels Beatles, va enganyar el director Roman Polanski adoptant una identitat falsa, va ser la fotògrafa personal de Raphael, va escollir el vestit de Massiel per al Festival d’Eurovisió i es va ruboritzar quan Clint Eastwood va besar-la als llavis. Amiga íntima de Xavier Cugat, Joan Manuel Serrat, la duquessa d’Alba, Salvador Dalí, Fernando Rey, el “Cordobés”, Lola Flores...

“Joana Biarnés. Una entre tots” és la desconeguda història de la primera fotoperiodista espanyola. Una pionera que va superar els prejudicis d’una època –els anys 50 i 60– per triomfar en una professió dominada per homes al llarg de trenta anys de carrera, en què va immortalitzar també personatges històrics com Jackie Kennedy, Orson Welles, Rudolf Nureyev, Audrey Hepburn i Charlie Rivel, entre molts altres. Una dona que hauria pogut convertir-se en una llegenda i va desaparèixer. Fins avui.



L’any 1985, desencisada per la deriva sensacionalista del fotoperiodisme, Joana Biarnés va penjar la càmera per obrir, amb el seu marit, Ca Na Joana, un restaurant a l’illa d’Eivissa que es va convertir en un referent gastronòmic a l’illa.

El documental recorre la trajectòria d’aquesta pionera, narrada en primera persona, i compta amb la participació de Joan Manuel Serrat, Juan Mari Arzak, Raphael, Ramon Masats i Gervasio Sánchez, entre altres. En els darrers mesos, Biarnés s’ha vist immersa en un progressiu reconeixement de la seva figura i obra, tot i l’oblit en què havia caigut arran de les dues dècades apartada de la fotografia. El film ha estat guardonat amb el Premi Especial de la secció “Afirmando los derechos de la mujer” en la passada edició del Festival de Màlaga.



El 4 de novembre de 2015, “Joana Biarnés. Una entre tots” va inaugurar la desena edició del Memorimage – Festival Internacional de Cinema de Reus, on va rebre els següents guardons: Ciutat de Reus a la millor pel·lícula de la Secció Oficial; Premi Cinema-Rescat al millor treball documental i recerca; Premi del públic a la millor pel·lícula de la Secció Oficial, i Premi MemoriJove a la millor pel·lícula de la secció MemoriJove, atorgat pel públic adolescent assistent al festival.

El passat més d’abril va ser el Documental del Mes, programació estable impulsada per DocsBarcelona.




Entrevista a Òscar Moreno i Jordi Rovira, directors de "Joana Biarnés, una entre tots".


“EL BON FILL”


L’Or, un noi israelià de 22 anys, viu “a l’armari”. Viu amb els seus pares conservadors en un petit barri i somia amb el dia en què canviarà de gènere per poder viure com una dona. Incapaç de compartir aquest dramàtic descobriment amb els seus pares per por del rebuig o del repudi, traçarà una sèrie d’enganys per finançar en secret la seva cirurgia de reassignació de gènere a Tailàndia.

Després d’enganyar els pares perquè li donin tots els seus estalvis, i sense dir-los ni una sola paraula sobre l’operació, l’Or volarà a Tailàndia. I allà, sol i lluny de casa, se sotmetrà a un seguit de procediments quirúrgics perillosos que inclouen implants mamaris i la cirurgia de feminització facial. Quan desperta de les operacions, totalment embenada i amb un dolor insuportable, ella anhela de sobte l’abraçada amorosa dels seus pares alhora que tem que mai més no els podrà tenir.



En les setmanes posteriors a l’operació, durant la seva lenta i dolorosa recuperació, l’Or coneixerà altres dones transsexuals de tot el món que han arribat a Tailàndia per sotmetre’s també a aquests procediments. Animada per aquestes experiències, decideix compartir la seva pròpia història per primera vegada.

Després d’un mes a Tailàndia, l’Or -completament transformada en una dona- se sent finalment llesta per anar a casa i enfrontar-se a la seva família. El retorn d’Or a Israel l’obliga -a ella i al seu entorn- a afrontar una nova realitat, molt complicada i totalment inesperada. Serà acceptada de nou pels seus pares? Podrà assumir la responsabilitat de les seves accions?



“El bon fill” (“The good son”), que va inaugurar el festival Docsbarcelona 2014, és un llargmetratge documental que explora fins a quin punt ens veiem obligats a comprometre la nostra moral, els nostres éssers estimats i tot el que ens és familiar per convertir-nos completament en nosaltres mateixos. Rodada en estil de vídeo vérité i vídeo diari, la filmació exposa la implacable necessitat humana de ser estimats pel que realment som.