Exemple d'un filtre de notícies a Facebook

Per la seva etiqueta de “xarxa social”, Facebook ha estat sovint criticat com un lloc on la gent només hi “perd” el temps exhibint la seva vida privada, xafardejant l’aliena i compartint jocs i vídeos divertits. Però entre aquest brunzit de contingut superficial, s’està obrint camí una nova tendència: l’ús de Facebook com a font de notícies.

Cada cop ens assabentem de més novetats perquè les veiem publicades a Facebook, o veiem comentaris dels nostres contactes que ens fan saltar l'alerta que alguna cosa està passant: des del terratrèmol d’Haití a la presentació de l'iPad passant per la mort de Michael Jackson. I ben analitzada, la xarxa social, amb els seus 400 milions d'usuaris, té molts factors a favor per convertir-se en clara competència d’altres webs i serveis dedicats a aglutinar notícies de diferents fonts (des de Yahoo! News a Google Reader), a saber:

La informació es publica en temps real. No cal esperar el desplegament dels mitjans sobre el terreny i l’elaboració de les peces, ni que Google aconsegueixi indexar els continguts (haurem d’assumir, això sí, el risc d’informació poc contrastada i amb poca profunditat).

Les notícies són seleccionades (o generades!) pels nostres amics i contactes, amb els quals teòricament tenim interessos (laborals, ociosos o espirituals) comuns. I amb els quals, a més, podem comentar i generar un debat al voltant de la notícia sense sortir de Facebook.

Els grans mitjans també hi són. I estan publicant les seves últimes novetats també a Facebook. Us convidem a fer-vos fans de pàgines com The Guardian, CNN i The New York Times.

Podem endreçar la informació. Tan senzill com crear una llista de notícies i afegir-hi totes les pàgines de mitjans de comunicació que us interessin. Un cop creada, quan torneu a accedir a la vostra pàgina d’inici de Facebook, cliqueu el nom de la llista i veureu només les actualitzacions d’aquests mitjans.

I aviat parlarem d’una altra font de notícies... de 140 caràcters.