Escrit per: Fundació La Marató de TV3
Des d’avui i fins al 7 d’abril els grups de recerca en malalties neurodegeneratives podran presentar els seus projectes a la convocatòria d’ajudes de la Fundació La Marató de TV3. Els treballs que resultin seleccionats es finançaran amb els fons recaptats en La Marató 2013, uns fons que, provisionalment, se situen en 9,5M€. La xifra s’incrementarà amb els donatius que arribin fins al 31 de març, quan es tanqui definitivament aquesta edició del programa.

El concurs d’ajudes de la Fundació està obert a treballs de recerca sobre malalties neurodegeneratives que es desenvolupin en un únic centre de recerca amb seu a Catalunya, o bé de manera conjunta amb diferents institucions espanyoles i estrangeres, sempre amb la coordinació d’un centre català.

Els projectes presentats en la convocatòria seran sotmesos a un procés d’avaluació, de provada transparència i rigor, que duran a terme científics d’àmbit internacional experts en malalties neurodegeneratives. El procés serà coordinat per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS).

Un cop seleccionats els millors projectes per la seva excel•lència científica, El Patronat de la Fundació farà públics els resultats el pròxim mes de novembre.

Les bases de la convocatòria es poden consultar en aquesta pàgina www.tv3.cat/marato/convocatoria_ajuts.


Escrit per: Fundació La Marató de TV3
La 22a edició de La Marató de TV3, dedicada a les malalties neurodegeneratives, ha aconseguit un nou èxit de participació social i una recaptació de 9.550.109. Aquesta és la xifra que indicava el marcador quan, a la 1.15 de la matinada, Núria Solé i Roger de Gràcia han acomiadat el programa.

Durant més de 15 hores, els milers de donatius dels ciutadans i la intensa mobilització social que s’ha desplegat al voltant de La Marató han permès assolir aquesta suma de recursos, que es destinarà a la recerca sobre les malalties neurodegeneratives. La xifra és provisional, ja que s’incrementarà fins al 31 de març, quan es farà el tancament definitiu d’aquesta edició.



15 hores de divulgació, sensibilització i entreteniment

A les 8 del matí, Catalunya Ràdio ha donat el tret de sortida a La Marató 2013 amb una edició especial d’”El suplement”, conduït per Sílvia Cóppulo. L’espai ha recollit la participació dels primers testimonis d’afectats i de metges especialistes en aquestes patologies, així com actuacions musicals. A més d’acostar-se a algunes de les activitats que la ciutadania ha organitzat per a La Marató, el programa radiofònic ha estat present quan s’han obert les primeres línies telefòniques a Fira de Barcelona i els ciutadans han començat a trucar al 905 11 50 50. A les 10 en punt, la sintonia de La Marató de TV3 obria l’espai televisiu de la mà dels periodistes Núria Solé i Roger de Gràcia.

La divulgació sobre les diferents malalties neurodegeneratives ha estat un punt clau en aquesta edició. Metges i especialistes han exposat els mecanismes que les provoquen i quines són les seves conseqüències. En aquest vessant divulgatiu han tingut un paper central les accions que s’han fet al plató per explicar conceptes com ara les connexions neuronals, l’adquisició i pèrdua de la memòria, la importància crucial d’un diagnòstic precoç o què produeix les malalties neuromusculars. Aquestes accions han tingut la participació d’actors de l’Institut del Teatre i d’actors de les sèries “La Riera”, “Kubala, Moreno i Manchón” i “Polseres vermelles”.

Un altre dels eixos característics de La Marató és la sensibilització. Enguany el programa ha apostat fermament per la cara més humana de les malalties com a eina per donar a conèixer el major nombre possible de patologies neurodegeneratives. D’aquesta manera, al voltant de 40 persones afectades han ofert el seu testimoni en directe, en molts casos acompanyats pel seu entorn familiar, on les malalties exerceixen un fort impacte.

Divulgació i sensibilització s’han combinat al llarg del dia amb una gran dosi de música, espectacle i entreteniment. La nova banda de La Marató, Se Atormenta una Vecina, ha posat la sintonia a les 15 hores del programa amb el seu particular toc teatral i humorístic.

Gran part dels artistes que han participat en el disc de La Marató 2013 han passat per l’escenari per interpretar els temes inclosos en el compacte. El disc, que es va posar a la venda únicament l’1 de desembre, va vendre 200.000 unitats. Avui els espectadors han pogut gaudir de les actuacions en directe d’Estrella Morente i Lluís Llach, Santiago Auserón, Blaumut, Enric Verdaguer o The Mamzelles, entre d’altres. A la música s’han sumat espectacles de dansa, de circ o de màgia protagonitzats pel Circ Raluy, de Mr. Snow o “The Hole”, per posar alguns exemples.

Catalunya s’ha mobilitzat intensament per La Marató

El dia ha estat intens dins del plató, però també arreu de Catalunya, on la societat ha protagonitzat un moviment participatiu de gran força. S’han fet més de 2.000 activitats populars per iniciativa d’entitats i col·lectius de tot tipus, que des de les 41 comarques catalanes han volgut sumar el seu esforç per impulsar la recerca en les malalties neurodegeneratives. El programa ha connectat amb una trentena d’aquestes activitats, que han donat testimoni de l’entusiasme que desperta aquest projecte entre la ciutadania.

La Marató ha mobilitzat molts professionals de TV3 i de Catalunya Ràdio que s’han desplaçat als llocs on es duien a terme les activitats per viure-les en primera persona i explicar-ne els detalls. Un any més, els corresponsals de TV3 també han volgut portar La Marató arreu del món: Albert Elfa al Mar Mort, Toni Cruanyes a la torre Eiffel, Carles Costa al London Eye i Sergi Vicente a la Gran Muralla.

Cares conegudes del món de la cultura i l’esport també han mostrat la seva adhesió al projecte a través de les crides. El lema de La Marató d’aquest any, “La solidaritat no degenera”, ha estat entonat per veus tan diverses com les de Joan Manuel Serrat, Andrés Iniesta, Eduard Punset o Sílvia Pérez Cruz, estimulant així la participació social.

El programa també ha connectat amb el Miniestadi, on s’ha jugat el tradicional partit de La Marató, que enfronta amistosament personalitats del món de l’esport, la televisió o el teatre. Alguns dels participants d’aquesta edició han estat Marc Márquez, Pol Espargaró, Àlex Monner o Antonio Orozco,

Les actualitzacions del marcador, 12 en total, han estat alguns dels moments més emocionants del programa. Enguany s’ha repetit la fórmula d’actualitzar el marcador fora de plató de la mà de col·lectius que col·laboren en La Marató.

Per les 4 seus telefòniques del programa, Fira de Barcelona, Universitat de Lleida, Port de Tarragona i Palau de Congressos de Girona, han passat avui 2.400 voluntaris, que han atès el miler de línies telefòniques del 905 11 50 50, el telèfon que ha canalitzat la solidaritat dels catalans i que ha registrat 92.302 donatius telefònics. Al llarg del dia, La Marató ha mostrat l’efervescència d’aquests centres d’operació, especialment del més important, el de la Fira de Barcelona, on s’hi ha instal·lat un mural que els voluntaris i tothom que hi ha passat ha anat omplint amb reflexions sobre la solidaritat.

Aquesta matinada, al tancament de l’edició d’aquest any, el president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i de la Fundació La Marató Brauli Duart, ha destacat que els mitjans públics de Catalunya promoguin una actuació com La Marató: “TV3 i Catalunya Ràdio tenen com a funció bàsica informar i entretenir, i nosaltres, hem volgut anar més enllà: des de fa 22 anys hem aportat el valor afegit vinculat a La Marató”. En aquest balanç, Duart ha detallat un aspecte d’aquest valor afegit: “la gran tasca de sensibilització que fa La Marató, que és una tasca tan important com la de recaptar”. També ha remarcat “l’alt nivell solidari dels ciutadans de Catalunya, un dels països més solidaris del món. Això és un orgull de país. Aquest alt nivell solidari s’ha concretat, després de 22 anys, en 129 milions d’euros recaptats, 636 projectes finançats amb aquests diners i 3.400 investigacions fetes”.

Per la seva part, la directora de la Fundació de La Marató Carme Basté ha valorat avui l’impacte de la jornada: “La mobilització ciutadana –ha dit- ha estat, novament, un dels eixos essencials de La Marató. Tot i que el nombre d'activitats és similar al de l'edició passada, hem observat com s'ha produït una millora qualitativa d'aquestes, són més elaborades, més imaginatives i cada cop més arrelades en el territori i en la gent”.

I també, ha analitzat el sentit social de La Marató: “La Marató funciona com a estímul del teixit social. Hem constatat com aquestes activitats han augmentat la seva capacitat de recaptació i, a més, incideix directament en el coneixement que la població té sobre les malalties tractades. Fa una funció divulgativa molt eficaç en el coneixement sobre la salut i la qualitat de vida. A través de La Marató els catalans saben més sobre salut, empatitzen amb els malalts i les seves famílies i es fan corresponsables de la necessitat de recerca. Si bé aquesta funció de divulgació i sensibilització social es dirigeix al conjunt de la societat, per als joves representa una eina fonamental en la seva formació”.


La Marató 2013, a les xarxes socials

Aquesta edició del programa ha tingut molta presència i un gran seguiment en les xarxes socials. Al llarg de les 15 hores de La Marató la pàgina de Facebook ha guanyat 3.110 nous seguidors i en aquests moments suma 183.193 usuaris.

A Twitter s’han guanyat 2.864 seguidors durant l’emissió del programa i ara n’hi ha 39.220. En 24 hores s’han realitzat 28.748 piulades amb el hashtag #LaMaratóTV3. I durant l’emissió de La Marató de TV3 s’ha aconseguit ser trending topic a Espanya gràcies a la complicitat i la implicació de tota la comunitat de Twitter.


La Marató va tenir una audiència acumulada superior als 3 milions de persones, en 15 hores d’emissió

Un total de 3.043.000 persones, el 43,9% de la població de Catalunya, van veure ahir La Marató de TV3, en algun moment del programa, que va tenir una durada de 15 hores i 19 minuts (919 minuts). El programa va començar l’emissió a les 10.00 i va tenir, segons dades de Kantar media, una mitjana d’audiència de 459.000 espectadors i el 21,19% de quota.

El programa de la 22a edició de La Marató, amb la presentació a càrrec de Núria Solé i Roger de Gràcia, va ser el quart programa més vist a Catalunya i va liderar l’audiència al llarg de totes les franges: les de matí (amb el 19,2%), tarda (amb el 19,9%) i nit (amb el 18,6%). I va arribar a un màxim d’audiència de 829.000 espectadors i el 22,8% de quota a les 22.22. En aquell moment, el cor del programa de TV3 “Oh Happy Day” li estava dedicant a un dels testimonis, un nen malalt, la cançó “La força de la vida”.

A més, amb totes aquestes dades, TV3 va liderar la jornada, amb el 20,1% de quota i amb 9,1 punts d’avantatge sobre Antena 3, la segona cadena classificada, amb l’11%.


La destinació dels fons recaptats en La Marató 2013

La inversió en recerca dels fons recaptats a La Marató 2013 permetrà incidir directament en l’estudi en les malalties neurodegeneratives, mitjançant el finançament de projectes d’investigació.

Al febrer del 2014, la Fundació La Marató de TV3 obrirà la convocatòria d'ajudes a la recerca en el conjunt de les malalties neurodegeneratives, on els investigadors experts en aquestes patologies es poden presentar per optar al lliurament d’ajudes. La data concreta s'anunciarà a través dels mitjans de comunicació i del web: www.tv3.cat/marato.
Escrit per: Fundació La Marató de TV3
Amb l’organització de les activitats populars, la societat ha trobat una fórmula original i eficient per col•laborar amb La Marató: són actes festius, de temàtica molt diversa, que impliquen la participació de molta gent al voltant de valors com ara la col•lectivitat i la solidaritat i que, a més a més, recapten fons per impulsar la recerca científica. Una fusió única entre diversió i solidaritat que converteix La Marató de TV3 en un projecte social que va molt més enllà del vessant mediàtic.

Aquest any, l’excepcional mobilització social que es desplegarà al voltant de La Marató demostrarà amb molta força que la solidaritat no degenera. Quan falten dos dies per al programa, el Departament d’Activitats de la Fundació ja ha registrat 1.926 activitats, xifra que supera amb escreix la registrada ara fa un any, que se situava en 1.727. Tanmateix, aquesta és una xifra viva, ja que s’incrementa minut a minut i funciona com a termòmetre per mesurar el grau d’implicació que hi ha en aquesta edició.

Darrere aquestes iniciatives hi ha el treball de 1.834 entitats i col·lectius compromesos amb La Marató, 486 més que l’any passat. Són entitats de tot tipus, des d’associacions de joves, dones i gent gran, fins a nombroses associacions culturals i esportives, casals i ateneus. En aquesta edició podem destacar també la intensa participació de l’àmbit educatiu, empresarial i de les administracions públiques.

La temàtica de les activitats també és ben diversa, i és que qualsevol excusa és bona per sumar-se a La Marató. Les xocolatades, les caminades, els bingos, els concerts o les curses no falten mai a l’agenda d’activitats, però també cal destacar l’originalitat d’algunes propostes, com els Harlem Shakes o una cursa a cavall que començarà a Tarragona i acabarà als estudis de TV3.

Un any més, l’energia de la societat arribarà des de les 41 comarques catalanes. La demarcació de Barcelona suma 991 iniciatives fins ara, Girona 337, Lleida 241 i Tarragona 350.

Al capdamunt de la llista de les comarques que més activitats fan hi ha el Barcelonès amb 251 activitats, el Vallès Occidental amb 158, el Baix Llobregat amb 101, el Vallès Oriental amb 92 i el Maresme amb 90. De ben a prop les segueixen altres comarques, com el Baix Camp, la Selva, el Gironès i el Tarragonès.

Podeu consultar totes les activitats per a La Marató 2013 en aquest mapa virtual.
Escrit per: Fundació La Marató de TV3
La Marató es filtra a la ficció de La Riera

Escrit per: Fundació La Marató de TV3
Fa 4 anys em vaig casar amb la millor dona que podia trobar, que m’estima i jo l’estimo a ella, molts plans teníem (fills, viatges, treballs, fins i tot...).

Ara a ella li han detectat atàxia cerebel•losa, no podem donar una passar en les nostres expectatives sense veure un metge, fins i tot per tindre un fill hem de lluitar amb la seguretat social perquè ens donin aquesta oportunitat, amb ella davant sóc molt positiu, però quantes vegades m’he quedat en el pàrquing del cotxe assegut en l’interior, donant cops al volant de ràbia, qualsevol que em veiés es pensaria que estic boig, però qualsevol cosa perquè ella estigui bé psicològicament.

La pregunta és, per què estic amb ella encara? Perquè, sigui com sigui, ella és la millor persona que he trobat mai, me l’estimo amb bogeria encara que ella digui que no, sé que és una malaltia per tota la vida i lo pitjor encara està per arribar, però segur que si els que més s’estima estem el seu costat aquesta malaltia se li farà menys dura.

Jordi Avellaneda Aviles


Anterior       Següent
Tornar al web de la Marató

Sobre aquest blog

El Blog de La Marató de TV3 és un espai que et mantindrà informat de tot el que envolta aquest projecte solidari de Televisió de Catalunya i la Fundació La Marató de TV3 i des d'on podràs participar i dir-hi la teva. T'hi esperem. Tu també fas possible La Marató!

La Marató de TV3 i Fundació

cercador


Calendari

<   novembre 2019   >
dl.dt.dc.dj.dv.ds.dg.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Sindica aquest blog - RSS