En sintonia El blog del director de Catalunya Ràdio

10/12/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Els joves no miren la televisió ni escolten la ràdio. Hi ha aquesta idea instal·lada, i també la creença que han de ser els mitjans de comunicació tradicional els que s’han de dedicar a combatre-ho.

null

Les xarxes socials han captivat el jovent, i internet ha suposat una autèntica amalgama en què les fronteres entre ràdio, televisió i premsa cada cop són més difuses, i en molts casos inexistents. A internet la ràdio té vídeos i textos; la televisió pot acabar generant podcasts i articles i reportatges extensos, i la premsa esdevé audiovisual si realment vol ser atractiva i competitiva. Així les coses, per què hi ha instal·lada la idea que els joves no escolten la ràdio si, en realitat, els èxits dels continguts per a adolescents són més que evidents en l’entorn digital? Catalunya Ràdio s’acaba de convertir en l’emissora generalista de tot l’Estat amb un percentatge més alt d’audiència entre 18 i 24 anys. Poca broma. Un 8,7% de l’audiència digital de Catalunya Ràdio té entre 18 i 24 anys, mentre que a la SER el percentatge és del 4,3% —la meitat que la ràdio pública catalana— i a RAC1, un incipient 2,2%. Aquestes dades estan basades en els deu primers mesos del 2019 i corresponen a Comscore, el mesurador de referència del sector de les audiències digitals al conjunt de l’Estat.

Continua llegint

29/08/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
La innovació tecnològica, l’impuls dels nous formats i la captació de nous públics són els principals objectius de la ràdio pública per a aquesta temporada 2019-2020. Posar l’oient al centre de les nostres decisions i potenciar la proximitat comporta reafirmar la renovació de continguts iniciada la temporada 2016-2017 i, sobretot, fer una aposta tecnològica que connecti amb una audiència nova i més acostumada a escoltar la ràdio i a consumir àudios més enllà dels formats tradicionals.



Catalunya Ràdio fa un pas més, molt rellevant, en la implantació de la ràdio visual, i ho fa amb un nou estudi de ràdio, l’estudi 2, concebut per als continguts culturals i els programes d’iCat com “Adolescents iCat”, “iCatKids” i “Generació digital”, adreçats a una audiència que els mitjans públics del país tenen l’obligació d’atendre, i de fer-ho en llengua catalana. Aquests programes, que s’emeten per l’FM d’iCat i per l’aplicació mòbil i la web, ara també es difondran en format audiovisual gràcies al nou estudi 2 -dotat amb quatre càmeres que els donaran qualitat d’emissió televisiva- per potenciar-ne la distribució per a infants i adolescents, pensant en com aquests usuaris consumeixen els continguts radiofònics avui: en format vídeo i per qualsevol plataforma digital o xarxa social.

null

Continua llegint

26/06/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
null

Amb 622.000 oients diaris, la ràdio pública fa el millor tancament d'una temporada i manté el seu creixement d'audiència de manera continuada.

Catalunya Ràdio obté els seus millors registres d’audiència en una segona onada de l’Estudi General de Mitjans. 622.000 oients ens escolten cada dia. No només això. És la segona millor temporada de la nostra història. De fet, les dues últimes temporades han trencat rècords de manera consecutiva. I la ràdio pública retalla lentament diferències respecte al seu competidor.

Millora resultats “El matí de Catalunya Ràdio”, que en un any acumula 21.000 oients més i tanca la temporada amb 489.000 seguidors. El “Catalunya migdia” es consolida com l’informatiu més escoltat de Catalunya i lidera la franja de 15 a 16 h. 144.000 oients donen suport a la fórmula. L’“Estat de Gràcia” puja fins als 133.000 oients, el “Popap” amb Mariola Dinarès també suma audiència i s’instal·la als 76.000. El cap de setmana, “El suplement” supera les xifres de fa un any i arriba als 317.000 oients els diumenges. El “Tot gira” té millors registres que al juny del 2018 i arriba als 185.000 els dissabtes.





Continua llegint

20/06/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Benvolgudes diputades i benvolguts diputats,

Comparec avui en aquest Parlament davant de la Comissió d’Investigació sobre l’Aplicació a Catalunya de l’Article 155 de la Constitució Espanyola convocat en qualitat d’expert, i amb el propòsit d’aportar la meva experiència i visió sobre els efectes de l’aplicació d’aquest article constitucional en els mitjans públics de comunicació del nostre país.



La meva intervenció, com a director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, en aquesta comissió pot resultar, d’entrada, sorprenent o fins i tot paradoxal, atès que com és sabut per tots vostès els mitjans públics catalans van quedar exclosos, en l’últim moment, de l’aplicació de l’article 155.

El Senat va decidir, finalment, deixar la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals al marge de l’aplicació de l’article 155 a Catalunya. No va ser fins a les últimes hores quan es va decidir políticament al Senat no intervenir els mitjans públics catalans, i aquesta decisió –l’exclusió de la intervenció de la CCMA per part de l’Estat– va ser resultat de la postura adoptada pels senadors socialistes, segons vam saber aleshores per informacions periodístiques i segons han anat confirmant diversos actors polítics des de finals del 2017 i fins als dies actuals.

Continua llegint

10/04/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Catalunya Ràdio ha tornat a batre el seu propi rècord històric d’audiència. La primera onada del 2019 de l’EGM indica que 716.000 persones escolten cada dia la ràdio pública d’aquest país.

null


Després d’unes quantes onades on ens havíem instal·lat en xifres superiors als 600.000 oients, comencem el 2019 en territori fins ara desconegut: passem dels 700.000. A més, retallem la distància amb RAC 1 d’uns 100.000 oients.

Es tracta d’un reconeixement a l’extraordinari esforç que tots plegats hem fet els últims mesos. Quan hi ha esdeveniments transcendents, la gent escolta Catalunya Ràdio pel seu rigor, pluralitat i capacitat de desplegar-se en tots els fronts d’interès. Però també entretenim amb productes de qualitat, cobrim els esdeveniments esportius de manera atractiva i oferim servei públic.

Continua llegint

04/03/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Des de la seva posada en marxa, el 1983, Catalunya Ràdio ha incorporat les dones en tots els vessants professionals de l’emissora, entre ells en un món tan masculí com és el de la informació esportiva, reflex d’un món predominantment masculí, com és el dels esports en general. Trenta-sis anys després de la creació de la Ràdio Nacional de Catalunya, les dones són presents en tots els departaments de l’emissora, amb una especial rellevància en la nostra tasca periodística diària i de servei públic. A tall d’exemple, l’equip del programa “Popap”, amb Mariola Dinarès al capdavant, està integrat totalment per dones.

null

Continua llegint

29/01/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
L’estratègia de cobertura del judici del procés que hem preparat per als nostres mitjans digitals es basa en tres focus principals que tot seguit detallaré:

.En primer lloc, partim del mòbil com a principal entorn de consum informatiu
.En segon lloc, internacionalitzem la cobertura
.I, en tercer lloc, proporcionem informació de context als usuaris, per ajudar-los a entendre l’actualitat generada durant el procés


Continua llegint

29/11/2018
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Catalunya Ràdio tanca el millor any de la seva història, amb 644.000 oients, situa sis programes líders en la seva franja i obté el millor “share” dels últims 10 anys (23,6%).

null

Per segona vegada consecutiva, tanquem l’any amb el millor resultat d’audiència de la nostra història. L’any 2017 vam trencar rècords després de la tercera onada i semblava que podia tenir a veure amb els esdeveniments que marcaven l’actualitat del país. El 2018 tornem a superar registres històrics, i Catalunya Ràdio aconsegueix 644.000 oients diaris.

La tercera onada de l’EGM del 2018, corresponent a l’últim trimestre, ens situa amb 620.000 oients. Catalunya Ràdio s’ha consolidat amb una audiència superior als 600.000 oients en les últimes quatre onades de l’EGM. M’agradaria destacar que som de les poques emissores que augmenta audiència en un entorn en què la ràdio generalista veu reduït el consum. És a dir, hi ha menys gent que escolta la ràdio en general però n’hi ha més que escolten Catalunya Ràdio. Que és una tendència positiva ho confirma el lideratge digital del mes d’octubre a comsCore i el lideratge dels serveis informatius a l’última entrega del baròmetre públic del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO).

Continua llegint

23/11/2018
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Una vegada més hem pogut lluir la fortalesa del projecte digital a la Comissió de Control de l'Actuació de la CCMA al Parlament. Una de les novetats que hem explicat és l'acord estratègic amb Amazon. L'objectiu és oferir continguts en català integrats en el seu assistent de veu, Alexa, que ha arribat al mercat espanyol a finals d’aquest mes d’octubre. Hem sigut l’únic mitjà de comunicació que ha ofert continguts en català des de l’inici. En concret, hem treballat per a poder oferir 4 tipus d’skills – que és el terme que utilitza Amazon per referir-se a les “aplicacions” que doten de contingut als seus assistents de veu. Hem publicat 2 skills amb continguts de TV3, i 2 skills amb contingut de Catalunya Ràdio:
.Titulars del Telenotícies Vespre
.Titulars de Catalunya Informació
.La portada de la Mònica Terribas
.La previsió d'El Temps de TV3
La prioritat en aquest llançament ha sigut el contingut informatiu: hem fet un exercici per identificar peces audiovisuals amb uns formats i unes durades determinades que les fessin aptes pel consum a través d’assistents de veu. I alhora, hem volgut servir continguts de rellevància informativa i que siguin d’utilitat als usuaris d’aquests nou tipus de dispositius.
Malgrat l’estrena d’Alexa és molt recent i la penetració d’aquests dispositius a Espanya encara és molt incipient, estem contents amb els primers resultats. En aquestes 3 primeres setmanes, hem tingut gairebé 3.500 usuaris i més de 14.300 reproduccions, en total. Sabem que hi ha camí per córrer i estem treballant, d’una banda, en desenvolupar la presència dels continguts de la CCMA en altres assistents de veu, especialment en Google Assistant, i d’altra, en millorar i ampliar els continguts que estem oferint a través d’Alexa.

Continua llegint

19/11/2018
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
La ràdio és el mitjà de comunicació tradicional que gaudeix de millor salut, en un entorn vertiginós de nous mitjans digitals i xarxes socials. A Catalunya, la força de la ràdio és especialment destacable perquè en una dècada l'oferta en català de les emissores generalistes ha doblat la seva audiència, assolint el 2017 prop d'1,7 milions d'oients. Hi ha tres factors que ajuden a entendre el per què de l'èxit de la ràdio generalista en català: la fortalesa de la ràdio pública i l'estimulant competència amb una oferta privada atractiva; la capacitat d'adaptació d’emissores, programes i professionals a la conversa i a la participació en l'esfera digital, i l'augment objectiu de l'interès informatiu per una actualitat que ha disparat el consum de la ràdio com a mitjà de referència d'última hora i de servei en situacions excepcionals.

null


Continua llegint

| Entrades anteriors