Una graella totalment renovada, l'aposta per les sinergies entre les prpies emissores, l'impuls als continguts digitals per viralitzar els udios emesos i per afavorir un consum radiofnic alternatiu al convencional en franges horries i formats incorporant els vdeos--, i l'ambici per recuperar el lideratge de la rdio pblica han marcat el primer any de la nova direcci de Catalunya Rdio. Un any amb la idea de moviment i canvi, de transformaci perqu la proposta ajudi a recuperar audincia i a guanyar-ne entre els nous pblics. La rdio s el mitj que millor s'adapta a la revoluci tecnolgica i als canvis d'hbits de consum comunicatiu, demostrant una gran vitalitat a cada nou estudi o enquesta d'audincia. I la rdio en catal s una histria d'xit perqu augmenta l'audincia any rere any i es consolida la normalitzaci lingstica que encara no ha arribat a altres mbits com la televisi i la premsa. En aquest context, el repte per innovar i posar en valor els recursos de qu disposa l'emissora pblica ha estat una premissa al llarg del 2016.

Sal Gordillo




La nova direcci de Catalunya Rdio ha volgut posar en valor les marques individuals de la casa i, alhora, oferir un missatge d'equip i projecte que trascendeixi l'mbit d'acci de cada programa individualment. Hem detectat, al llarg d'aquest primer any, les ganes de canvi i la bona acollida dels oients d'aquesta nova etapa en qu hem volgut recuperar la illusi dels treballadors i posar en el centre de gravetat la importncia dels bons continguts. Rebem felicitacions per 'la bona feina feta' com si aquesta hagus culminat o reeixit abans d'hora, i les gestionem com un estmul a la perseverana sent conscients que en rdio els comportaments sn lents i demanen temps i pacincia. Ha estat, per tant, un any molt intens perqu no hem parat ni un sol dia i tamb perqu ens hem enfrontat a enormes dificultats. A ning no se li escapa que intentar trencar inrcies o tendncies d'una dcada no es fa d'avui per dem, i menys encara quan els pressupostos sn els que sn i el sector de la comunicaci est com est.

Modestament, ens fa la impressi que hem aconseguit fixar la idea que l'estima de l'audincia per Catalunya Rdio refora la convicci que l'emissora forma part del patrimoni social, cultural i comunicatiu del pas, fins i tot emocional. L'xit de la rdio en catal no s'entendria, de cap manera, sense el paper rellevant de Catalunya Rdio, sense que dir aix suposi ni un oblit a la primera rdio en catal (Rdio 4) ni una pugna mal entesa respecte la primera en audincia actualment (RAC1). Durant aquest any ens ha tocat fer algun comiat per jubilaci o prejubilaci la Laura, en Llus, la Teresa, llex, la Joana, en Joan, en Francesc, les Carmes, la May, els Jordis, la Isabel, i lAnna--, per amb la nova graella tamb hem pogut fer incorporacions com les de Roger de Grcia, Jordi Costa, Snia Gelm o Mariola Dinars. Professionals joves que s'incorporen a un projecte en moviment comproms amb el rigor, per tamb amb el vigor, que fa apostes i innova sense afectar pilars fonamentals com la informaci i el servei pblic. I quan parlem de servei pblic ens referim a continguts tamb culturals, perqu entenem que la millor manera de contribuir a la popularitzaci i a la mxima difusi de la cultura s incorporant-la transversalment a les graelles de les nostres emissores.

A part d'nims i felicitacions, durant aquest primer any tamb hem copsat entre els oients i professionals del sector una gran complicitat amb el que Catalunya Rdio representa com a emissora pblica. La idea de rdio pblica, de rdio de tothom, s molt potent. I aix que en el context actual tampoc no s fcil escapar-se de les crtiques poltiques, si s que en alguna etapa aix ha estat fcil. Les hem rebut i gestionat tamb com un estmul i una exigncia interna per aprofundir en el rigor i vetllar, encara ms, per la pluralitat i pel compliment dels mandats que com a emissores pbliques tenim assumits des de fa ms de tres dcades. En aquest sentit, s important recordar que som quatre emissores i que els mandats i el servei pblic el concebem en conjunt, de manera sovint indissociable. Informaci, servei, cultura, esports, entreteniment, innovaci, paritat a les tertlies i la graella, pluralitat ideolgica, generacional, d'accents i procedncies...

La contribuci de la rdio pblica al pas queda fora de dubte, i durant aquest any hem intentat posar les bases perqu en el futur segueixi sent aix atesa la complexitat dels temps que ens han tocat viure i les exigncies que se'ns plantegen. Innovaci, moviment, illusi, canvi, feina, comproms i... orgull. Hem intentat posar en valor tot all que fan els professionals i la casa en conjunt per reivindicar, sense complexes, el paper de Catalunya Rdio. Tamb per apuntalar un sentiment ntim, potser individual a cadascun dels professionals, d'orgull de pertnyer a un projecte com el que tenim l'honor d'encapalar des de fa un any. Orgull per la feina feta i per la que tenim al davant, per sobretot orgull de la rdio pblica que mai no falla. Som all on passen coses i la nostra presncia t, enmig d'un cert caos i soroll que caracteritza el sector per la irrupci de les xarxes, un valor i un rigor associats a la credibilitat i a una bona manera de fer.

Hem posat les bases i esperem poder continuar treballant per recollir els fruits. Hem fet molta feina i tenim ganes de fer-ne ms. Ja sabeu on som.