Continuació de Cerques en tendència (1)

FILTRES

Davant l’allau de resultats, l’usuari necessita un mètode per destriar què l’interessa i què no. Fa dos anys que hem vist com els cercadors afegien filtres per tipus de continguts: text, vídeo, notícies, fòrums, botigues... La cerca universal. I paral•lelament, van proliferar centenars de cercadors especialitzats (pisos, software, roba, receptes de cuina).



Ara comencem a veure un nou tipus de filtres, especialment en cerques de contingut multimèdia: Bing, per exemple, ens permet filtrar els vídeos pel seu web d’origen (YouTube, Dailymotion, Vimeo), o per la seva resolució o durada. El mateix passa amb les imatges, que poden filtrar-se per pes, format, color predominant o tècnica. I entre les Search Options estrenades per Google al maig, el nostre favorit: un filtre per data de publicació de la informació. A dia d’avui, si cerqueu el futur de les cerques, els enllaços millor posicionats són... del 2005. L’antiguitat a la xarxa dóna punts, però poder rescatar informació d’última hora és clarament un valor afegit en molts casos.

ADÉU DEMOCRÀCIA, HOLA PERSONALITZACIÓ

L’organització visual i la informació extra no és l’únic que està canviant. La revolució comença a afectar la columna vertebral dels cercadors: el criteri amb què jerarquitzen els resultats.

A grans trets –que els tècnics em perdonin- la fórmula que va fer famós Google era una idea senzilla: mostrar en primer lloc aquells webs als que més gent enllaçava. D’aquí la profusió d’articles de la Wikipèdia entre les primeres posicions. Es tractava d’una ordenació “popular”, basada en el criteri de la majoria. Però el temps del “café para todos” arriba a la seva fi.

Ara la tendència és a tenir en compte el perfil de l’usuari que fa la cerca per poder oferir resultats el més rellevants possible per a aquella persona en concret. El cercador haurà de relacionar tres variables: les dades que té (milions de webs), la consulta que fa l’usuari (cerca concreta) i allò que sap sobre aquell usuari (un perfil que es va construint i millorant a diari).

Segons Marissa Mayer, enginyera de Google, la personalització té diferents vessants encara per explotar. Un cercador podria arribar a donar-nos resultats personalitzats reunint, per activa o per passiva, informació sobre què ens agrada (preferències), on vivim (localització), qui són els nostres amics (xarxa social) i –això ens fascina- què sabem ja i què no (coneixement previ) -hi ha una versió light d'aquest últim punt a les actuals Search Options de Google: el filtre "Pàgines ja visitades" / "Pàgines no visitades".

En un futur, per tant, si jo cerco “pel·lícules d’estrena” a Google, la intel·ligència artificial m’hauria de mostrar una pel·lícula que estigués als cinemes de Barcelona, que hagués agradat als meus amics cinèfils, que tractés temes que a mi em fascinen i de la qual jo no hagués sentit a parlar encara. Is this real life?