Arxius

Estas veient: desembre 2012
Categoria: Notícies
Escrit per: Sense ficció
Diumenge 9 de desembre, a les 22.30, “Doneu-nos els diners” i “Park Avenue"

DONEU-NOS ELS DINERS. Què es pot fer per canviar el món?



Amb iniciatives com ara els concerts “Live Aid” i la campanya “Que la pobresa passi a la història”, molts famosos s’han convertit en activistes de la lluita contra la fam. Els músics Bob Geldof i Bono són, segurament, els més populars d’aquests nous paladins de la justícia econòmica. Però han servit per alliberar milions de persones de la pobresa, els seus projectes? En aquest reportatge, Geldof, Bono i Bill Gates parlen amb franquesa sobre les estratègies que han fet servir per aprofitar la debilitat per la fama i el glamur que han trobat en molts polítics.

En algun moment dels anys 80, algú va tenir una idea brillant: si la música i el món de l’espectacle en general aconseguissin que la gent pensés en els que passaven gana, es generaria una demanda de canvi que els polítics no podrien ignorar. En aquest reportatge, Bosse Lindquist repassa la història d’aquesta idea. “Uns quants músics es van proposar canviar el món i ha arribat el moment de preguntar-se què van aconseguir i si introduir celebritats en la política és una bona manera de combatre la pobresa”, diu el realitzador.

Els més coneguts d’aquella generació d’activistes populars són els músics irlandesos Bob Geldof i Bono, que partint pràcticament de zero van arribar a posar en marxa tot un moviment d’influència molt considerable. “Una vegada t’adones que pots ser útil, t’és impossible abandonar la lluita”, observa Bono.

A “Doneu-nos els diners”, Geldof, Bono i Bill Gates ho expliquen tot sobre les estratègies que han utilitzat i les negociacions a porta tancada en què han participat al llarg de trenta anys d’activitat en aquest camp. I parlen amb franquesa del valor que té la fama en la política.

Bob Geldof confessa: “Bono em va trucar per explicar-me com anava la campanya contra el deute dels països pobres i em va dir: ‘Què creus que hauríem de fer?’ I li vaig dir: ‘Fes servir la teva influència, perquè el culte a la celebritat és una moneda molt forta i l’has d’invertir en això’”.

» Veure més

Categoria: Notícies
Escrit per: Sense ficció
El Sundance, el festival de cine independent més prestigiós del món, estrenarà el llarg documental “Google i el cervell mundial”, que competirà en la secció oficial.



Dirigida per Ben Lewis produïda per Polar Star en coproducció amb la BBC, Arte/ZDF, Televisió de Catalunya i TVE, la cinta s’estrenarà mundialment a la World Documentary Competition, del reconegut Festival que se celebrarà al gener a Salt Lake city, la capital de l’estat de Utah dels EUA.
Fundat per Robert Redford el 1980 per promocionar joves directors i al cinema independent, el Sundance ha donat a conèixer noms com Cohen i Tarantino. L’anunci oficial de la selecció de “Google i el cervell del món” (“Google and the World Brain”) es va fer ahir.

El llargmetratge documental, que es podrà veure a Sense ficció, és una atrevida introspecció crítica a la història del projecte més ambiciós de Google i d’Internet: Google Books, en què Google es va proposar escanejar tots els llibres escrits per la humanitat, amb la intenció de recopilar la totalitat del coneixement mundial i, fins i tot, crear una forma d’intel•ligència superior (idea que va predir l’escriptor de ciència-ficció HG Wells el 1937 en “El Cervell Mundial”). Tot i això, més de la meitat dels llibres que Google va començar a escanejar estaven sota drets d’autor, fet que va provocar que autors d’arreu del món llancessin una campanya per aturar l’empresa, que va culminar als jutjats de Nova York l’any 2011.

“Google i el cervell mundial” és una pel•lícula sobre els somnis, els dilemes i els perills d’Internet. Ha estat filmada als Estats Units, Europa, Àsia i Amèrica Llatina; en universitats com Harvard i Oxford i en venerables biblioteques com la Bibliothèque Nationale de Paris, la Biblioteca de Montserrat, de Barcelona, la Vasconcelos de Mèxic. També s’ha rodat a l’espectacular seu de Google a Mountain View, Califòrnia.

A la pel•lícula, el director, Ben Lewis, reuneix les idees dels teòrics, crítics i personalitats més rellevants d’internet i les noves tecnologies (de Jaron Lanier a Eugeny Morozov i Laurence Lessig). Amb ells ha obert un vibrant diàleg sobre el futur del coneixement i de la informació a la xarxa. També ha entrevistat alguns dels bibliotecaris més notables del món (com Roger Darnton i Jean Noel Jeanneney) i ha revelat les històries excepcionals d’escriptors que han lluitat contra els escanejos de Google.

Ben Lewis és un reconegut director de films documentals i de sèries culturals de televisió. Entre els seus treballs destaca “The Great Contemporary Art Bubble” (2009), un polèmic documental que va posar de manifest el controvertit tema de l’especulació en el mercat d’art. La seva magnífica sèrie per a la BBC “Art Safari”, sobre alguns dels artistes contemporanis més reconeguts, va ser distribuïda mundialment i va obtenir la medalla de bronze del New York Television Award i el Premi Grimme “NRW Sonderpreis Kultur”. Acaba de presentar al festival IDFA 2012 el documental “Poor Us: An Animated History of Poverty”, que es mostrarà en més de 70 canals de televisió.

“Google i el cervell del món” és una producció de POLAR STAR en coproducció amb la BBC, ARTE/ZDF, Televisió de Catalunya i TVE.