La intel•ligència té un origen doble, innat i adquirit. El programa tracta el vessant adquirit o entrenat de la intel•ligència en una de les seves manifestacions més evidents: el llenguatge.














Una metàfora per entendre millor el doble origen de la intel•ligència és l’aptitud per jugar a bàsquet. L’altura, fonamental per aquest joc, és innata, està inscrita en els gens des del naixement, però la tècnica, la tàctica i la forma física, igualment fonamentals, depenen de l’entrenament que haguem fet. Semblantment l’estimulació, l’educació, en definitiva l’entrenament, són essencials per al desenvolupament de la intel•ligència. Com que definir-la és molt difícil, potser impossible, convé acostar-s’hi a partir d’alguna de les seves manifestacions, de les quals la més evident i alhora el seu suport privilegiat és el llenguatge. Màrius Serra, el conegut ludolingüista de Catalunya Ràdio i de La Vanguardia i autor d’alguns assajos lingüístics, aplega capacitat innata i entrenament rigorós. Amb Marc Boada, el presentador del programa, explica el procés creatiu amb què arriba a ser tan prolix, i planteja algun repte ludolingüístic als espectadors. El reporter Pere Renom segueix el procés de creació d’un gag del Polònia, un procés on el llenguatge i la creativitat tenen un paper preeminent, i Toni Soler explica què té d’innat i d’adquirit la feina dels guionistes. Finalment, Renom visita L’Antàrtida, una escola de música amb una pedagogia ben original, que, capacitats innates al marge, pretén estimular i educar el llenguatge musical dels nens perquè en surtin adults sensibles i cívics.

Conceptes didàctics/paraules clau:
- intel·ligència
- llenguatge
- entrenament
- innat
- adquirit
- Polònia
- escola música
- Màrius Serra