Categoria: Art i cultura
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I avui acabem amb l'última experiència del dibuixant de Chicago; Alex Solís. Es diu Inkteraction i és un veritable combat cos a cos entre l'autor i una de les seves creacions que es rebel·la contra ell.

La violenta lluita s'escenifica en 15 dibuixos, que integren, de forma molt imaginativa, el món real amb el que hi ha al paper.

Solis és il·lustrador i dissenyador i ha treballat per estudis com ara Marvel i Disney, col·laborant en franquícies com la de les Tortugues Ninja o Spiderman. Una de les seves activitats favorites és, precisament, fer dibuixos que es combinen amb imatges del món real, creant divertits efectes, com ara els que va dedicar a les monedes i bitllets dels Estats Units, on els presidents que hi figuren, com ara Lincoln o Washington, acaben fent activitats inversemblants.

Una altra sèrie famosa de Solis és la que mostra personatges famosos del món de la ficció molt grassos a causa d'uns mals hàbits alimentaris.


Categoria: Utilitats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
No és nou que els investigadors recorrin al micromecenatge per finançar els seus projectes, sobretot en època de retallades, però sí que ho és que sigui la mateixa administració la que ho promogui.

Precipita.es és una web de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), dependent del Ministeri d'Economia i Competitivitat , que demana la col·laboració de tothom per tirar endavant propostes de recerca científica. Van començar a l'octubre i ja han recaptat més de 125.000 euros per finançar una dotzena de projectes.



Ara mateix hi ha sis sol·licituds en marxa, tres de les quals procedents de centres catalans: la investigació de la síndrome de Rett, proposada per l'Hospital de Sant Joan de Déu; una recerca sobre la leucèmia infantil, de la Fundació Josep Carreras, i un projecte de cribratge neonatal per pronosticar la síndrome X fràgil, impulsat per un equip de l'Hospital Clínic de Barcelona. L'usuari té accés a un vídeo informatiu de cada proposta, en què parlen els investigadors i també els afectats i futurs beneficiaris de la recerca.

S'hi pot col·laborar amb la quantitat que es vulgui. Cada projecte té una data límit per recaptar els diners que es demanen, i, si no s'arriba al mínim, el projecte es descarta i els diners es tornen. Si es recapta el que s'havia previst, els investigadors reben els diners i poden tirar endavant la proposta de recerca.
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I d'un extrem a l'altre, sense deixar el micromecenatge. Aquesta setmana, la web de "crowdfunding" Kickstarter, especialitzada a buscar finançament per a projectes creatius, ha batut tots els records.



Dimarts es va presentar un projecte per llançar al mercat un joc de cartes humorístic, en anglès, anomenat Exploding Kittens (Gatets Explosius), basat en els dibuixos d'un popular webcòmic de Los Angeles: "The Oatmeal". Per fer el joc, que es vendrà a un preu de 20 dòlars, demanaven 10.000 dòlars, i només en vint minuts ja van cobrir aquesta quantitat, i set hores després arribaven al milió de dòlars de recaptació. A hores d'ara, si ho miren, ja deuen superar de llarg els tres milions..., i això que la sol·licitud no es tancarà fins al 20 de febrer.

Cada donant es converteix automàticament en co-finançador del projecte i rebrà a canvi, com mínim, un exemplar del futur joc. Amb la pluja de diners, els responsables del projecte han dit que intentaran que el joc tingui la màxima qualitat possible i abaratir tant com es pugui les despeses d'enviament. L'original proposta ja s'ha convertit en un dels casos de més èxit que ha registrat la plataforma Kickstarter.

La idea és del dibuixant de "The Oatmeal" Matthew Inman, que ja ha aconseguit altres èxits de microfinaçament, com ara publicar diversos llibres o tirar endavant la construcció d'un museu dedicat al físic Nikola Tesla. Inman ha comptat en aquest cas amb la col·laboració d'Elan Lee, un experimentat dissenyador de jocs, i de Shane Small, director d'art de Xbox Entertainment Studios.

Categoria: Utilitats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Estan cansats de sentir que el nen o la nena es queixen perquè troben per sopar el mateix que han menjat per dinar a "col·le"?. Menuterraneus.com és la solució. Aquesta web --de registre gratuït-- els suggereix fer a casa menús basats en la dieta mediterrània i compatibles nutritivament amb els que dóna l'escola.



Hi ha més de dues-centes receptes que s'aniran alternant, i de les quals podem eliminar les que no ens agradin o bé afegir-n'hi de collita pròpia.

La web també ens donarà la llista de la compra amb tot el necessari per poder cuinar el menú setmanal. Qui no tingui nens també s'hi pot registrar i obtenir suggeriments de menús personalitzats, complets i equilibrats. La web també ofereix cupons de descompte per productes de la llar. I hi ha una aplicació per poder dur el servei al mòbil.

El servei ha estat creat a Barcelona pels emprenedors Cristian Cisa i Borja Berenguer. Menuterraneus, que va nèixer fa sis mesos i ja té més de 100.000 usuaris, ha estat guardonat amb el Premi Ruralapps per la seva utilitat i innovació tecnològica en el sector de l'alimentació.

Categoria: Jocs i concursos
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
A "Braveheart", que passa al segle XIII, tots els escocesos porten faldilles, quan en realitat aquesta peça típica no es va generalitzar fins al cap d'uns segles. A "Ben Hur", el xeic Ilderín dóna al protagonista una estrella de David per desitjar-li sort abans de la cursa de quadrigues, tot i que no es va considerar un símbol jueu fins a l'Edat Mitjana.



Són anacronismes que trobem a vegades en el cinema històric, i ara l'escriptor Màrius Serra els proposa el repte de trobar-ne en les novel·les històriques. Es tracta de la segona edició del Premi Borni per als Lectors, promogut pel Born Centre Cultural. Per participar-hi només han d'explicar quina troballa han fet escrivint un correu a l'adreça que trobaran al web --abans del 28 de febrer-- i podran optar a diversos premis.

Un jurat decidirà el guanyador, que s'endurà una Lupa Trofeu Borni, els volums publicats de la col·lecció Barcelona 1700 i un passi gratuït per a totes les activitats del centre durant un any.
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I, avui per acabar, els proposem una ràpida volada per Catalunya. Es tracta del vídeo de resum de les seves activitats fet per una empresa catalana de desenvolupament de "drones", les petites naus teledirigides capaces d'arribar als llocs més recòndits.




L'empresa Hemav és una de les més punteres en aquest camp i té seus a Molins de Rei, Castelldefels i Corbins. Les imatges recullen algunes de les principals activitats que ha realitzat per tot el territori en camps com ara inspecció d'infraestructures, control de cultius o produccions audiovisuals, durant l'any 2014.


Categoria: Jocs i concursos
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Dimarts van passar els Reis, i ens van deixar dos jocs per compartir amb tots els seguidors de l' "Espai Internet".

Comencem amb el més relaxat. Es diu "De la part al tot" i es tracta d'una visita virtual al Museu del Prado, en què trobem un petit fragment d'una obra i hem de ser capaços de saber a quina pintura correspon, amb la pista de cinc detalls més de cinc pintures. Sembla fàcil, però no ho és. Cada cop que encertem, sumarem punts i obtindrem informació sobre l'autor i l'obra en qüestió, a la qual podrem accedir per veure-la sencera. Cada deu preguntes, el joc s'acaba i podem tornar a començar amb més quadres.



Aquest només és un dels onze jocs que ofereix als internautes la web del Museu del Prado. N'hi ha per a totes les edats, des de puzles --com aquesta obra de Bruegel-- fins al joc de les set diferències --amb diverses pintures--, la reconstrucció d'una armadura o el repte de trobar un munt de detalls en una gran obra, a l'estil de l' "On és en Wally?".

Categoria: Jocs i concursos
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
La segona proposta és bastant més estressant. Imaginem-nos que estem tancats en una habitació, assetjats per zombis i que correm el perill de convertir-nos en un d'ells perquè estem ferits i no sabem si estem infectats.




El joc es diu "Cinc minuts", perquè aquest és precisament el temps que tenim per anar superant una sèrie de proves que aniran apareixent a la pantalla i evitar que el protagonista perdi la memòria, símptoma de la transformació en zombi. Són recorreguts marcats, que hem de fer ràpidament amb l'ajuda del ratolí.

Aquest videojoc és un curtmetratge interactiu d'origen alemany, amb l'opció de subtítols en castellà. Es tracta, de fet, d'un anunci, molt subliminar, de la marca de rellotges Casio; concretament de la seva línea més aventurera, anomenada G-Shock. Els rellotges apareixen molt discretament en alguns moments d’aquest curtmetratge/joc, per recordar els cinc minuts que tenim per superar-lo.

Els autors son dos estudiants de l’acadèmia de cinema de Baden-Württemberg: Maximilian Niemann (director) i Felix Faißt (productor), i l'han fet a la productora Unit9.


ALTRES ENLLAÇOS

Facebook de 5minutes
In five minutes, a student zombie game becomes a brand experience
Short of the week: 5 minutes

04/01/2015: El 2014, a la xarxa

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Comencem el 2015 fent un últim cop d'ull al que ens ha deixat el 2014. I ho fem recordant el que s'ha destacat a la xarxa.

Anem a pams. Google , sobre la base de les cerques fetes pels internautes, repassa en un minut i mig els fets i els personatges de l'any: del conflicte d'Ucraïna a la culminació de la missió Rosetta.

A la mateixa web, a sota del vídeo, tenim l'opció d'ampliar informació --en català-- sobre vint-i-nou conceptes clau, com, per exemple, la crisi de l'Ebola, i comprovar, ben gràficament, com augmentaven les recerques relacionades a mesura que l'epidèmia s'escampava i, sobretot, arran del seu salt a Espanya.

També tenim l'opció, en una pestanya situada a la part superior dreta, de saber les tendències del 2014, per categories i per països. També podem explorar les d'anys anteriors, fins al 2003.




En segon lloc, Facebook . La xarxa social enllaça en un vídeo de dos minuts i mig textos, fotografies i vídeos que repassen tot el 2014; dels esdeveniments esportius, com el Mundial, amb la lesió de Neymar, a les necrològiques, encapçalades per la mort de l'actor Robin Williams.


I una altra xarxa social, Twitter . En aquesta pàgina --amb l'opció de triar entre vint-i-vuit idiomes, entre els quals encara no hi ha el català--, hi trobem agrupats per mesos, i de dalt a baix, fins a seixanta-cinc "hashtags" dedicats a moments destacats de l'any pels tuitaires, com ara les protestes prodemocràtiques de Hong Kong o el referèndum independentista d'Escòcia.

La web permet explorar els continguts segons "moments" i "punts de vista" dels tuitaires més famosos.


Torn, ara, per a YouTube . El seu resum es titula "Rewind", i és, precisament, la tecla de tornar enrere el "leitmotiv" que lliga unes escenes amb altres per recrear algunes de les tendències de l'any, com ara el llançament de cubells d'aigua gelada en suport de l'ELA, mentre sonen els grans èxits de l'any, com "Happy" o "Let it go!".

Al final del vídeo, que dura sis minuts, es repassen tots i cadascun dels famosos, sobretot nord-americans, que han participat en l'elaboració d'aquest peculiar resum.


I acabem, precisament, amb música. Spotify ens recorda el que més han escoltat els seus suscriptors: per artistes, cançons, gèneres o estacions. Una bola del món ens permet buscar els èxits de cinquanta-sis països. Tot un exercici d'antropologia musical que ens permet saber els gustos de cada lloc.
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Saben quin és aquest monument? El seu nom oficial és el d'Aqüeducte de les Ferreres, però tothom el coneix com a pont del Diable de Tarragona. El trobaran a tocar de l'autopista AP-7, però ara ja no cal anar-hi per veure'l de ben a prop, fins i tot per passejar-se pel damunt i obtenir perspectives com aquestes.




Aquesta obra mestra de l'enginyeria civil romana és un dels monuments catalans que s'acaba d'incorporar al catàleg de visites virtuals del Google Street View, a iniciativa del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) de la Generalitat.

Veure'ls és tan senzill com buscar el lloc al Google Maps i desplaçar l'homenet groc per sobre de les línies blaves que marquen el camí. Un cop dins ens hi podem passejar com si hi fóssim de veritat.

La llista de noves incorporacions inclou llocs tan emblemàtics com la Sagrada Família, el Parlament de Catalunya, Santa Maria del Mar, Poblet, Montserrat o l'Ateneu Barcelonès. La llista la completen la Biblioteca Nacional de Catalunya, les Facultats de Medicina, de Filologia i Matemàtiques de la Universitat de Barcelona, la Finca Pedro Pons i el Palau de les Heures de la mateixa UB, el Castell Monestir d'Escornalbou i el Museu d'Història de Catalunya.

Anterior       Següent