Tanquem el 2017 amb el rècord històric d'audiència de Catalunya Ràdio: 698.000 oients a l'EGM del novembre, amb el lideratge del cap de setmana amb Ricard Ustrell i el creixement del programa de Mònica Terribas.

EGM a Catalunya Ràdio

Mai fins ara Catalunya Ràdio (l'emissora catalana que més creix a l'última onada de l'EGM) havia aconseguit arribar a tanta audència, ja que a aquests 698.000 oients s'hauria d'afegir un rècord també històric de la ràdio a internet al conjunt de l'Estat. Catalunya Ràdio va aconseguir a l'octubre 2.870.000 usuaris únics, gràcies als quals catradio.cat ha estat líder al conjunt de l'Estat i s'ha convertit en la primera emissora a superar els 2 milions d'usuaris a la xarxa (web i aplicació mòbil). A més, el Centre d'Estudis d'Opinió ha certificat aquest 2017 el lideratge de la ràdio pública a nivell informatiu. Catalunya Informació, que ha celebrat el seu 25è aniversari, i Catalunya Música, que ha culminat el 30è, també han aconseguit creixements d'audiència a l'EGM durant el 2017, que ha estat l'any de l'esperadíssim retorn d'iCat a l'FM. L'aposta per l'escena musical catalana i per la cultura del país ha tingut en el retorn d'iCat a les ones hertzianes el seu moment àlgid, amb una de cada tres cançons d'artistes catalans i una graella carregada de programes temàtics. La ràdio pública –que al juny va estrenar un programa de literatura a Catalunya Ràdio, i al setembre un altre a iCat– ha recuperat a l'FM l'emissora musical i cultural el mateix any que ha innovat amb tota una 'graella digital' pròpia, ja que a principis de 2017 es van llençar continguts radiofònics específicament digitals amb el projecte +CatRàdio.Els professionals del grup d'emissores de Catalunya Ràdio han demostrat un compromís inequívoc amb el servei públic en un curs d'alt voltatge informatiu. La ràdio pública ha estat referència en la cobertura del referèndum de l'1 d'octubre, en les vagues i aturades de país del 3 d'octubre i del 8 de novembre, en les jornades parlamentàries del 6 i 7 de setembre, en la proclamació de la República Catalana al Parlament i aprovació al Senat de l'article 155 el 27 d'octubre, en les eleccions al Parlament de Catalunya del 21 de desembre, i en tants moments d'enorme interès periodístic al llarg del 2017. A la intensitat informativa d'aquesta etapa, sense precedents des del restabliment democràtic i el naixement de Catalunya Ràdio, se li ha afegit una campanya duríssima contra els mitjans públics catalans, amb episodis violents a Diagonal 614 i els atacs rebuts a les portes de l'emissora el mateix dia de la proclamació de la República i l'aprovació de l'article 155.

Precisament per evitar que l'article 155 afectés Catalunya Ràdio i TV3 hem atès periodistes d'arreu del món, i hem estat notícia per la roda de premsa que vam oferir el 25 d'octubre davant de l'amenaça d'intervenció per part de l'Estat. L'espasa de Dàmocles del 155 sobre els mitjans públics catalans coincidia amb una activitat periodística intensa per explicar l'actualitat del país, però la convocatòria de les eleccions del 21 de desembre no van esvair una ofensiva per fiscalitzar els continguts de Catalunya Ràdio. Mai fins ara una campanya electoral havia suscitat tants recursos de partits polítics davant de la Junta Electoral per condicionar la cobertura i el tractament informatiu de la ràdio pública catalana. Malgrat les pressions, la qualitat de l'antena de Catalunya Ràdio no se n'ha ressentit durant el 2017, tot el contrari.

Ha estat un bon any per als treballadors de Catalunya Ràdio perquè al retorn d'iCat a l'FM s'ha afegit una altra de les fites històriques: l'acord per a l'equiparació salarial amb TV3, gràcies a l'acord entre treballadors i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. El 2017 també ha estat un any de reconeixements professionals. Hem rebut un premi Ondas compartit per la cobertura dels atemptats del 17 d'agost a Barcelona i Cambrils. Novament, Catalunya Ràdio va ser referència informativa amb 47 hores ininterrompudes de programació especial. Els serveis informatius de Catalunya Ràdio i TV3 també han rebut aquest desembre el premi Muriel Casals de Comunicació d'Òmnium Cultural. El degoteig de reconeixements professionals durant l'any ha estat continuat, i n'han rebut la productora Núria Ventura (Premi Ràdio Associació de Catalunya) i veus de l'emissora com Mònica Terribas (Premi ARC), Mariola Dinarès (Premi DonaTIC Divulgadora 2017 i Premi Ràdio Associació de Catalunya), Maria Guixà (Premi a la Comunicació Esportiva), Txell Feixas (Premi a la Nit de les Revistes i la Premsa en Català) i Xantal Llavina (Premi excel·lència de les Telecomunicacions), entre d'altres.

Durant el 2017, Catalunya Ràdio ha millorat la cobertura a l'Estartit el març i també a Sort, Soriguera i Rialp el passat novembre. La ràdio pública posava així fi a aquests dos únics punts negres de la cobertura per FM al territori, just el mateix any que Catalunya Ràdio ha estrenat una nova pàgina web (al gener) i ha llençat una nova aplicació mòbil (al febrer). Gràcies al redisseny web i a la nova app, a més de l'interès informatiu d'uns mesos intensos i l'aposta per la digitalització dels continguts radiofònics i l'agitació a les xarxes socials, Catalunya Ràdio ha consolidat un creixement sense precedents de la seva audiència digital. A les millores de la web i l'app, aquest desembre acabem d'afegir un servei també reclamat pels nostres usuaris com és la descàrrega d'àudios. La integració digital de la redacció, l'impuls a les xarxes socials i les noves web i aplicació mòbil són fites d'un any clau en la innovació digital i aprofundiment per una nova audiència, més participativa i rejovenida.

No voldria acabar aquest apunt de resum d'un 2017 intens i profitós per a Catalunya Ràdio sense recordar tres professionals que ens han deixat durant l'any. La nostra companya Susana Sancho i els col·laboradors de l'emissora Pere Tàpias i Carles Capdevila.