La Trobada, el restaurant del temps de Terrassa, ha servit 3.582 menús de migdia, una mitjana diària de 53 i mensual de 1.194 durant els primers tres mesos de funcionament. El 54% dels dinars d’aquests tres primers mesos corresponen a clients convencionals (els que se’l paguen amb diners: 6,50 euros); el 38%, a clients del temps, derivats des dels serveis socials municipals (52 persones) o bé de Càritas (15 més), i el 8% restant, a empleats i voluntaris. Al juny, la mitjana ronda els 65 menús diaris (30 de convencionals, 30 del temps i cinc de l’equip).

Els clients del temps, víctimes de la nova pobresa arran de la crisi econòmica, fan, per cada àpat, una hora de voluntariat al local, que en fomenta l’autoestima i la dinamització, i iguala i posa en contacte els dos col·lectius, tot enfortint així els llaços comunitaris. Durant aquests tres mesos, aquest innovador establiment d’economia del bé comú ha generat expectació arreu del país i del món, i s’ha consolidat com una peça clau del panorama social i gastronòmic terrassenc.

També per a grups

Entre la clientela de La Trobada destaquen els grups mitjans i grans, que hi són benvinguts i als quals es recomana, això sí, reserva prèvia. Empreses locals com Norgren han vist en un dinar al restaurant del temps l’oportunitat de dur a terme una acció de responsabilitat social corporativa (RSC). També entitats de la xarxa promotora de la iniciativa, ALEI, que agrupa 31 entitats del tercer sector terrassenc, hi han fet o hi faran dinars grupals. És el cas del centre especial de treball Fupar i dels casals d’estiu de la colla castellera Minyons de Terrassa, la seu dels quals acull l’experiència. Entre els clients que ja han dinat a La Trobada hi ha algunes personalitats locals, com l’alcalde, Jordi Ballart, o el bisbe, Josep Àngel Saiz Meneses.



Finançament i futur

L’afluència de clientela convencional —el sol fet d’anar-hi a dinar— és una de les peces fonamentals per garantir la sostenibilitat financera —el futur, en definitiva— del restaurant, que aquest primer any cobrirà el dèficit de 60.000 euros gràcies a la col·laboració de la Fundació La Marató de TV3, a través de la Marató per la pobresa, complementada amb aportacions de l’Ajuntament de Terrassa i de Càritas. La Trobada també ha rebut nombroses aportacions en espècie de particulars i d’organitzacions, que han cobert la compra de material o de gènere. Per donar a conèixer l’establiment entre els comerços, les empreses i tota la ciutadania en general, dos clients del temps actuen al carrer com a promotors de la iniciativa.

L’equip gestor de La Trobada explora diversos camins per tal de garantir la continuïtat d’un projecte que ofereix menjar de qualitat a bon preu i amb un valor afegit social que el fa únic.

Ressò mediàtic internacional

Des de la seva obertura, al març, La Trobada ha captat l’atenció de gairebé tots els principals mitjans de comunicació catalans i espanyols, però també ha despertat l’interès de la premsa internacional.

N’han parlat àmpliament mitjans de referència, com ara els diaris The Times, Le Monde o New York Daily News (quart diari dels EUA), les televisions BBC i France3, el digital The Huffington Post o l’agència Associated Press, que ha propulsat el restaurant del temps i Terrassa als mitjans d’arreu del món. També s’han interessat formalment per la fórmula de La Trobada institucions públiques, com ara la Diputació de Barcelona o l’Ajuntament de Barcelona, el Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, bancs del temps de diverses poblacions catalanes i estudiants de secundària i universitaris, entre altres entitats i persones.

Un dels trets identitaris fonamentals del projecte és la seva predisposició a ser replicat.

Nou cicle de clients del temps

Superat el trimestre, els primers clients del temps encaren el seu últim mes de participació directa al projecte: assolit el quart, hauran de cedir el seu lloc a altres persones derivades des de l’Ajuntament de Terrassa o de Càritas. Per donar continuïtat al procés més enllà d’aquest termini, La Trobada ha iniciat assemblees d’anàlisi, debat i propostes amb els seus clients del temps. També ha convocat propostes obertes a tots els col·lectius que integren la comunitat al voltant del restaurant, com ara un taller de biodansa.