null

Maverick Viñales i Àlex Rins se situen en el grup de favorits d'inici al títol 2020. Han estat ràpids a Sepang i a Qatar, els dos escenaris de la pretemporada. Yamaha ha fet un pas endavant, ho hem vist en general en tots els seus pilots, si bé Rossi va un pas enrere, i les dues Suzuki també s'han mostrat com motos més completes un cop posades en pista en evolucions.

Marc Márquez i Honda han estat protagonistes del test de Qatar, que ha tancat la pretemporada de MotoGP. Segurament de forma involuntària, ja que a ningú li agrada patir més del compte per aconseguir els objectius, com així ha estat. Per això aquest post és per destacar la bona feina de la resta de pilots que aspiren a un lloc d'honor aquesta temporada que està a punt de començar.

null

Maverick, Rins i Fabio. Segurament els tres pilots amb més bon ritme del test, si bé no els únics amb bon ritme. La simulació de cursa que va fer el francès ahir dilluns espanta. Viñales va ser més ràpid però amb menys voltes, i les Suzuki ja hem vist de què són capaces. Ahir a la tarda els seus números, certament, feien por; ara, amb un Márquez que diu que han trobat el camí bo, fan menys por. Perquè -sense voler treure mèrits a ningú- la realitat és que el campió és l'home a batre una vegada més, i en un circuit com Qatar, on es manifesten tant els punts dèbils de la marca dels diapasons, ha lluitat per guanyar els dos darrers anys.

En fi, que els primers entrenaments del divendres 6 ens començaran a dir coses, i la cursa del 8 de març (15.30 h en directe per Catalunya Ràdio - no te la perdis!) posarà a cadascú al seu lloc, relativament. Segurament fins que no arribem a Jerez no podrem treure gaires conclusions. Però qui colpeja primer ho fa dues vegades, i això pretenen Viñales, Rins, o Quartararo... o Dovizioso, perquè Ducati també ha millorat, si és que estaven tan malament.

Aleix Espargaró deia fa pocs dies al “Tot costa” que pinta que el Mundial serà ajustat. Bé, la classificació de volta ràpida ens planteja un grup de 13 en mig segon; si l'ampliem a 18 és un segon. El darrer és el provador Smith a 2 segons i no el compto. El penúltim és el rookie Àlex Márquez i és a 1,6, perjudicat per la mala situació d'Honda ahir a mitja tarda. Cal Crutchlow va poder provar coses positives cap al final de la sessió, però el cerverí, no.

Ritmes i paraules
La cursa es disputarà a les 18 h locals. En aquella hora ahir Maverick Viñales va fer una ronda de 5 voltes en 54 alts. A les 19 rodava en 54 mitjos i a les 19.19 h va lligar dues voltes en 53, amb la seva volta ràpida que li ha donat la primera posició del test. El de Roses diu: "La moto hi és, però encara no en tinc prou. He estudiat què cal fer quan la condició de la pista no és bona. Estic molt content."

Franco Morbidelli va fer la seva volta ràpida a les 17.46 h. A les 18:17 h va fer una simulació de 20 voltes en 55 baixos i mitjos. "He fet una bona pretemporada."

Àlex Rins va lligar 11 voltes a les 18.10 h en 55 baixos i mitjos. "Contents per Qatar, marxem amb la feia feta, preparats per fer la cursa."

null

A les 18.51 h, Fabio Quartararo va fer 16 voltes en 54 alts. I deia que encara tenia un petit marge, i que havia resolt els dubtes que tenia.

Jack Miller no va passar dels 55 mitjos en 10 voltes a les 19.10 h. "Podria fer més, confio que abans del gran premi trobem el que ens cal."

Joan Mir va fer 3 voltes en 54 baixos a les 18.10 h, i dues voltes més a les 18.27 h. "Tenim un bon ritme i som a prop dels pilots importants."

Marc Márquez va baixar de la moto dient que havien trobat el camí, però abans tot el que havia assolit eren 6 voltes irregulars en 55 baixos, sent molt generosos. A les 18.26 h. http://blogs.ccma.cat/motogp.php?itemid=59575

Valentino Rossi no passa dels 55 baixos sent generosos i no té més remei que reconèixer que no és al lloc que voldria. Són 11 voltes a les 18.55 h. "Sembla que hi ha força igualtat entre marques i pilots. Estic un pèl amoïnat pel ritme; tenim problemes semblants a l'any passat amb els neumàtics. A les curses les coses sempre canvien."

Dovizioso va fer 14 voltes en 55 baixos a les 18.42 h. "Ha estat dur pels nous neumàtics, però ens hem anat enfortint. Yamaha i Suzuki són més forts en ritme i volta ràpida. Però nosaltres hem millorat. El ritme dels Petronas és més ràpid, però nosaltres som allà. A la cursa canvien les coses."

Cal Crutchlow, entre l'empipament per ser el banc de proves d'HRC i tot el que et puguis imaginar més, a les 17.07 h va fer 12 voltes en 55 alts. "He fet 70 voltes avui amb molt de dolor per la caiguda de diumenge; no sé si n'hi hauria gaires més que fossin capaços de fer-ho."

Pol Espargaró va fer 20 voltes a les 18.21 h en 55 mitjos: "Hem fet un bon test i estic llest per a la cursa, però no ha estat el final feliç que preteníem a Qatar." El seu germà Aleix, un dels destacats al test de Sepang, a les 19.19 h va fer 13 voltes que van acabar en 55 baixos. "Hem tingut problemes de joventut de la moto però hem confirmat el potencial que ja es va veure a Sepang. Confio que ho farem bé."

I Àlex Márquez va fer 5 voltes en 55 alts i 5 més en 56 mitjos (17.23 h). Quan el també rookie Binder feia a la mateixa hora 55 mitjos/baixos i després (18.34 h) 13 voltes en 55 alts.

Una variable i una mica de safareig
Finalment és aquest nou neumàtic Michelin del darrere amb una construcció (carcassa) diferent, pensat per a l'entrada als revolts, i que es comenta que beneficia Suzuki i Yamaha, i no tant Ducati i Honda. Al Losail, els pilots van tenir els tou i mig davant i els tou/mig/dur darrere que s'usaran a la cursa. Però hi haurà una quarta opció davant a triar entre dos durs asimètrics i un tercer asimètric que només han pogut provar els equips de fàbrica.

Què passarà amb Andrea Iannone? L'italià no ha pogut fer el test perquè està suspès provisionalment per dopatge. Li demanen 4 anys de suspensió. Ha contractat el mateix advocat que al seu dia va defensar Alberto Contador. A Qatar hi va ser per a la presentació oficial de l'equip i més que fer pinya la va fer grossa dient que la nova moto està feta segons les seves indicacions, cosa que va indignar Aleix Espargaró, que li ha fet creu i ratlla. A Aprilia no tenen pla B per substituir-lo, perquè creuen que se'n sortirà. A Noale han fet bona moto. A veure si ara el que no faran bé serà planificar la seva força de treball.