A continuació, les millors bones notícies de la setmana!

10. Estàs a l'atur? Per què no proves d'obrir una parada en un mercat?

Les persones aturades tindran assessorament per obrir una parada als mercats de la demarcació de Barcelona

Quinze aturats provinents del sector del comerç obriran parades als mercats municipals de la demarcació de Barcelona. La Diputació, a través del programa Opera, ha seleccionat els candidats, i els ajuda a fer el pla d'empresa i a desenvolupar la idea de negoci. També els donarà assistència tècnica i jurídica i, fins i tot, els posa un coach, és a dir, un professor personal que durant dos anys els visitarà sovint per veure si el negoci va bé, i quines millores s'hi poden fer perquè acabi de rutllar.

9. Què va ser abans: l'ou o la gallina? La gallina!

La ciència ha aconseguit resoldre un dels grans enigmes de la història de la humanitat. Els científics de la Universitat de Sheffield, a Anglaterra, han analitzat amb una supercomputadora la closca de l'ou. Hi han una trobat una proteïna que és imprescindible perquè la closca es formi, i resulta que aquesta proteïna només la poden produir les gallines. Aquí podeu llegir l'estudi sencer.

8. Ara sabràs si la fruita que compres és dolça o àcida

La gent que vagi a comprar fruita podrà decidir la varietat de fruita segons si és dolça o àcida mitjançant una classificació per colors. El color rosa s'identifica amb la fruita dolça, i el verd, amb la fruita àcida. Aquest estiu, s'ha fet una prova en uns supermercats de Lleida en una iniciativa que s'anomena la Paleta de sabors, i que s'estendrà a altres botigues si funciona.
Segons el director de Catalonia Qualitat, Manel Simon, l'objectiu és "que els compradors no s'enduguin una decepció quan tastin la fruita a casa". De moment, s'aplica a totes les varietats de pomes, nectarines i kiwis.

7. La desforestació es frena

Un estudi planetari fet per una ONG amb seu a Londres, Chatham House, diu que la tala il·legal d'arbres ha caigut entre un un 50 i un 75 % l'última dècada. Això ha estat gràcies a les accions que han emprès els governs, la societat civil i el sector privat, tant als països importadors de fusta com als grans productors.

Presentació de l'informe



6. Un poble 100% ecològic

Unes cases ecològiques al poble de Findhorn, al nord d'Escòcia

Al nord d'Escòcia, hi hem trobat una comunitat ecològica gairebé totalment. Va començar als anys 60, com una idea d'uns hippies que vivien en una caravana. I, des de llavors, no ha parat de créixer. Ara és un poble sencer, de 200 habitants, que viuen amb el que produeixen. Els cotxes hi estan permesos, però han de circular a una velocitat molt baixa. A les botigues, no es paga amb lliures, sinó amb una moneda pròpia, l'eco. I han inventat un sistema per depurar tota l'aigua que embruten. És un circuit de plantes i bactèries que netegen l'aigua i la fan potable. L'han batejat com la màquina de la vida. El poble es diu Findhorn, es troba al municipi de Moray, a Escòcia, i segons un estudi recent, és la comunitat que menys impacta al medi ambient en tot el món industrialitzat.

5. El cub de Rubik ja té una versió per a persones cegues

Un dels dos models que s'han fabricat del cub de Rubik per a persones cegues té les cares de diferents materials i textures

El joc que, tants maldecaps ens ha donat als que hi veiem, ara podrà entretenir també les persones invidents, i posar a provar la seva destresa. N'hi ha dues versions per a invidents: una porta escrit el color de cada peça en braille, i l'altra té peces de diferents textures: metall, fusta, tela, goma, plàtic i pedra.

4. Una empresa elèctrica del Brasil ofereix llum a canvi de brossa

L'oferta es dirigeix a tots els abonats de la regió de Ceará, al nord del país, i funciona així:
Els clients separen la brossa per reciclar-la: paper, cartró, envasos, vidre i, fins i tot, oli. Cada tipus de brossa té un valor en punts. I els punts s'acumulen en una targeta amb un xip. A final de mes, la companyia de l'electricitat converteix els punts en reals, la moneda del brasil, i els descompta de la factura de la llum. Fins al punt que molts clients no paguen res.
La campanya es diu Ecoelce i la desenvolupa una filial d'Endesa al Brasil. L'empresa NO hi perd res, perquè els diners que descompta als seus clients són els que li paguen les empreses de reciclatge.

3. "Som suecs i hem obert una fàbrica de texans 'fashion'... a Corea del Nord!"

Fa un parell d'anys, en una nit de borratxera, tres dissenyadors de moda suecs van pensar que seria fantàstic produir una línia de texans a Corea del Nord. Era una broma. No pensaven que es pogués fer realitat. Però, per si de cas, es van decidir a enviar un correu electrònic al govern.
El règim va trigar a contestar, però, finalment, es van posar d'acord, van muntar la infraestrucura necessària per produir 1.100 parells de texans amb la marca Noko, de North Korea, i tot de símbols comunistes. Això sí, els dos models que s'han fet són tots dos negres, perquè, a Corea del Nord, els texans blaus recorden massa els Estats Units.
A Suècia, s'han convertit en un producte de culte, i valen més de 200 euros.

Vídeo promocional dels texans Noko



2. Vénen de tot el món per recuperar pastures a l'Alt Pirineu

Disset voluntaris de tot el món han arribat a Catalunya per recuperar tres hectàrees i mitja de zona forestal, i convertir-les en pastures. Els pastors es troben que cada vegada hi ha menys zones per fer-hi pasturar els ramats, i el taller pretén posar-hi solució. Els ramaders de la zona s'han compromès a fer servir la zona per pasturar-hi els seus ramats en els pròxims cinc anys. Els treballs han consistit a desbrossar la zona i adequar els camins per tal de facilitar l'accés dels ramats a les finques.

1. Cau un mite: J. R. Ewing, el rei del petroli, es passa a l'energia solar

El magnat del petroli més famós de la història ha decidit canviar de bàndol. Als anys 80, Dallas ens va descobrir la passió dels americans pel petroli. En aquella època, explotar el negoci del cru a Texas era símbol de poder i de riquesa. Però els temps estan canviant, i els germans Ewing s'han adonat que han d'evolucionar i ser una mica més ecològics.
L'actor que interpetava el paper de J. R., Larry Hagman, ara fa un anunci de plaques solars. Fa veure que respon una trucada de la seva dona, la Sue Ellen, que segurament li pregunta si té alguna cosa a veure amb el vessament del Golf de Mèxic, i ell diu que no, que ja no es dedica al petroli, sinó a l'energia solar. El més bo del cas és que no és només un anunci. Larry Hagman predica amb l'exemple, i ja fa anys que té plaques solars al seu ranxo.

Mira l'anunci de la reconversió d'en J. R.