Les activitats inscrites fins avui es faran en un total de 545 municipis, 168 dels quals són micropobles, és a dir, tenen menys de 1.000 habitants. Dins d’aquest grup, n’hi ha 53 amb menys de 500 habitants. D’aquí que l’eslògan de La Marató d’aquest any es pugui aplicar també a la mobilització dels micropobles.

Aquests pobles petits fan cada any un gran esforç per organitzar activitats solidàries i implicar-hi la major part dels seus habitants i, en molts casos, atraure la participació de la gent dels pobles del voltant. Tot i estar parlant de poblacions petites, les seves activitats suposen una important injecció de fons al marcador del programa, ja que tenen una mitjana d’aportació per persona molt alta. Bellprat, a l’Anoia, amb 91 persones censades, és el municipi més petit que es mobilitza per a La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio. L’any 2008 va assolir el rècord de recaptació de 19 euros per habitant. A Bellmunt, 100 dels seus 347 habitants han anat al sopar que ha organitzat aquest any la Teresa, mare d’un nen amb diabetis. Aquests són dos exemples del valor de l’esforç que fan els pobles catalans més petits.

Molts d’aquests municipis petits són, a més a més, solidaris veterans amb La Marató: al Priorat, l’Associació de Veïns de la Vilella Alta, amb un centenar d’habitants, fa més de 10 anys que organitza un bingo i l’Associació de Dones de Planoles, al Ripollès, en fa 15 que celebra un sopar solidari per als 300 planolencs.

L’Associació de Dones “Il•lusió” de Penelles, a la Noguera, organitza cada any un bingo de productes patrocinats per diferents comerços. Enguany se celebrarà la dotzena edició i, tal com explica la M. Dolors, membre de l’associació, més d’una cinquantena de comerços de Penelles, i també de pobles veïns, ofereixen de manera altruista els seus productes per tal de col•laborar amb La Marató de TV3. “Al bingo hi participem més de 100 persones – dels 500 que viuen al poble – i moltes ens passem tota la tarda jugant, què més dóna si no ens toca res?” explica. Amb aquesta activitat, l’Associació de Dones “Il•lusió” ha aconseguit recaptar gairebé 12.500 euros al llarg de les onze edicions del programa.

Un altre exemple de micropoble implicat en La Marató és Armentera, que tornarà a mobilitzar-se per 9è any consecutiu. La seva proposta segueix sent un playback organitzat per l’Associació “Amics pel Playback” i protagonitzat per armanterencs de diverses edats. La Yolanda, responsable de l’associació, explica que els artistes assagen durant dos mesos per fer que el resultat sigui un èxit. “Em sento molt orgullosa del que fem. Tots els membres de l’Associació tenen la seva feina però són capaços de treure el temps d’on no n’hi ha per sumar diners al marcador del programa”. Les dues sessions de playbacks que se celebren el cap de setmana de La Marató aconsegueixen uns 300 espectadors, el que ha suposat una recaptació de 19.650 euros en 8 anys.

A La Marató de TV3 tot suma, petits i grans. El 13 de desembre veurem com micropobles i poblacions mitjanes i grans tornaran a mobilitzar-se en un projecte comú.