15/01/2012: La festa s'ha acabat

Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
S’ha acabat la festa del Dakar-2012 i ens en quedarem molts bon records i també algún d’agredolç. És cert que Marc Coma ha lluitat fins al final per aconseguir el seu quart Dakar, i que al final s’ha hagut de conformar amb un segon lloc, però ningú li treurà les cinc etapes guanyades i el gran ral•li que ha fet. És cert també que Nani Roma finalment no ha pogut plantar-li batalla a Stephane Peterhansel pel títol de cotxes, però la veritat és que en Nani ha signat la seva millor actuació en cotxes, s’ha endut tres etapes i s’ha consolidat en el segon lloc. Però el Dakar que han fet tots dos ha estat de gran nivel. Però anem a pams.

En motos, ja des de les primeres etapes es perfilava una lluita Despres-Coma pel títol. Dos pilots amb gran experiencia i un nivel altíssim de técnica. Mateixa moto, mateixos recursos. Les dfiferències han sigut en realitat molt poques. Una errada de navegació la primera semana va fer anar a remolc al Marc Coma, però se’n va refer de pressa. Despres va fallar en la famosa etapa del fang, però allà la organització li va donar un cop de mà massa poc dissimulat. Al final van arribar igualats però a en Marc la mecànica li va jugar una mala pasada en el moment més inoportú. Personalment em sap greu, però la competició té aquestes coses. Sempre li ha de quedar el consol a en Marc que ha plantat cara fins al final.

Joan Barreda s’ha convertit per mèrits propis en el “rookie” del Dakar. Si no fos per dues caigudes en la primera semana, el castellonenc hauria estat més amunt en la general. Al final, però, s’ha deixat veure molt i molt bé.

L’equip Bordone Ferrari, amb la direcció tècnica de Jordi Arcarons, s’ha mostrat com un projecte molt ambiciós que pot fer molta feina en el món dels raids. Tot i ser creat poques setmanes abans del Dakar, això no li ha impedit col•locar tres pilots en el Top-10, entre ells els catalans Jordi Viladoms (4t) i Gerard Farrés (7è), que han signat la seva millor actuació al Dakar.

I també per destacar ha estat l’actuació de la Laia Sanz, per segon cop campiona en categoría femenina i 40ena en la classificació final. Un èxit rotund i un bon binomi el que han fet amb la marca catalana Gas Gas, que s’estrenava en la competició. En vista del bon funcionament és posible que Gas Gas s’animi a repetir i, perquè no, presentar algun altre pilot al costat de la Laia. A mí personalment m’agradaria veure-hi l’Iván Cervantes, el campió del món d’enduro, que és un pìlot de la casa. Però el temps dirà.

En motos les dues notes menys positives pel que fa als nostres pilots, ha estat el ràpid abandonament de la Rosa Romero, gairebé sense poder assaborir el Dakar, i sobretot l’accident d’en Marc Guasch, el motxiller de la Laia. Esperem que ràpidament estigui plenament recuperat i a punt per tornar a competir.

peterhanselcottret

En cotxes, en certa manera, s’ha acomplert el guió previst: amb els Minis al capdavant, amb Nani Roma plantejant batalla per ser a dalt de tot i amb Peterhansel allargant un any més la seva llegenda i sumant ja deu Dakars. Està aviat dit. En Nani pot estar molt satisfet del Dakar que ha fet, amb 3 etapes i un segon lloc general, tot i l’ensurt de la penúltima etapa. L’altre nom positiu pel que fa als nostres pilots és el d’en Xavi Foj, que ha obtingut el triomf en la categoría de T2.

Però la gran sorpresa del Dakar ha estat que l’hegemonia dels Kamaz en camions ha saltat pels aires. Iveco, que presentaba cinc camions a la línia de sortida, ha acabat amb tots cinc en cursa, un primer i un segon lloc finals i el seu cap de files, Gerard de Rooy, ha guanyat gairebé totes les especials. Entre els Ivecos hi havia el d’assistència rápida conduit per en Pep Vila, que fins i tot va arribar a posar-se quart, tot i que uns problemes mecànics no li han permès mantener aquesta privilegiada posición per acabar en l’onzè lloc. També el camió de Juvanteny, Criado i Román anava fent bon paper, liderant la categoría 6x6 i anant segons en categoría de producció, però van haver d’abandonar per problemes en el radiador.






.
Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
Potser no tindrem un final de foto-finish, com suggeria en l’anterior post, però està clar que el Dakar-2012 és un dels més vius i emocionants que recordo. És fantàstic arribar a la penúltima etapa amb el triomf final per decidir tant en motos com en cotxes, i amb dos catalans implicats en la lluita. La llàstima és que a tots dos, a en Marc Coma i a en Nani Roma els queden menys opcions que als seus competidors. I això sembla paradoxal tenint en compte que en Marc va guanyar ahir la seva cinquena etapa per col•locar-se altre cop líder.

Però al pilot bergadà li tocarà obrir pista, i això vol dir que segurament rodarà més lent que en Cyril Despres, que surt quart amb un decalatge, per tant, de sis minuts entre els dos pilots. Si en Cyril atrapés avui a en Marc ja estaría tot dat i beneït, perquè amb quatre minuts i mig d’avantatge a falta de l’especial de 29 quilòmetres de l’últim dia, el triomf no se li escaparia a en Cyril. Té opcions en Marc? Està clar que sí, però haurà de donar el millor de si mateix. L’etapa d’avui no té tantes dunes com l’anterior però sí que té molts trams fora pista, la qual cosa obliga a una gran concentració.

Tampoc se n’acaba de sortit en Jordi Viladoms en la seva lluita pel tercer lloc final, tot i arribar tercer ahir. L’Helder Rodrigues –l’únic pilot que no porta KTM dels vuit primers- es manté encara prou lluny com per poder-lo atrapar.

I de les opcions d’en Nani per accedir en podem dir una cosa similar: tant ell com en Peterhansel van tenir problemes amb les dunes però la renda que acumula ara mateix el francés, de 18 minuts, fa pensar que té el Dakar al sac i que no se li escaparà a menys que hi hagi alguna avaria o sortida de pista per part seva –aquesta variable sempre s’ha de tenir en compte en el Dakar-.

En Xavi Foj capgira la situació

Per no aprofundir en la tendència, sí que trobem un pilot català que ha conseguit capgirar el seu duel particular: es tracta d’en Xavi Foj, que ha aconseguit posar-se líder en la categoría de T2 aprofitant que els seu competidor, Matsuhashi, va perdre un temps preciós entre les dunes.

En camions, gran etapa d’en Pep Vila, que ha deixat enrere edls problemes de la jornada anterior, i menció especial per al pilot nord-català Joseph Adua, que condueix el cinquè camió d’Iveco, l’encarregat de remolcar els seus companys amb problemes. Per tant si Miki Biasion i el propi Pep continuen en cursa, és gràcies a ell.
.

» Text complet

Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
A cada etapa que passa estic més convençut de què som uns privilegiats per poder seguir un Dakar amb un desenllaç tan emocionant amb l'afegit de tenir-hi dos pilots, com en Marc Coma i en Nani Roma, amb opcions de coronar-se campions. Un cop acabi el ral·li, la diferència en motos pot ser de segons. Segurament l'especial de l'últim dia de 59 quilòmetres serà la que dictarà sentència. En cotxes, la cosa no està tan apretada però al mínim error/problema/avaria que pugui tenir en Peterhansel, en Nani estarà allà per aprofitar-lo. I ningú, ni tan sols Peterhansel, està exempt de contratemps en el Dakar.

Comencem per les motos perquè en Marc Coma, tot i haver augmentat el seu desavantatge respecte d'en Cyril Despres, es troba després de la última etapa en una situació òptima, estratègicament parlant. No només a en Cyril li tocarà obrir pista, la qual cosa normalment implica rodar més lent que els perseguidors, sinó que en Gerard Farrés sortirà entre tots dos. Per tant, en Marc sortirà quatre minuts més tard que en Cyril i si l'agafa ja haurà eixugat el desavantatge que li porta el francès a la general. Això és important ja que normalment, en aquests casos, quan els dos pilots estableixen contacte es marquen mutuament i ja és impossible eixamplar diferències.

Ja que hem mencionat a Gerard Farrés com a protagonista indirecte de la lluita pel títol final, convé destacar la gran etapa del pilot català, que fins ara havia fet un bon Dakar però sense deixar-se veure gaire.

En motos també cal remarcar que en Jordi Viladoms ha escurçat diferències en la seva lluita pel tercer lloc respecte de l'Helder Rodrigues, que va tenir problemes per passar un riu i se li va omplir la moto d'aigua. Veurem si ell o qualsevol altre pilot tenen problemes mecànics després de l'etapa marató d'ahir. I no canviem de vehicle sense recordar que la Laia Sanz continua la seva lluita contra ella mateixa, amb l'objectiu de superar el 39è lloc a la general que va obtenir l'any passat. Ara mateix és 40a i continua pujant.

LaiaSanz

Tornant a Mauritània

En cotxes, l'etapa d'aquest divendres pot ser decisiva pel tipus de superfície: serà com tornar a les etapes de Mauritània, amb unes dunes baixes però molt toves, molt difícils de creuar. Qualsevol errada pot significar perdre 25 minuts per desencallar el cotxe. Tant en Peterhansel com en Nani les afrontaran sabent que s'hi poden deixar el triomf. És un cas similar al de les motos: son pilots del mateix equip, amb el mateix cotxe i el mateix suport tècnic. Vist el seu alt nivell de pilotatge és difícil que es treguin gran diferències en tres dies si no hi ha una avaria a o una errada.

Mala sort per en Pep Vila, que no ha pogut mantenir el quart lloc a la general de camions per uns problemes a la caixa de canvis. La part bona és que l'equip va aconseguir reparar l'avaria i s'ha presentat al control de sortida d'aquest divendres. Han perdut molts llocs a la taula de classificació però es mantenen en cursa.







.

12/01/2012: D'aquí a Lima

Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
El Dakar entra al desconegut Perú i ho fa amb dues etapes que poden ser decisives de cara al triomf final. Sobretot pel que fa a les motos, que han de disputar avui una etapa marató que pot condicionar molt el desenllaç, especialment quan hi ha tan poca diferència entre Despres i Coma. També la categoria de cotxes sembla una cosa de dos, entre Stéphane Peterhansel i un Nani Roma que va creixent a mesura que avança la cursa. Si senyors, tenim dos catalans amb opcions reals d'enfilar-se al calaix més alt del podi. tot dependrà de com juguin les seves cartes d'aquí a Lima.

Com més avança el Dakar més es guanya en interès. L'etapa d'aquest dijous i la de divendres seran al meu entendre molt importants en el desenllaç final pel que fa a motos pel fet que avui es disputa una etapa marató, un format que no veiem a la cursa des de l'edició del 2007, la última que es va fer a l'Àfrica. el fet diferencial d'aquesta etapa és que les motos i els quads, en arribar al final de l'etapa d'avui, entraran en un parc tancat del que no podrabn sortir fins a l'inici de la següent etapa i en el que nioo hi poden accedir ni mecànics ni enginyers ni cap mena de vehicle d'assistència. Només els propis pilots i només amb una caixa de recanvis limitada i un joc de rodes. Això obligarà els "motards" a fer una conducció més aviat conservadora i qui prengui riscos innecessaris pot pagar-ho encara més car que en altres etapes. Amb l'afegit que ningú està familiaritzat amb el recorregut.

Veurem com afecta aquest fet a la lluita entre Despres i Coma. En Marc ha perdut el seu "motxiller", en joan Pedrero, que ha hagut d'abandonar, i apartir d'ara serà en Johnny Aubert qui faci aquest paper. el francès, campió del món d'Enduro i pilot oficial de KTM, s'estrena en el Dakar però no es pot dir que sigui un pilot novell.

Apart de la tancada lluita pel primer lloc també hi ha una bon frec a frec per la tercera posició entre el portuguès Helder Rodrigues i Jordi Viladoms, separats ara mateix per poc més de mitja hora. Cap dels dos han canviat encara el motor -suposa una penalització de 15 minuts, recordem-ho- i veurem com negocien les quatre últimes etapes. En Jordi sembla que ha arribat molt bé i veure'l ocupant el tercer calaix seria molt meritori. Qui no lluita pels llocs de privilegi però està deixant una molt bona impressió és en Joan Barreda que ahir va culminar el seu sensacional Dakar guanyant l'etapa.

La determinació d'en Nani

També l'actuació d'en Nani Roma és per treure's el barret. Anant de menys a més, l'osonenc va sumar el seu tercer triomf d'etapa però ja va declarar a l'arribada que sí, que això està molt bé, però que ell va venir al Dakar per guanyar-lo. No sabem si Peterhansel s'haurà donat per al·ludit però el que està clar és que 18 minuts no són un temps decisiu, i que a hores d'ara en Nani és l'unic que li pot arrabassar el triomf final, tenint en compte que Holowczyc va cedir molt temps per problemes mecànics i ha quedat despenjat de la lluita final i que Robby Gordon ha estat eliminat per la organització, tot i que continua en cursa perquè el pilot nord-americà ha apel·lat la sanció i el veredicte final no es farà públic fins d'aquí a tres setmanes.

Sembla, però, que Gordon té poques opcions de sortir-se'n. Pel que es veu, en un control rutinari la organització va detectar una velocitat punta molt alta en el Hummer de gordon i a l'examinar-li el cotxe van veure que el col·lector tenia una entrada suplemnentària d'oxígen, cosa que no està permesa.

null

Pep Vila també vol podi

No sabem si finalment en Pep Vila -i el seu copilot Moi Torrallardona- arribarà al podi a la categoria de camions, però està fent tants mèrits com el qui més. El pilot català ara és quart en la general, i si es té en compte que el seu camió desplaça 400 quilos de pes suplementaris perquè fa l'assistència dels Ivecos, el mèrit és grandiós. L'abandonament de Loprais, que va confiar el volant al seu copilot per descansar durant un enllaç i aquest va perdre el control, ha permès a en Vila pujar un esglaó. La creu en la categoria de camions és l'abandonament del 6x6 d'en Jordi Juvanteny, la Fina Román i en José Luis Criado, que van trencar una peça del ventilador que va fer que la temperatura del motor pugés excessivament. Després de tres hores intentant reparar-ho de totes les maneres possibles, van haver de dir adéu. .

» Text complet

11/01/2012: L'enteresa d'en Marc

Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
No és gens fàcil mantenir la concentració quan sents que s'ha comès una injustícia cap a tu. Per això l'etapa d'aquest dimarts era important: per veure com reaccionaria en Marc Coma després dels greus incidents, i sobretot de les greus decisions de l'organització, derivades de l'etapa anterior. I un cop més en Marc ens ha demostrat el seu tarannà de gran competidor. Tot i mostrar clarament la seva disconformitat, no ha abaixat per res els braços i ha demostrat el que tots esperàvem: que lluitarà fins al final. Podrà guanyar o no, perquè en Cyril Despres no li posarà les coses fàcils, però està molt centrat per intentar aconseguir el seu objectiu final per davant de totes les adversitats. I aquest no és altre que arribar a Lima com a vencedor definitiu.

coma

Per centrar-nos en més aspectes positius d'aquest Dakar, cal remarcar la gran cursa que està fent en Joan Barreda. El pilot castellonenc, jove però molot ambiciós, s'està deixant veure gairebé en cada etapa, sempre amb els destacats i ja es pot dir que és la gran revelació del Dakar-2012 pel que fa a les motos. i això té molt de mèrit tractant-se d'un pilot gairebé novell. De fet, és la seva segona participació però l'any passat ja va haver d'abandonar a la segona etapa.

I pel que fa a en Marc Guasch, les últimes notícies que ens arriben és que va ser intervingut amb èxit i què té quatre costelles fracturades i possiblement se li va extreure part de la melsa. Esperem que el pilot català pugui tornar aviat a casa amb els seus i des d'aquest blog li enviem molts ànims.

En cotxes es va confirmar l'abandonament d'Al-Attiyah després d'una altra etapa complicada per ell i els seu copilot, el ripolletenc Lucas Cruz. I això deixa en Gordon sol davant els Minis de Peterhansel, Holowczic i en Nani Roma. Encara que en Nani sigui ara mateix quart, jo li atribueixo en aquest moment a tots quatre exactament les mateixes opcions de guanyar el ral·li. Molt bona cursa la d'en Nani, que ha sapigut solventar els contratemps que li han sobrevingut sense despenjar-se en la classificacióp general i ha aconseguit ja dos triomfs d'etapa.

També en camions hem de destacar un dels nostres pilots, en Pep Vila, que va fer un cinquè lloc a la última etapa i ha pujat fins al quart lloc a la general. Una extraordinària cursa, no cal dir-ho.





.

10/01/2012: El Dakar s'enfanga

Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
Marc Coma repren el liderat del Dakar després de guanyar la seva quarta etapa i Nani Roma guanya la segona etapa en cotxes...un dia, en teoria, per estar contents. si no fos pels criteris de la organització del Dakar, que han pres una decisió molt arbitrària que pot condicionar el títol de campió en motos, a favor del Cyril Despres i en contra del Marc Coma. Puc entendre la indignació d'en Marc i de tot el seu equip.

El primer greu error ve pel fet que el "roadbook" no indiqués la presència de l'enorme bassa de fang. Els "ouvriers" normalment passen entre 24 i 72 hores pel recorregut. Com pot ser que no detectessin un obstacle tan evident? Pel que sembla, en aquesta ocasió sembla que entre el reconeixement que van fern i l'inici de l'etapa va caure una pluja i la llera sd'un rierol es va desviar just per on passa la prova. Els "ouvriers" van passar en sec, i els pilots es van trobar en un fangar. Amb un rosc evident, ja que quan els pilots veuen que el "roadbook" els indica que la pista és bona, van amb el gas a fons. Per la caiguda d'en Cyril Despres es veu l'absoluta sorpresa del motard francés, que per la manera de caure ha de donar gràcies de no haver-se fracturat una clavícula.

Despres-enfangat

La organització va reaccionar en veure el perill potencial i va desviar la cursa quan ja havien passat set pilots per la zona complicada. Tres d'ells -en Marc Coma, en Gerard Farrés i en David Casteu- van trobar un camí alternatiu per superar el fang, i quatre -en Cyril Despres, en Helder Rodrigues, en Paulo Gonçalves i en Pal Ullevalseter- hi van quedar atrapats. Al meu entendre, i veient que l'helicòpter de la televisió va captar era al lloc dels fets i va captar la caiguda d'en despres, potser es va tyrigar un pèl en donar l'avís i trobar un recorregut alternatiu per evitar mals majors. Però alguna mesura s'havia de prendre i es va prendre.

El que ja no comparteixo és la decisió de neutralitzar el temps perdut pels pilots que es van veure atrapats en el fang. Des del moment que en Marc va estar prou atent com per evitar el problema, els pilots que el seguien també podrien haver-lo trobat. I això, havent-hi una cosa tan important com el títol final en joc, perjudica l'esperit que hauria de presidir la cursa: que guanyi el millor a la pista. Crec que el que hauria d'haver fet la organització era demanar disculpes a tots els participants - al meu entendre, encara no han fet- i deixar la cursa com estava. Al final, resulta que el més perjudicat és qui tenia més risc i qui ha sigut prou espavilat com per evitar el fang. Per això comprenc que en Marc estigui indignat i des d'aquí m'agradaria enviar-li a ell i al seu equip ànims pel que resta de carrera i esperar que el resultat final faci oblidar tots aquests contratemps.

També vull recordar-me d'en Marc Guasch, que va haver d'abandonar per una caiguda, i enviar-li força per recuperar-se. A ell i a la Laia Sanz, que ha d'afrontar el que queda de Dakar sense el seu "motxil·ler".

Segona per en Nani

I per treure'ns el mal regust de les motos, acabem comentant el segon triomf d'etapa d'en Nani Roma, que l'acosta una mica més del podi. La veritat és que els quatre llocs capdvanters en la categoria de cotxes es van comprimint i encara pot passar de tot, més tenint en compte que les etapes finals a Perú són tot un interrogant per a qualsevol dels pilots. Ja comentàvem que en Nani podria tenir les seves opcions i ens està començant a donar la raó.



.
Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
Entrem de ple en la setmana decisiva del Dakar i ho fem amb una etapa on presumiblement hi haurà sorpreses. La jornada després del descans és procliu a les sorpreses. D'una banda per la part humana: als pilots, fins i tot els d'elit, a vegades els costa recuperar la concentració adequada després de la pausa. També mecànicament poden produir-se contratemps: els mecànics han aprofitat la jornada de descans per canviar peces, reglatges, etc. Si hi ha algun material defectuós o un descuit en la posta a punt, apareixen en aquesta jornada.

En la jornada de descans gairebé tots els pilots de moto van aprofitar per canviar el motor -rebent la corresponent sanció de 15'-. Gairebé tots, però no els dos que acabaran disputant-se el títol, Cyril Despres i Marc Coma. La seva marca, KTM, no creu que els motors inicials hagin patit encara tot els desgast, potser tenint en compte que es va anul·lar una etapa, però segurament no tardaran a fer-ho. Sí que va canviar motor la Laia Sanz, que té assegurat que reeditarà el títol en categoria fèmines si acaba la prova, i ara té l'objectiu de superar la seva actuació de l'any passat. Té molt de mèrit la seva acutació, al costat del seu "motxil·ler" Marc Guasch, tenint en compte a més que participen amb una moto catalana, Gas gas, que s'estrena com a marca a la prova.

Coma-Despres

En cotxes, cal remarcar la diferència d'estratègies entre els favorits. Si Peterhansel i Cotret estan al capdavant de moment per ser els que menys errades cometen, i els altres Minis -Holowczyci Nani Roma- segueixen aquesta mateixa línia d'actuació, els grans animadors de la cursa són els Hummers de Robbie Gordon i Nasser Al-attiyah. El pilot catarià, que compta amb el català Lucas Cruz com a copilot, sempre ha sigut molt agosarat en la seva forma de pilotar i això li ha reportat grans triomfs, com el Dakar de l'any passat, però també uns quants problemes. Aquesta any no sembla tenir massa sort però és qui més ho intenta. En Nani, de la seva banda, està fent un plantejament molt seriós i si arrisca una mica en aquesta segona setmana pot anar-li retallant temps a Peterhansel.

En camions, amb Biasion despenjat, pot ser que Loprais i el seu Tatra li plantegi problemes als Iveco, però l'holandés De Rooy, de moment, es manté ferm. Un dels nostres representants, el 6x6 de Jordi Juvanteny, va passar un calvari en la última etapa abans del descans, però es manté en cursa.




.
Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
Hem arribat a l’anomenada jornada de descans del Dakar, el dia en què pilots i copilots aprofiten per descansar i reparar forces amb l’objectiu d’afrontar de la millor forma posible la setmana decisiva de competició. Però, com ja vam comentar, no és una jornada de descans per a tots. Mecànics i enginyers tenen un dia molt atrafegat igual que la gent de la premsa o tots els encarregats de la logística. L’activitat és febril en un dia de descans. També tenen feina els directors tècnics dels equips, que han de passar balanç del què han fet els seus pilots fins ara i veure si han de revisar l’estratègia inicial, variar expectatives, etc.

Revisant el què ha estat fins ara la prova, podem dir que no hi ha res decidit. Sí que és veritat que en motos hi ha dos pilots clarament separats de la resta, en Cyril Despres i en Marc Coma, i entre ells estarà la victoria final si no passa res inesperat. En Marc ha demostrat la seva ambició guanyant tres etapes, però l’errada de navegació de la tercera etapa, en què va perdre 13 minuts, encara pesa a favor de Despres, que de moment no ha ha tingutcap contratemps important. Potser si en Marc continua retallant la diferencia –ara es troba a 7’48’’- el pilot francès es veurà forçat a arriscar més.

Per si amb aquesta lluita no hi hagués prou interès, tenim el duel entre una vuitena de pilots entre els que es troben en Jordi Viladoms i en Gerard Farrés, que al meu entendre tenen força opcions de pujar al tercer lloc del calaix. Més després de l’abandonament forçós del “Chaleco” López, sempre candidat a grans fites. Com a conseqüència d’una caiguda, el pilot xilè té un esquinç al genoll dret, i tot i que va acabar la última etapa, ja no prendrà la sortida en la següent. Viladoms -sisè- i Farrès -setè- tenen com a director tècnic en Jordi Arcarons i un equip al darrere molt compacte, que completen els pilots italians Alessandro Botturi i Paolo Ceci, i aquest factor els pot donar punts respecte els altres concurrents en la setmana decisiva.

Bon paper el que estan fent també la Laia Sanz i el seu “motxil·ler”, en Marc Guasch, que han superat molt bé els contratemps que se’ls han anat presentant. Especialment una caiguda en què la Laia va prendre mal a la mà dreta i el dipòsit de benzina de la seva moto es va foradar. L’objectiu de la Laia és guanyar en la categoria de fèmines, en què gairebé no té competència, i millorar la seva actuació de l’any passat.

Pel que fa als cotxes, els Mini de moment tenen controlada la cursa, però cal veure com reaccionen quan hagin d’arriscar. En Nani Roma de moment ha passat un parell de situacions que li han fet perdre temps respecte del líder Peterhansel –una punxada i un problema amb la pressió dels pneumàtics- però tindrà el seu moment.

També mereix una menció especial en Xavi Foj, que lluita pel lideratgede lacategoria T2 amb opcions reals d’arrabassar-li al japonès Mitsuhashi.

En camions, com ja hem assenyalat anteriorment, ens trobem davant de la fi del cicle triomfant de Kamaz, amb uns Iveco molt sòlids. L’holandès De Rooy es manté intractable al capdavant i en Pep Vila ocupa un molt meritori setè lloc.

També cal destacar, com ho hem fet en altres ocasions, el camió d’en Jordi Juvanteny, la Fina Román i en José Luis Criado, líders dels 6x6 i segons en la categoria de producció. Tal com li passa en Pep Vila, com més dificultats es van trobant pel camí, millor resposta dónen, i aquesta és la millor senyal de cara a la segona setmana.


.
Categoria: General
Escrit per: Isidre Esteve
D’entre les moltes imatges espectaculars que ens deixa cada any el Dakar, sempre destaca algun avançament d’un camió a un altre vehicle. No és una situació d’ara: sovint els passa als camions més ràpids que es troben al seu camí amb vehicles més lleugers però també més lents. Són escenes impactants però d’alt risc i envoltades de certa ambigüitat.

Un avançament d’aquestes característiques és el que ha provocat l’exclusió per conducta antiesportiva del camió amb el dorsal número 500, de Nikolaiev, Savostin i Rybakov. Nikolaiev, encara jove però que ja va ser tercer en la passada edició, ha estat exclòs per avançar el cotxe dels germans argentins Di Palma, que de fet va treure de la pista i que per poc no el treu del tot de la competició.

Existeix un sistema de seguretat per minimitzar aquesta mena de situacions, anomenat Sentinel. Aquest sistema, que tenen activat tots els vehicles participants, avisa al pilot o als membres de l’equip quan un altre vehicle se situa a menys de 500 metres i va més ràpid. El vehicle més lent està obligat a deixar pas al perseguidor, però per un o altre motiu no sempre es dóna –o no es dóna a temps- aquesta circumstància. En cada cas es fa difícil establir qui té la raó, perquè també hi ha camions que no afluixen mentre el cotxe o moto que va al davant busca algun tram per deixar-se avançar sense risc per la seva integritat.

Segons es desprèn de la sanció de la organització, sembla que en aquest cas el Kamaz de Nikolaev no va prendre les mesures necessàries, potser perquè la marca russa es troba en una situació límit com gairebé mai ho havia estat en la última dècada i s’està veient sobrepassada per la Iveco, que ha col•locat de moment tres dels seus vehicles –pilotats per De Rooy, Stacey i Miki Biasion- en els tres primers llocs de la general . En Pep Vila, que té el seu Iveco en el novè lloc al final de la sisena jornada, ho explicava amb molta elegància cap a l’adversari dient que sense Kabirov i Chagin Kamaz està en una etapa de transició lògica, però el que no va dir és que Iveco porta una gran feina de 3 o 4 anys enrere per aconseguir atrapar el gegant rus. I de moment, sembla que se n’està sortint.

derooy

Atacant a Atacama

Veurem com queden les classificacions després de l’etapa d’aquest dissabte, on els participants se la jugaran al desert d’Atacama, en una de les etapes més dures, segur, d’aquest Dakar. Pel que fa a les motos continuo pensant que els dos primers llocs són per Cyril Despres i Marc Coma sense discussió –falta veure en quin ordre- i hi ha una lluita entre vuit o nou pilots el tercer calaix del podi. En aquesta competició particular hi ha dos catalans, Jordi Viladoms i Gerard Farrés, que tenen les seves opcions.

Pel que fa als cotxes, els Mini donen la sensació de tenir la cursa controlada sense necessitat d’arriscar i en canvi els que sí que estan arriscant i oferint-nos espectacle són els principals pilots de Hummer, Robby Gordon i Nasser Al-Attiyah. Veurem si poden ser una amenaça real per a Peterhansel, Holowczyc i Nani Roma.
I després de la dura etapa al desert d’Atacama ve la jornada de descans. Però no us deixeu enganyar: la jornada és de descans només per als pilots. Els mecànics tenen aquell dia gairebé més feina que mai.

.
Categoria: General
Escrit per: Jaume Rius
En una nova entrega l'investigador del bàsquet descobreix com un aficionat del Caja Laboral va agafar per la samarreta el base argentí del Madrid Pablo Prigioni en una jugada del segon partit de la sèrie de semifinals disputat a Vitòria.

.