27/12/2015: El 2015, a la xarxa

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Com puc ajudar els refugiats? Amb aquesta pregunta, una de les més formulades pels seus usuaris, obre Google el seu vídeo de resum de 2015, en què repassa, en dos minuts, els temes que més cerques han generat, des dels atemptats de París fins a la troballa d'aigua a Mart.
A la mateixa web, a sota del vídeo, i en català, tenim l'opció d'ampliar informació sobre divuit temes destacats, que han generat milions de consultes. De Star Wars, per exemple, se'n van fer 155 milions, referents, sobretot, a Darth Vader i demanant, per exemple, en quin ordre s'han de veure les pel•lícules.



Continuem el repàs de 2015 a la xarxa amb el vídeo de Facebook. També en dos minuts, però amb el seu grafisme característic, recorden el més destacat, a un ritme trepidant que gairebé no ens deixa veure la foto que dediquen al Barça tricampió. També aquí els atemptats de París i la solidaritat mundial que van despertar tenen un especial protagonisme. Després del vídeo accedim a un llistat de deu temes destacats, en els quals podem aprofundir una mica més, com per exemple el terratrèmol del Nepal.

I una altra xarxa social, Twitter. En aquesta pàgina hi trobem, entre altres opcions, les tendències de l'any agrupades en nou temàtiques. La de notícies, per exemple, ens recorda diversos "tendring topic", com ara el generat per ISIS. Clicant-hi a sobre ens porta al seu estat actual.

Torn, ara, per a YouTube. El seu resum es titula "Rewind", ja que, com és habitual, és la tecla per fer recular el fil conductor que lliga unes escenes amb les altres. És un llarg videoclip que recrea, en sis minuts, els temes més vistos i escoltats de l'any, amb l'aparició d'alguns dels seus protagonistes. Entre els convidats hem trobat el famós "youtuber" xilè Germán tocant la guitarra enfilat en un autobús.

I Spotify ens porta el rànquing dels temes més escoltats pels usuaris. Hi tenim, entre d'altres, el "top" d'artistes, àlbums o cançons. A escala mundial, la cançó més escoltada, en el moment d'escriure aquest text, era "Lean On", tot i que el rànquing pot continuar canviant fins a l'últim dia de l'any. Spotify ens recorda que ja permet escoltar més de 2,1 milions d'artistes diferents, 167 mil mes que any passat i 28,5 milions de cançons, 3 milions mes que any passat.

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Donem la benvinguda a l'estiu amb Pepet i Marieta, per presentar-los Muaaka, una nova xarxa social per a aficionats a la música. El grup català és un dels molts grups que han triat els usuaris com a favorit. I és que es tracta d'això, de registrar-se i compartir aficions musicals, estils, autors i intèrprets, clàssics i moderns.

La web té un buscador per trobar la nostra "mitja taronja" musical, és a dir localitzar als usuaris amb gustos més semblants. A la seva "pista de ball" es poden intercanviar opinions, penjar fotos i vídeos i, fins i tot, quedar per anar a concerts. De fet, també hi ha una completa agenda amb les pròximes cites musicals que es pot filtrar per ciutats i dates.



Muaaka és una iniciativa d'uns emprenedors barcelonins, i ja compta amb més de 3.000 usuaris. La informació musical està vinculada a last.fm. De fet, qui tingui un perfil a last.fm pot integrar el seu usuari a Muaaka.

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Aquesta setmana s'ha començat a commemorar l'alliberament per part dels aliats dels camps de concentració nazis on van ser assassinades milions de persones durant la Segona Guerra Mundial. Coincidint amb l'efemèride el periodista murcià Carlos Hernández ha obert un compte de Twitter on explica el dia a dia de l'experiència del seu oncle, Antonio Hernández, al camp de Mauthausen.



El compte es diu @deportado4443, el número de presoner que duia cosit a la roba, un triangle blau que l'identificava com a republicà espanyol. Els tuits comencen el 20 de gener i resumeixen les circumstàncies que han dut el protagonista de soldat vençut i exiliat a la Guerra Civil fins al camp de concentració. Si decideixen seguir el compte, val la pena llegir-los des del principi.

Antonio Hernández va aconseguir sobreviure fins a l'alliberament del camp, però va viure a l'exili fins a la seva mort, l'any 1992. L'autor ha dedicat un any i mig a investigar la vida del seu oncle, recollir informació en arxius d'Espanya, França, Àustria, Alemanya i Polònia, i entrevistar 18 deportats supervivents. Fruit d'aquesta feina és un llibre, "Los últimos españoles de Mauthausen" (Ediciones B), i el compte de Twitter que ara comença.

El compte, que ens fa viure intensament la dura experiència al camp, inclou nombroses fotografies reals, i durarà tres mesos, fins al 5 de maig, dia en què es tancarà coincidint amb l'aniversari de l'alliberament de Mauthausen pels americans.



04/01/2015: El 2014, a la xarxa

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Comencem el 2015 fent un últim cop d'ull al que ens ha deixat el 2014. I ho fem recordant el que s'ha destacat a la xarxa.

Anem a pams. Google , sobre la base de les cerques fetes pels internautes, repassa en un minut i mig els fets i els personatges de l'any: del conflicte d'Ucraïna a la culminació de la missió Rosetta.

A la mateixa web, a sota del vídeo, tenim l'opció d'ampliar informació --en català-- sobre vint-i-nou conceptes clau, com, per exemple, la crisi de l'Ebola, i comprovar, ben gràficament, com augmentaven les recerques relacionades a mesura que l'epidèmia s'escampava i, sobretot, arran del seu salt a Espanya.

També tenim l'opció, en una pestanya situada a la part superior dreta, de saber les tendències del 2014, per categories i per països. També podem explorar les d'anys anteriors, fins al 2003.



En segon lloc, Facebook . La xarxa social enllaça en un vídeo de dos minuts i mig textos, fotografies i vídeos que repassen tot el 2014; dels esdeveniments esportius, com el Mundial, amb la lesió de Neymar, a les necrològiques, encapçalades per la mort de l'actor Robin Williams.


I una altra xarxa social, Twitter . En aquesta pàgina --amb l'opció de triar entre vint-i-vuit idiomes, entre els quals encara no hi ha el català--, hi trobem agrupats per mesos, i de dalt a baix, fins a seixanta-cinc "hashtags" dedicats a moments destacats de l'any pels tuitaires, com ara les protestes prodemocràtiques de Hong Kong o el referèndum independentista d'Escòcia.

La web permet explorar els continguts segons "moments" i "punts de vista" dels tuitaires més famosos.


Torn, ara, per a YouTube . El seu resum es titula "Rewind", i és, precisament, la tecla de tornar enrere el "leitmotiv" que lliga unes escenes amb altres per recrear algunes de les tendències de l'any, com ara el llançament de cubells d'aigua gelada en suport de l'ELA, mentre sonen els grans èxits de l'any, com "Happy" o "Let it go!".

Al final del vídeo, que dura sis minuts, es repassen tots i cadascun dels famosos, sobretot nord-americans, que han participat en l'elaboració d'aquest peculiar resum.


I acabem, precisament, amb música. Spotify ens recorda el que més han escoltat els seus suscriptors: per artistes, cançons, gèneres o estacions. Una bola del món ens permet buscar els èxits de cinquanta-sis països. Tot un exercici d'antropologia musical que ens permet saber els gustos de cada lloc.
Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Aquesta setmana, tres exemples de com la societat es pot organitzar en xarxa. El primer ens parla de medi ambient. És la web, en català, de la Jornada de Neteja Europea, o Let's Clean Up Europe, una iniciativa que es farà dissabte que ve, 10 de maig, i que vol implicar el major nombre possible de voluntaris en la neteja de platges, boscos, rieres, o qualsevol altre espai natural detectat com a focus de residus.

En la jornada de l'any passat s'hi van implicar 700 voluntaris, petits i grans, que van recollir 13 tones de deixalles a Catalunya. Organitzar-se per fer-ho aquest dissabte és molt fàcil: només cal anar a l'enllaç de l'entitat que ho coordina, que és l'Agència Catalana de Residus, i buscar el tipus d'acció, o el lloc on volem anar, a l'agenda d'activitats previstes.



La iniciativa s'emmarca en una campanya més àmplia, que culmina la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que es fa al novembre. A la mateixa web de la jornada hi trobareu molta informació i recursos pedagògics i lúdics, com ara un còmic o dos jocs de temàtica mediambiental, un més gràfic i un de preguntes i respostes.

Pròximament, i en relació amb el mateix tema, amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, s'organitza la Setmana del Voluntariat Ambiental, del 31 de maig al 8 de juny. L'organitzen entitats ambientals sense ànim de lucre, amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I ara parlem d'una forma d'expressió de la llengua ben popular: els refranys. Han sentit mai allò de "Qui no vulgui pols que no vagi a l'era"? O que "A cada bugada es perd un llençol"? O que "Tota pedra fa paret"?

Aquests només són alguns dels més de cinc-cents refranys que ens proposen quatre estudiosos de les universitats de Vic i de Barcelona perquè participem en una enquesta sobre el coneixement i l'ús de les frases fetes: Els refranys més usuals de la llengua catalana.

Participar-hi és molt fàcil, només han de baixar un qüestionari en forma de fitxer d'Excel en què hauran de posar les seves dades i apuntar el seu grau de coneixement de cada refrany, si en saben alguna variant i, al final, suggerir-ne de nous, si n'hi han trobat a faltar cap. Tenen temps per contestar fins a Sant Joan.

Tots els que hi participin rebran un correu electrònic amb el document final que recollirà la llista final dels refranys més votats. Els refranys es classifiquen en 14 temes, com, per exemple, meteorologia, calendari, consells o moral, i s'hi inclou un calaix de sastre per recollir els més inclassificables.



Els responsables de l'estudi són Joan Fontana (paremiòleg coneixedor de la llengua i la cultura romaneses), José Enrique Gargallo (expert en paremiologia romànica i investigador principal del projecte ParemioRom, "Paremiologia romànica: refranys meteorològics i territori"), Víctor Pàmies (lingüista, especialitzat en paremiologia digital) i Xus Ugarte (especialista en traducció paremiològica).

Víctor Pàmies, responsable de la web refranys.com, és conegut en l'àmbit de la paremiologia per haver impulsat la recerca del "Top ten de refranys catalans", l'any 2010, que va guanyar aquell que recomana a "qui no vol pols, que no vagi a l'era". Va ser una iniciativa de la qual vam parlar en un anterior "Espai Internet". Actualment, Pàmies té actiu un altre projecte web anomenat "300 dites que faran història", on recull cada dia un refrany, fins a la data del 9 de novembre, que és la data fixada per fer la consulta sobre el futur polític de Catalunya.

Els responsables del projecte asseguren que "les dites i els proverbis determinen el pòsit cultural d'un poble o d'una comunitat" i fixen el seu objectiu a "aconseguir pel cap baix un miler d'enquestes emplenades, representatives de tot el domini lingüístic, durant un termini d'uns sis mesos per, posteriorment, poder analitzar-les i fer-ne un escrutini i estudi més profund."
Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
I, com que Sant Jordi no només són lletres, sinó també amor, avui acabem recomanant una web que, segons els autors, vol servir per millorar la vida en parella.

En aquesta web, que es titula Bruno & Clara, un personatge, el Dr. Van Love proposa una dotzena de plans per acabar amb la rutina i fer revifar la flama de l'amor. Amb il•lustracions de Jordi Labanda, la web explica el que fan els dos protagonistes que li donen títol, el Bruno i la Clara, dos pares de família que voregen la quarantena.



Si s'hi donen d'alta, podran seguir de franc aquests dotze plans i compartir el resultat amb els altres usuaris.

A més, el Dr. Van Love va afegint al seu Facebook suggeriments i propostes de caire romàntic.

Els responsables de la web, plantejada com un entreteniment lúdic i festiu, asseguren que els plans que proposen "no són complicats ni costosos econòmicament, i només busquen aportar la imaginació i la frescor que el dia a dia va afeblint".
Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
Cada setmana salta alguna notícia relacionada amb ficades de pota de polítics amb els seus tuits; sempre els queda l'opció d'esborrar-los però no poden evitar que en quedi rastre. Avui els presentem dues webs que es dediquen precisament a això, a recopilar i ordenar les piulades dels polítics que se'n penedeixen del que han dit i ho han esborrat.


Politwoops.cat, creat al maig del 2013, i fet públic a mitjans de desembre pel periodista especialitzat en noves tecnologies Albert Cuesta, i dedicat als polítics catalans; i Digodiego.es, impulsada per la Fundació Ciutadana Civio, i centrada en tots els polítics espanyols, són com a magatzems de pífies, errors o, simplement, repensades.

A més, a través de Politwoops.cat es pot accedir també a les piulades esborrades per polítics d'arreu del món, gràcies a la plataforma holandesa Hack de Overheid, que inclou portals similars a diferents estats.
Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera
S'acaba el 2013, i a Internet tothom ha fet el seu resum de l'any.

Comencem per Google. En base a les cerques fetes pels internautes, el popular buscador repassa en un minut i mig fets i personatges, des del Papa Francesc, a l'atemptat a la marató de Boston, passant pels esdeveniments esportius i culturals més destacats o espectaculars. El vídeo el podeu trobar a Youtube.

El van penjar el 17 de desembre. La música que acompanya al vídeo és el tema "Feels Like Coming Home" de Jetta.



I seguim, precisament, amb Youtube. Ells en diuen Rewind, i ja és tota una tradició que ens presenta, en prop de sis minuts, les tendències de l'any, és a dir, les imatges més vistes i les músiques més escoltades. Prop de seixanta personatges ballen al so de sis dels grans èxits de l'any, des de "The Fox" fins al "Harlem Shake". Van ser molt matiners, i el van penjar l'11 de desembre.

Els temes que s'escolten són: The Fox (What Does the Fox Say?) d'Ylvis, Blurred Lines de Robin Thicke, Can't Hold Us de Macklemore & Ryan Lewis, Get Lucky de Daft Punk, Gentleman de PSY i Harlem Shake de Baauer.

Amés han penjat un making of d’aquest vídeo resum, i fins i tot un altre de com s’han aplicat els efectes especials. També es pot veure aquí l’edició del que més s’ha vist a Espanya.


El tercer repàs que els presentem és el de Facebook. La xarxa social per excel·lència ha penjat un vídeo a Vimeo en què, en dos minuts i mig, fan una imaginativa passejada per les seves pàgines. Enllacen textos, fotografies i vídeos, que repassen tot el que aquest 2013 ha donat de si: des dels fets més anecdòtics o particulars fins als grans esdeveniments vistos pels seus usuaris. Des del pas de l'huracà de les Filipines fins als obituaris. com els de Lou Reed o Mandela.


Twitter tampoc s'ha oblidat de fer una mirada retrospectiva a l'any que s'acaba. També és un vídeo i, evidentment, el seu és el més curt. En només un minut, parlen d'alguns dels seus tuïts més destacats i ens fan saber que ja tenen 500 milions de tuïts diaris i 230 milions d'usuaris actius.

Però Twitter, a més, ha posat en marxa un web en set idiomes, on hi trobem, agrupats per mesos, els tuïts més destacats de l'any, com ara els que es van creuar Neymar, Ronaldo i Dilma Rousseff amb motiu del sorteig de la Copa del Món.

També els podem trobar per temàtiques: notícies, entreteniment, esports o una vitrina on diversos mitjans i institucions recullen els seus propis resums de l'any fets amb tuïts, de la NASA a National Geographic o Al Jazeera.


D'altra banda, el canal de notícies324.cat ha publicat una infografia que han anomenat Cronologia 2013, on podem anar recorrent tot l'any, i parar-nos en els fet més destacables de 2013; amb enllaços que ens porten a les notícies, explicades al 324.cat.


I acabem amb Spotify, que s'ha convertit en una de les principals eines per escoltar música a la xarxa. També ha fet una pàgina web especial i molt interactiva. on destaquen que aquest 2013 han reproduït 4.500 milions d'hores de música.

Hi podem navegar buscant els èxits més escoltats a nivell mundial, país per país o, fins i tot, en una selecció de set ciutats de tot el món, que inclou Barcelona, on, per cert, el grup més escoltat aquest 2013 ha estat Love of Lesbian.

Amb el quintet de Sant Vicenç dels Horts, doncs, els deixem! Que tinguin una bona entrada d'any !.
Categoria: Xarxes socials
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella
delicious  digg  technorati  yahoo meneame latafanera


Segurament hi pot haver tantes xarxes socials com aficions. És a dir, infinites. Avui els parlem d'una de les últimes que s'han presentat. Es diu Amatteur i vol aplegar tots els aficionats a fer esport de manera no professional. Qualsevol tipus d'esport hi té cabuda: ciclistes, nedadors, futbolistes, "runners",... L'objectiu és trobar persones amb gustos afins i compartir experiències i fotografies, organitzar trobades o donar a conèixer competicions. A més, vol ser un aparador de serveis i productes esportius. Amatteur va néixer a l'abril i l'han creat uns emprenedors d'Albacete.


ALTRES ENLLAÇOS

Facebook d'Amatteur
Blog d'Amatteur



Anterior