Quèquicom - HomePage

Arxiu

Has seleccionat: maig 2018

24/05/2018: Confiar en la moneda

Categoria: Actualitat
Escrit per: Equip Editorial
Com vam passar del bescanvi a la moneda? És el mateix moneda que diner? Què són el bitcoin i el blockchain? I la divisa? El crèdit genera diners? Quin paper juga la moneda en la inflació? Té sentit crear monedes locals?
Sal, or o bitcoin, el diner ha estat sempre l’expressió del crèdit que mereix el seu posseïdor. Fem un viatge numismàtic per la història, entenem l’origen monetari de la inflació i desvelem la tecnologia criptogràfica del blockchain.
Bitcoin, la moneda i la tecnologia
Amb l’arribada de l’era digital, els diners s’han estès pel ciberespai. Targetes de crèdit i de dèbit, transferències i traspassos, o Paypal són sistemes de pagament àmpliament utilitzats. Tant, que de fet la major part dels diners que circulen pel món no s’arriben ni tan sols a fabricar físicament, són simples assentaments bancaris. Però la digitalització de la moneda ha tingut un cost: qualsevol transacció s’ha d’efectuar amb intermediaris com VISA o la banca, entitats que, a més, treballen amb sistemes informàtics incompatibles. El resultat és un alentiment de les operacions i un sobrecost en comissions. Per superar aquestes limitacions ha calgut crear una moneda nativa digital, és a dir, nascuda i dissenyada específicament per a internet. És el bitcoin, literalment la moneda de bits. Es representa com una moneda daurada amb una icona semblant al dòlar, perquè inconscientment l’associem a un objecte valuós. Creat pel mític i desconegut Satoshi Nakamoto l’any 2009, bitcoin és una plataforma de codi obert, gestionada per mitjà de criptografia avançada. Es pot enviar a través d’internet, d’una persona a una altra sense intermediaris. Això significa que les comissions són molt més baixes. És global, i el compte no pot ser congelat, ni limitat per cap contracte. És, doncs, un veritable desafiament al sistema financer actual. L’enginyer Miquel Oliver, de la Universitat Popeu Fabra, n’explica el funcionament, basat en un protocol informàtic anomenat blockchain, o cadena de blocs. Amb uns i zeros s’ha obtingut una moneda que s’escapa del control polític, per tant, mai no generarà inflació. I malgrat tot, conserva un tret propi de les monedes clàssiques de metall, o de paper, que l’han precedit: s’hi ha de confiar perquè funcioni. Al cap i a la fi, qualsevol transacció és un acord, basat en la confiança mútua. .

» Text complet

03/05/2018: Accidents de cotxe

Categoria: Actualitat
Escrit per: Equip Editorial
Com surts del cotxe si queda de cap per avall? Com pots descordar el cinturó de seguretat sense lesionar-te les cervicals. Per frenar en sec, què és millor: prémer el fre i l’embragatge o només el fre? Què fa l’ABS per millorar la frenada?
Miquel Bort, caporal dels Mossos de Trànsit, ha fet de la lluita contra els accidents una croada personal. Ell va perdre un germà a la carretera. Aprofitant la seva experiència professional i personal ajuda les víctimes i aconsella als conductors com es poden evitar riscos al volant.
Fina Brunet surt de patrulla amb ell i assisteixen a alguns sinistres. Per descobrir com ha anat realment un accident de trànsit i saber quines són les causes cal recollir un munt de proves i informació, com si fos un puzle. La Fina ha seguit amb l’equip de l’Àrea Central d’Investigació d’Accidents dels Mossos d’Esquadra tots els passos per reconstruir un accident.
Finalment decideix aprendre a reaccionar en el cas d’un imprevist a la carretera i fa un curs de conducció al circuit de Can Padró. El primer que aprèn amb l’instructor, Pere Garrido, és la importància de saber frenar. “Si els conductors sabessin frenar bé s’evitarien molts accidents”, ens diu, i la Fina ho experimenta en primera persona a tota velocitat sobre una superfície lliscant. I si resulta que no hem pogut evitar l’accident i hem bolcat amb el cotxe? A Can Padró la Fina aprèn els trucs per sortir del cotxe bolcat sense prendre mal.
Les noves tecnologies aplicades a l’automòbil ajuden el conductor a respondre amb més seguretat als ensurts que pot tenir a la carretera i milloren notablement la seguretat. Applus Idiada ens planteja un futur en què l’automatització del procés de mobilitat ens portarà a reduir els accidents, fer la conducció mes eficient i reduir les congestions i cues a la carretera.
Els accidents de trànsit deixen moltes víctimes mortals a la carretera i ferits de gravetat que mai més tornen a recuperar la vida que tenien. Josep Roca, agent de policia local, era en un mal lloc en un mal moment per haver volgut anar més de pressa del compte. Ara tetraplègic, en Josep ens explica la seva experiència i com lluita contra els accidents. .

» Text complet

English Español