El Blog de Jordi Cervera

Arxius

Estàs veient: febrer 2019

Categoria: Llibres singulars
Escrit per: Jordi Cervera
La sempre activa i interessant editorial La Garúa ha publicat dins la col·lecció Tanit l’últim llibre del poeta, editor i activista cultural badaloní Paco FanésQuan els llops es trenquen”.
El títol correspon a l’últim vers d’un dels anteriors llibres de Fanés “Doble espai”, una mena de singular i ben tronada metàfora de tot el que representa l’obra del poeta, una continuïtat vital que fa que tot sigui un tot, amb influències dels diferents apartats de la vida, sempre lligats a la cultura.
Juntament amb Joan Puche fa anys que mantenen viu i amb una salut envejable el segell literari El Pont del Petroli, una activitat que combina amb l’impuls de moltes iniciatives culturals i amb la seva pròpia obra. En aquest àmbit concret, Fanés és un poeta intens, reivindicatiu i batallador i la seva poesia és una mena d’itinerari vital que reflecteix el pas del temps, observat amb una mirada passional i crítica, carregada de sensibilitat, d’emocions i de reflexions.

Paco Fanés. (Foto: Aparador de poesia)

“Quan els llops es trenquen” és un llibre d’una gran solidesa, potser el més rodó de l’autor, tot i tenir en compte que aquestes afirmacions sempre són perilloses de fer, però el cert és que és una aproximació a al dualitat, la doble mirada humana i poètica, és una exploració coherent de les interioritats de l’esperit. Paco Fanés és directe i combatiu i el llibre reflecteix aquesta personalitat i també és una bona eina de combat, una arma per combatre els fantasmes interiors i també els exteriors, una fantàstica i lluminosa manera de mirar tot allò que no t’agrada directament als ulls i mostrar la teva disconformitat, el rebuig, el dret personal i col·lectiu a la revolta.
Però el combat del poeta també és interior, introspectiu, íntim i la seva experiència converteix els versos del llibre en una mena de dietari de triomfs i de derrotes, en un catàleg viu d’aquelles petites i grans solideses humanes. I aquests dos combats es presenten, a més, emparats sota una capa de bellesa estètica i formal que fan del llibre una magnifica peça de lectura intensa, arriscada i poderosa.
Categoria: Llibres singulars
Escrit per: Jordi Cervera
L’editorial Gigamesh publica “Nightflyers” (nòmades nocturns) una novel·la curta que l’aclamadíssim George R.R. Martin va publicar l’any 1995 i que ha donat origen a la sèrie de 10 capítols que Netflix estrenarà el dia 1 de febrer després que ja se’n fes una pel·lícula el mateix any de la seva publicació.

"Nightflyers" -  George R.R. Martin

És un thriller psicològic que relata les peripècies d’una nau espacial que busca vida extraterrestre durant l’any 2093 i que l’autor va definir com un “psicosi de l’espai”. Fidel a l’estil de Martin, s’hi troba sang, molta tensió física i narrativa, tecnologia d’avantguarda, por i la sensació creixent d’angoixa.
Barreja de ciència ficció i terror, va ser una de les demostracions pràctiques que Martin va escriure per tal de rebatre les paraules d’un crític que afirmava que els dos gèneres eren oposats i fonamentalment incompatibles. L’escriptor va demostrar sense cap dubte que el crític no tenia raó.

George R.R. Martin

La nova edició de Gigamesh, de tapa dura, compta amb la traducció al castellà de Cristina Macía, les il·lustracions de David Palumbo i la portada de Corominas.
Categoria: Llibres singulars
Escrit per: Jordi Cervera
Navona ha editat “Nueva York es una ventana sin cortinas”, de Paolo Cognetti (Milà, 1978) traduïda per Miquel Izquierdo. Un assaig vital i passional que arrenca quan l’autor arriba per primera vegada a la ciutat dels gratacels l’estiu dels seus 25 anys, s’enamora del lloc i va sovintejant i ampliant les visites fins que decideix retirar-se als Alps italians. L’any 2016 va publicar “Les vuit muntanyes”, una novel·la d’èxit que s’endú el prestigiós premi Strega, els Médicis i uns quants guardons més.

"Nueva York es una ventana sin cortinas" - Paolo Cognetti

El títol del llibre resulta una bona metàfora de la realitat, espectacular i enriquidora manca d’intimitat que ofereix un lloc com Nova York. Una finestra sense cortines és una via oberta en dos sentits, que obre panoràmiques de tot i que, a la vegada, presenta informació velada que desperta la curiositat i fa córrer la imaginació. Cognetti és un personatge solitari, amant de la muntanya i dels espais oberts i probablement aquesta condició afegeix un element d’interès més en aquesta història de fascinació per un indret que, almenys en aparença, és tot el contrari de la solitud.

Nova York

“Nueva York es una ventana sin cortinas” no s’assembla gens a una guia de la ciutat i, de fet Paolo pot ser qualsevol cosa menys un turista més o menys ocasional o accidental. I com passa a l’interior de qualsevol cervell humà sotmès a un bombardeig constant d’estímuls, és també personal, anàrquic i difícil de classificar i d’ordenar amb criteris lògics. Es mou per la ciutat i pot parlar d’escriptors de diferents èpoques i estils com Melville, Whitman. Roth, Auster, Ginsberg o Foer. Troba les essències de la seva Itàlia bullint per alguns carrers de Nova York, hi troba la religió, l’esport i, com no podia ser d’altra manera, la poesia, i ho fa tractant la ciutat de tu a tu, sense deixar-se enlluernar per la grandesa de l’arquitectura, per la força dels mites i centrant-se en la mirada curta, en el tracte de tu a tu amb la gent i amb els escenaris que se li creuen mentre explora, mentre es deixa ofegar pel mar de sensacions que la gran urbs li provoquen.

Paolo Cognetti (Foto: Marc Rovira / Ara)

El llibre enfronta dos territoris complicats de gestionar, la mítica global i la realitat puntual i Cognetti se’n surt amb brillantor, exposant aquest matrimoni, únic, privat i a la vegada global i universal, de les pròpies sensacions enfrontades que acaben construint un nou món, un món personal que és una mica de tots. La vida es casa amb la literatura i la literatura es casa amb la vida, s’alimenten i s’emocionen de manera constant i indissociable i el resultat és una crònica càlida, viva, singular i plena de sensacions.
Categoria: Llibres singulars
Escrit per: Jordi Cervera
L’editorial madrilenya Desperta Ferro Ediciones, especialitzada en temes històrics ha publicat “Fuego griego”, de la historiadora Adrienne Mayor. D’entrada, el subtítol ja resulta força aclaridor, “Flechas envenenadas y escorpiones. La guerra química i biològica en la Antigüedad”. Els seguidors de la sèrie Joc de trons han pogut veure el poder devastador del cobejat Foc valiri, una adaptació del foc grec, una creació dels guerrers grecs per defensar Constantinoble del setge dels musulmans.

"Fuego griego" -  Adrienne Mayor

Aquest foc que cremava de cop i que no s’apagava, s’ha estudiat molt i tot i que no era tan letal com el de la sèrie, es creu que era una barreja líquida de nafta, sofre (molt inflamables) i d’amoníac, que aportava l’oxigen per anar-lo revifant. Els científics també creuen que l’efecte de combustió sobtada es produïa gràcies a l’efecte de la calç viva que, en contacte amb l’aigua, podia assolir altes temperatures i, com a qualsevol incendi químic, com més aigua s’hi afegia més s’escampava.

Fletxes enverinades

Amb aquesta prèvia, Adrienne Mayor, historiadora i folklorista clàssica, especialitzada en mites precientífics i tradicions orals que ha publicat llibres sobre les amazones, les guerres no convencionals, la roba enverinada o el cavall de Troia, s’ha abocat a la singularitat d’aquest projecte, proposant un llibre absolutament fascinant, ric i ple de saviesa, sense oblidar un punt d’humor carregat d’erudició. “Fuego griego” és la demostració que el present i el futur s’emmirallen en el passat encara que no sempre sigui obvi. Els atacs terroristes amb àntrax, les famoses armes de destrucció massiva, els enverinaments de dipòsits d’aigua, la guerra química, els gasos nerviosos no són en absolut invents contemporanis i el llibre s’encarrega d’analitzar-ho i de demostrar-ho.
Tota mena de verins aplicats a les puntes de les llances o de les fletxes, enverinament de pous o corrents d’aigua, menjar contaminat, substàncies hipnòtiques o armes zoològiques són els precedents documentats d’aquesta manera subtil i letal de plantejar la guerra. Mayor planteja un assaig divulgatiu que es llegeix amb la mateixa intensitat que una novel·la d’intriga. És, de fet, un sorprenent catàleg que demostra que la imaginació humana no té límits i que és capaç d’aprofitar tot allò que té al seu voltant, sigui animal, vegetal o mineral per convertir-ho en aliats perillosos i sovint mortals. Tot serveix a l’hora de guanyar la guerra, d’anorrear l’enemic sigui com sigui.

Foc grec

L’autora contraposa la realitat històrica amb els elements actuals però també planteja dilemes morals a l’hora d’utilitzar algunes d’aquestes matèries perilloses que ajuden a fonamentar la idea que els humans són la única espècie capaç de treballar conscientment en la seva pròpia autodestrucció a gran escala. En aquest sentit, la lectura de “Fuego griego” ens permet conèixer els verins que impregnaven les fletxes, les bombes d’argila farcides d’escorpins, vespes o xinxes, els escurçons convertits en material d’atac o la carronya utilitzada com un element de propagació de malalties.
Adrienne Mayor ens demostra que la guerra bruta no és una prerrogativa contemporània i que Babilonia, Grècia, Roma, Xina, Israel i una llarga llista de països i de cultures van treballar per aconseguir maneres pràctiques i no sempre obvies per poder destrossar l’enemic. I un altre dels atractius del llibre és precisament posar de manifest els mètodes per aconseguir aquests sistemes d’atac i de destrucció, copiats sovint d’altres enemics, iniciant així unes cadenes d’experimentació i de millora que no feien altra cosa que augmentar el potencial bèl·lic dels diferents exercits.

Adrienne Mayor

Mayor arrodoneix les brillants i amenes explicacions del llibre amb mapes, cronologies, imatges i tot un seguit de material complementari que enriqueix l’obra i que la converteix en un llibre sensacional i amb una gran capacitat d’obrir camins i de dibuixar rutes alternatives al coneixement històric.

Enllaços patrocinats