Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Mirin ara aquest mapamundi. Hi veuen alguna cosa estranya? Efectivament, els noms dels països no són on haurien de ser. Es tracta d'un curiós experiment, fet l'any 2010, que fa coincidir l'ordre dels estats segons la mida, amb l'ordre segons població.



El més poblat, la Xina, ocupa el territori més gran, Rússia. Casualment el Brasil, que és el cinquè en totes dues categories, i els Estats Units, que ocupen el tercer lloc també en les dues, es queden on són. Espanya s'ha mogut a l'Àfrica i se'n va a Etiòpia, i al seu lloc a la península hi ha Austràlia. Andorra la trobem a les Seychelles!

Altres casos curiosos són: el de la petita població de Groenlàndia, que es podria encabir a la petita illa atlàntica de Santa Helena; Bangladesh es trasllada al país del qual són ara veïns, l'Índia, que és 24 vegades més gran, la qual cosa dóna idea de l'alta densitat de població que pateixen; la població del Pakistan ocuparia tot Austràlia; el Iemen i Irlanda casualment tampoc es mouen d'on són; el segon país més poblat, l'Índia, ocuparia el territori canadenc i quedaria de veí del nord dels Estats Units; França aniria al Perú; i, una altra casualitat: les dues Corees continuarien sent veïnes, conservant l'orientació actual nord-sud, però al sud de l'Africa.

És un mapa per estar-s'hi estona i imaginar com seria el món repartit d'aquesta manera!

La mateixa idea s'ha adaptat al mapa d'Espanya, amb Catalunya, segona comunitat més poblada, ocupant el lloc d'Andalusia, la segona més gran, i cedint l'espai a Castella i Lleó. També va fer el mateix amb el mapa de les províncies, en què Barcelona va anar a parar a Càceres, Tarragona a Lleida, Lleida a Barcelona i Girona a València.

I, finalment, un internauta català va fer el mateix amb el mapa comarcal, i va enviar a la més gran, la Noguera, la més poblada, el Barcelonès, que cedeix l'espai a l'Alta Ribagorça. L'única que no es mou és el Montsià, que manté la línia de costa, igual que la Selva, que tot i que sí que es desplaça al sud, amplia el seu litoral, perquè es queda el Baix Ebre.


ALTRES ENLLAÇOS

Reddit Mapamundi (d'on va sortir la idea)
Los mapas de España y Argentina, Uruguay, EEUU, México y Cataluña, reordenados por población
Poniendo orden en el Mapamundi.
Equilibrant densitats: què passaria si els països més grans fossin els més poblats?
Comarques de Catalunya
Llista d'estats per superfície
Mapamundi de superfície
Llista d'estats per població
Mapamundi de població
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I d'un extrem a l'altre, sense deixar el micromecenatge. Aquesta setmana, la web de "crowdfunding" Kickstarter, especialitzada a buscar finançament per a projectes creatius, ha batut tots els records.



Dimarts es va presentar un projecte per llançar al mercat un joc de cartes humorístic, en anglès, anomenat Exploding Kittens (Gatets Explosius), basat en els dibuixos d'un popular webcòmic de Los Angeles: "The Oatmeal". Per fer el joc, que es vendrà a un preu de 20 dòlars, demanaven 10.000 dòlars, i només en vint minuts ja van cobrir aquesta quantitat, i set hores després arribaven al milió de dòlars de recaptació. A hores d'ara, si ho miren, ja deuen superar de llarg els tres milions..., i això que la sol·licitud no es tancarà fins al 20 de febrer.

Cada donant es converteix automàticament en co-finançador del projecte i rebrà a canvi, com mínim, un exemplar del futur joc. Amb la pluja de diners, els responsables del projecte han dit que intentaran que el joc tingui la màxima qualitat possible i abaratir tant com es pugui les despeses d'enviament. L'original proposta ja s'ha convertit en un dels casos de més èxit que ha registrat la plataforma Kickstarter.

La idea és del dibuixant de "The Oatmeal" Matthew Inman, que ja ha aconseguit altres èxits de microfinaçament, com ara publicar diversos llibres o tirar endavant la construcció d'un museu dedicat al físic Nikola Tesla. Inman ha comptat en aquest cas amb la col·laboració d'Elan Lee, un experimentat dissenyador de jocs, i de Shane Small, director d'art de Xbox Entertainment Studios.

21/12/2014: Bon Nadal 2014!

Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I avui, per acabar..., és clar, la nostra tradicional felicitació nadalenca! Aquest any 2014 ja en fa vuit que l'equip que fem "Espai internet" els felicitem el Nadal, amb l'ajut d'una opció gratuïta de la web Elfyourself. Aquest cop, els ajudants del pare Noel ballem "break dance"...



Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I acabem amb un vídeo també molt relacionat amb la ciència. És una demostració del que pot fer la levitació magnètica per convertir en objectes espectaculars estris d'ús quotidià, com ara un tauler d'escacs. El secret és ocultar bé els imants que fan possible la suspensió d'objectes de fins a 10 quilos de pes, i crear així un efecte gairebé màgic.



Qui no s'ha imaginat mai poder veure volar de debò el "Falcó Mil·lenari"? El vídeo l'ha fet l'especialista en il·lusions òptiques científiques Brusspup, amb els productes magnètics de l'empresa holandesa Crealev.

20/07/2014: Com es mou el corall

Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I ara els ensenyarem una imatge de sota el mar que, en temps real, és impossible de veure: corall en moviment. La fa possible l'enregistrament amb la tècnica del "time-lapse", que accelera el moviment 300 vegades.



Un biòleg australià "(Pim Bongaerts) ens descobreix durant les seves immersions meravelles com ara una petita superfície de sorra que es mou fins que de sota en surt un corall xampinyó; o aquesta altra del mateix tipus de corall aixecant-se, després que un cop de mar el deixès cap per avall.

Aquest altre corall, anomenat orga, estén els pòlips com si fossin flors. I aquestes estrelles de mar sembla que corrin, tot i que el seu moviment real és inapreciable. També podem admirar aquesta imatge de la pujada de la marea, fins a cobrir el corall, a l'illa australiana de Heron.

Tots aquest vídeos, i d'altres que va afegint, hi són al seu canal de Youtube, Coral timelapse.
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I no deixem els cotxes, perquè acabem amb una peculiar mostra de videoart protagonitzada per més de 3.000 vehicles virtuals. Feta per l'usuari Rickardrick --que l'ha penjat al seu canal de YouTube-- utilitzant com a base les possibilitats del popular videojoc TrackMania i superposant curses que hi han fet molts usuaris.

"3k Project TrackMania² Canyon (Slow Mo Version)" és una veritable riuada de cotxes descontrolats, que xoquen, ensopeguen i salten enlaire, sense parar, amb una gran sensació de realitat; a càmera lenta i amb una gravetat com si fossin a la Lluna.



Tot està cuidat fins al mínim detall, inclús les ombres de tots i cadascun dels vehicles implicats!. L'autor va utilitzar centenars de curses de jugadors reals per poder completar totes les imatges que necessitava. Al final del vídeo, de fet, es fan constar els noms dels "gamers" col·laboradors implicats.

El vídeo dura dos minuts i està penjat des de l'agost del 2013. El tema musical és obra de l'usuari de Youtube Blackmill.

L'autor ha anunciat que n'està preparant una versió més llarga i a velocitat normal. D'altra banda, aquest mateix divendres ha fet una petició pública al seu canal de perquè els seus subscriptor li diguin quin és el següent muntatge que els agradaria veure.

TrackMania és una nissaga de videojocs de curses de cotxes creada per l'empresa francesa Nadeo. A YouTube es poden trobar molts altres vídeos que també l'utilitzen com a base.


ALTRES ENLLAÇOS

Fòrum Trackmania
10k Project - World record in Trackmania Nations Forever
3K Project Trackmania 2011
The 1K Project 2 (by BlackShark)

Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I avui, per acabar, natura i humor. Els deixem amb un vídeo de imatges extretes d'una sèrie documental de la BBC sobre els pingüins. Van seleccionar els moments en què els animalons patinen o cauen, sense prendre mal. Amb aquestes imatges, enregistrades amb càmares-robot camuflades, van fer un vídeo de minut i mig que ha tingut molt d'èxit a internet. No se'l perdin!

Les imatges corresponen a la sèrie de tres documentals de la BBC sobre els pingüins, titulada "Spy in the huddle" ("Un espia a la colla"), estrenada l'any passat. Aquest és el seu vídeo de presentació. La van enregistrar amb 50 càmeres espia de diferents tipus, que han seguit durant molts mesos a tres espècies de pingüíns: els pingüins emperador de l'Antàrtida, els pingüins emplomallats salta-roques de les illes Malvines i els pingüins de Humboldt del desert d'Atacama, a Xile.



Les càmeres, especialment desenvolupades per aquesta sèrie, han estat camuflades de moltes maneres diferents: càmeres que semblaven ous, o càmeres robots que semblaven bé pollets, bé exemplars adults de les tres espècies, i que es movien autònomament. També hi havia càmeres subaquàtiques, disfressades com pingüins reals. Altres semblaven roques, o gravaven des de dintre de grans boles blanques, que anaven entre els pingüins sense espantar-los. Fins i tot hi havia càmeres que semblaven blocs de gel, i que es movien ajudades per unes orugues entre les colònies d'aus.

L'equip ha gravat mil hores entre les colònies dels pingüins, durant gairebé un any. Fins i tot han estat amb els pingüins emperadors a la part més freda de l'hivern antàrtic, aïllats durant vuit mesos, amb temperatures que van arribar als 60º graus sota zero.

La sèrie, produïda per John Downer, consta de tres capítols, i mostra comportaments mai vistos d'aquests animals. Aquí es poden veure molts més detalls de com es van fer aquests documentals.

Amb el mateix material original podem veure altres muntatges: en aquest la cosa és una mica més dramàtica, quan veiem com de difícil ho tenen els pingüins de les Malvines per superar roques i onades. O aquest, dedicat als "problemes amorosos" del pingüí emperador i un altre on es veu el patiment d'una mare pingüí a la qual se li ha mort el seu pollet, congelat.

En un anterior "Espai internet" vam parlar precisament d'aquest documental, ja que una de les seves càmeres camuflades va ser "robada" per un ocell, que va enregistrar involuntàriament unes vistes aèries espectaculars, donant lloc a un altre vídeo que també va ser tot un fenomen viral.
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
S'imaginen uns despertadors que quan sonessin saltessin de la tauleta de nit i no paressin de sonar fins que no els atrapéssim? Doncs existeixen; es diuen Clocky i Tocky, i el fa una empresa nord-americana: Nanda Home, en diferents models i colors, i aquest és un dels divertits anuncis que els han dedicat, en aquest cas rodat a la ciutat de París. Hi ha un canal de youtube on pengen tots els vídeos sobre aquests despertadors tan animats.



Els hi ensenyem perquè es divertit i també per solidaritzar-nos amb tots aquells que pateixen el canvi d'horari (del que ja em parlat moltes vegades a l'Espai Internet), que s'ha fet aquesta nit. Si els amoïna haver dormit una hora menys i que ja no recuperaran fins l'octubre, consolin-se pensant que encara seria més dur haver d'empaitar el despertador perquè parés de sonar!


ALTRES ENLLAÇOS

L'horari d'estiu, a la Viquipèdia
Husos horaris del Món, a la Viquipèdia
Espai Internet 27/03/2011: Tot sobre el canvi d'hora
Espai Internet 29/03/2009: L'hora catalana (i l'anglesa)
Espai Internet 26/10/2008: Canvi d'hora, sí o no?





Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Sabien que el puré de patates instantani va néixer al Canadà? O que la primera pel·lícula dirigida per una dona és del 1911? O que els víkings, en realitat, no duien banyes als cascos? Aquestes i moltes altres curiositats protagonitzen, des de fa vuit anys, el blog Yaestaellistoquetodolosabe, escrit pel barceloní Alfred López, des de Parets del Vallès.



Ja s'ha convertit en tot un referent a la xarxa a l'hora de buscar l'origen o l'explicació de moltes coses curioses o poc conegudes i, fins i tot, molts dels seus articles s'han recollit en un llibre que es va editar el 2012 i ja va per la tercera edició.

El blog forma part de la xarxa del diari digital 20minutos. Si no tenen tema de conversa per a la pròxima reunió familiar, ja ho saben: hi poden entrar, llegeixin, i en trobaran molts per amenitzar la sobretaula!.


ALTRES ENLLAÇOS

Espai Internet 30/11/2008: Curiositats per donar i per vendre
Espai Internet 19/08/2007: Curiositats de tota mena
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I avui per acabar, els ensenyem el vídeo fenomen viral de la setmana: es diu "First kiss". Es va penjar a YouTube dilluns i divendres ja l'havien vist prop de 50 milions de persones. És un anunci d'una petita marca de roba de Los Angeles -Wren- que, en poc més de tres minuts, ens mostra la reacció d'un grup de desconeguts als quals s'havia demanat que es fessin un petó a la boca.



Va ser ideat per la directora i fundadora de Wren, Melissa Coker, i dirigit per Tatia Pilieva. S'inspira en les obres del famós fotògraf Richard Avedon i juga amb la suposada naturalitat dels protagonistes.

De fet, encara que no es coneguessin entre ells, els protagonistes són amics o amics d'amics de la directora de la marca, i entre ells hi ha algunes celebritats del món de la moda i de la música, com ara la cantant i actriu francesa Soko o la filla de Mariel Hemingway --i besnéta d'Ernest Hemingway-- Langley Fox, il•lustradora i "fashionista".

Totes les dones que apareixen al vídeo porten roba de la marca Wren, tot i que la realització no hi fa èmfasi especial, ni ens mostren cap detall. De manera bastant sorprenent, el vídeo ha estat tot un èxit i s'ha convertit en una campanya de màrqueting global multitudinària. El vídeo també es va penjar a Vimeo, tot i que en aquest portal de vídeos només va arribar a 1,6 milions de visites en cinc dies.

Els responsables del vídeo asseguren que, tot i que, els participants estaven predisposats, cap d'ells sabia res de la parella que li havia tocat; ni tan sols el nom, perquè la reacció fos més genuïna i natural. Després de rodar el petó, diuen que algunes de parelles van continuar en contacte...

Anterior