Gran Premi del Jurat a Berlín 2008.
Un documental d’Errol Morris, guanyador de l’Oscar 2003 per “La boira de la guerra”.


Un treball que compta amb el testimoni dels soldats protagonistes de les polèmiques fotografies de tortures als presoners d’Abu Ghraib, fotografies que analitza i arriba a conclusions sorprenents.


null


Emissió: dijous 8 d'abril.

Al documental “Procediment normalitzat de treball. Les fotografies que van avergonyir Amèrica”, el cineasta Errol Morris – guanyador d’un Oscar el 2003 pel documental "La boira de la guerra", emès fa poc pel Sense ficció – examina i analitza el context de les tristament cèlebres fotografies de la presó d’Abu Ghraib i la manera com aquests documents gràfics obtinguts a la presó iraquiana durant els interrogatoris a presoners van suposar una violació flagrant de les disposicions que fa la Convenció de Ginebra sobre la matèria.

null


Una vegada les fotografies van veure la llum, els acusats van ser uns pocs, bàsicament soldats subordinats que van ser processats – i titllats per alguns de “bocs expiatoris” - mentre que, al mateix temps, es va descobrir que les fotografies formaven part d’un projecte més ampli, que responia a un canvi en les pràctiques interrogatòries a presumptes terroristes àrabs després dels atemptats de l’11-S. Sis anys després de la publicació d’aquelles fotografies, la història de la presó d’Abu Ghraib encara està envoltada de polèmica, vergonya i ambigüitat moral i les fotografies s’han convertit en el símbol del canvi de l’opinió pública nord-americana respecte a la legitimitat de la intervenció del seu govern a l’Iraq.



Jaume Saura, president de l’Institut de Drets Humans de Catalunya, ha explicat com, des del punt de vista del dret internacional, va ser possible que unes fotografies servissin per a obrir un procés judicial.

Veure la nota de premsa del documental.