Arxius

Estas veient: 27 octubre 2013
Categoria: Jocs i concursos
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella


Atenció internautes, perquè avui, per començar, la Mònica Terribas ens preguntarà un dels seus famosos "per què?".

Doncs això... per què els insectes van a la llum?

Aquesta és una de les 11 preguntes que planteja el concurs Illuminating Curiosity al voltant de la llum, els colors i la visió. L'organitza l'ICFO, l'Institut de Ciències Fotòniques de la UPC, situat al campus de Castelldefels. I es tracta de contestar, amb un vídeo, cadascuna de les 11 qüestions que planteja un personatge conegut, com ara, "per què fan falta les ulleres de sol quan anem a la neu?", o "per què fan llum les cuques de llum?"

Hi ha tres categories per participar-hi: fins a 12 anys, entre 13 i 17 anys i majors de 18 anys, i s'hi pot participar individualment o en grup. Un jurat premiarà el vídeo que doni la millor resposta a cada pregunta i, a més, hi haurà un premi especial per al més valorat a les xarxes socials i un altre per al millor actor o actriu, per als que triïn contestar mirant a càmera.

El premi són 200 euros i una visita al programa Quèquicom, del 33 (que també col·labora amb el concurs).

Els treballs han de ser vídeos d'una durada d'entre 30 segons i 3 minuts (sense tenir en compte l'obertura i els crèdits finals). I les respostes es poden donar en català, castellà o anglès. El termini per enviar els vídeos s'acabarà el 23 d'abril de 2014.

La llista sencera de les 11 preguntes, amb els personatges que les formulen, és aquesta:

Mònica Terribas, periodista, es pregunta: Per què els insectes van a la llum?
Jordi Ríos, actor: Podríem viure del Sol, com les plantes?
Lluís Torner, científic i director de l'ICFO: Per què veiem les coses del color que les veiem?
Mireia Vilapuig, actriu: És veritat que mirar llum de les estrelles és mirar llum del passat?
Natxo Tarrés, músic: Es podria anar més ràpid que la llum?
Aina Clotet, actriu: Per què quan t'exposes a una font de llum intensa, després la continues veient?
Mireia Miró, esportista: Per què fan falta les ulleres de sol quan anem a la neu?
Marc Clotet, actor: Com és possible el cinema en 3D?
Els músics de Txarango pregunten:
Alguer Miquel i Àlex Pujols: Per què fan llum les cuques de llum?
Quimet Canals i Sergi Carbonell: Per què fan llum els llampecs?
Marcel Lázara i Pau Puig: Per què fan llum els objectes fluorescents?
Categoria: Curiositats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella


I també té molt a veure amb la llum i la visió el vídeo de què parlem ara. Es tracta de l'últim anunci de la marca japonesa de cotxes Honda, que juga amb diferents il·lusions òptiques provocades per l'angulació de la càmera i la pintura. Són perspectives que enganyen l'espectador fins que, en la mateixa escena, es desvela que hi ha truc. El vídeo, titulat "Un impossible fet possible", va ser enregistrat als escenaris de l'Expo 2008 de Saragossa, i va comptar amb la col·laboració de diverses empreses catalanes com ara la il·luminadora Zeferino, de Montornès del Vallès, o Mecanotubs de Gavà.

L'anunci serveix per promocionar el nou model Honda CR-V 1.6, i va ser desenvolupat per l'agència britànica McGarryBowen de Londres, amb producció de l'empresa Gorgeous. Dura un minut, i s'acaba de penjar a YouTube. També es pot trobar el vídeo del making-of de l'anunci, on podrem veure com s'ha rodat cada truc.

Curiosament, un parell de dies abans un jove aficionat, Alberto Sanz, va penjar aquest altre efecte òptic amb una moto, molt més senzill i fet de manera amateur, però que també té la seva gràcia.


Categoria: Utilitats
Escrit per: Jordi Aguilera i Antonio Novella


I per acabar, una de rellotges, com sempre que canvia l'hora. Avui destaquem dos comptes de Twitter:@TorreRellotge els marcarà, puntualment, cada quart d'hora (amb dings i dongs) i amb la imatge de fons de la Torre del Rellotge d'Olesa de Montserrat. Funciona des del maig de l'any passat i té 259 seguidors.

Aquest tuitaire s'afegeix així a la campanya de defensa del campanar d'Olesa, que alguns veïns volen silenciar per les molèsties que els ocasiona per les nits. L'ajuntament va fer una prova pilot a l'estiu fent que la campana toqués més fluix i només a les hores en punt, sense els quarts.

L'altre, @Big-ben-clock ja és tot un clàssic, creat el 2009 i amb més de 400.000 seguidors. Marca les hores en punt amb els seus tuits, en aquest cas amb bongs. Aquest tuitaire s'ha fet tan famós que fins i tot ha generat marxandatge i ven tasses, xapes i samarretes amb la seva imatge.

Hi ha un altre compte de Twitter que dona l'hora a la manera catalana, de forma molt continuada (dos quarts i mig, un quart i cinc, etc). Fa setze tuits per hora. El seu enllaç es @HoraCatalana.