En sintonia El blog del director de Catalunya Ràdio

16/03/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
La direcció de Catalunya Ràdio ha adoptat aquest diumenge la decisió de concentrar els recursos de les quatre emissores, prioritzar el servei públic i garantir la informació, i prevenir el contagi del coronavirus entre els nostres professionals. Des d'aquest dilluns, 16 de març, s'unificaran les antenes de Catalunya Ràdio i Catalunya Informació. Aquesta mesura s'afegeix a l'adoptada ahir, dissabte, de modificar la programació d'iCat i Catalunya Música, aturant l'activitat en directe i posant en funcionament una programació enregistrada a les dues emissores musicals que també conté contingut cultural. La prioritat dels canvis de programació al Grup d'Emissores de Catalunya Ràdio (Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, iCat i Catalunya Música) és blindar el servei públic i preservar els nostres professionals seguint les consignes donades per les autoritats per la crisi del coronavirus.

null

Continua llegint

16/03/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Davant la situació actual i seguint les consignes donades per les autoritats, creiem oportú aturar l'activitat normal o habitual de dos dels canals del grup d'emissores, concretament iCat i Catalunya Música. Tenint en compte que el confinament és la mesura preventiva més eficaç per evitar els contagis, creiem oportú aturar l'activitat en directe d'aquestes emissores i posar en funcionament una programació enregistrada per a tots dos canals que ja tenim confeccionada i preparada per ser emesa.

Continua llegint

16/03/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Catalunya Ràdio ha reaccionat informativament, ha alterat la programació habitual, ha suspès sortides previstes i les visites escolars i de públic a les nostres instal·lacions de Diagonal, 614, i ha adoptat mesures internes organitzatives durant aquesta setmana per la crisi del coronavirus. Es tracta d’una primera reacció davant d’una situació que es preveu molt complicada, excepcional, a tot el país i a nivell global.

null

Els pròxims dies seran crítics i l’afectació del coronavirus ens té a tots pendents de les mesures de prevenció i dels protocols per evitar-ne la propagació. La salut dels nostres professionals i de la població en general està al capdavant de les prioritats. Al mateix temps, la ràdio pública del país té el repte de seguir sent referent informatiu, d’aportar rigor i credibilitat en temps de confusió social i d’intoxicació digital, i hem d’acompanyar la ciutadania responent les preguntes i afavorint el servei públic que caracteritza la nostra feina.

Continua llegint

24/02/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
L'any 2019 ha estat el del reforçament de la presència a l'smart TV (TV3) i a les plataformes de podcast (Catalunya Ràdio), així com el del desplegament als assistents de veu. El lideratge sostingut de TV3 com a televisió líder a internet a Catalunya durant tots els mesos del 2019 (de fet, durant 33 mesos consecutius) coincideix amb un altre èxit digital, el de la ràdio, ja que Catalunya Ràdio és líder entre els joves a internet. Per als mitjans públics catalans, el 2019 ha estat un gran any en l'àmbit digital.

null


Un 46% dels internautes catalans accedeixen als continguts de la ràdio i la televisió públiques, fet que suposa un increment de 5 punts respecte al 2018 (41,3%). La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha aconseguit una audiència digital de 3,2 milions d'usuaris únics mensuals, un 17% més que l'any anterior.

El dia de més audiència digital de la CCMA del 2019 va ser el 14 d'octubre, quan el Tribunal Suprem va difondre la sentència del judici als líders independentistes del procés. Aquell dia el portal dels mitjans públics catalans va atraure 683.000 usuaris únics. Es tracta de la millor dada diària des de l'octubre del 2017. El segon millor dia de consum digital va ser l'endemà de les eleccions municipals del maig, quan es van aconseguir 588.000 usuaris únics. Aquell dia la secció de notícies (324.cat) va fer el seu rècord històric d'audiència, amb 425.000 usuaris únics.

Continua llegint

18/02/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Més de 150 oients ens van oferir casa seva perquè hi anéssim a fer els programes de Catalunya Ràdio del 13 de febrer, Dia Mundial de la Ràdio. Més de 150 famílies estaven disposades a sacrificar tot un dia i assumir les molèsties tècniques i d'atenció perquè els professionals del seu programa preferit poguessin instal·lar-se a casa seva i emetre des d'allà. Els oients ens obren les portes de casa seva des del 13 de febrer del 2017, el primer Dia Mundial de la Ràdio que l’emissora pública catalana va celebrar tota la jornada fora dels estudis de la Diagonal 614 de Barcelona. Des del 2017 fem tota la programació d'aquest dia tan especial a casa dels oients i en indrets certament peculiars. Enguany han estat més de 20 hores d'emissió fora de Diagonal 614, en el que suposa el desplegament tècnic més important de Catalunya Ràdio al llarg de l'any i una aposta de recursos, tecnològica i humana que cap altra emissora del país ha aconseguit superar fins ara. És així, doncs, que podem afirmar que el #DiaCatRàdio esdevé una fórmula d'èxit.

Ha estat un èxit per quart any consecutiu. Des de les 6 del matí del 13 de febrer fins a les 3 de la matinada del dia 14, Catalunya Ràdio ha emès ininterrompudament en directe des d'Amposta, Allerød (Dinamarca), Sant Cugat del Vallès, Mollet del Vallès, Gósol, Màlaga, Sant Just Desvern, Lleida, Sant Joan Despí i l'Hospital Clínic de Barcelona. Cap programa des dels estudis de Barcelona ni de cap delegació territorial. Tots els programes del Dia Mundial de la Ràdio des de fora, per apropar-nos als oients, per fer-los companyia com mai, i per conèixer-los en un entorn insuperable quant a proximitat.

El matí de Catalunya Ràdio


Aquesta fórmula de moviment, de sortir a fora, de ser amb la gent, de conèixer l'audiència a casa seva, té una potència radiofònica que enguany ha quedat novament demostrada des de primera hora al Poblenou del Delta (Amposta), a la barraca que va construir anys enrere David Monllau, un personatge de les Terres de l'Ebre sense el qual no reconeixeríem el paisatge d'aquest delta tal com el coneixem. Monllau va construir amb les seves pròpies mans mig centenar de barraques al Delta de l'Ebre, 52 per ser exactes, incloent-hi la del Poblenou del Delta que el dia 13 va acollir “El matí de Catalunya Ràdio” amb tot l'equip capitanejat per Mònica Terribas. Una barreja de lament endèmic i d'enorme agraïment per haver-hi anat pel Dia Mundial de la Ràdio va planar a la barraca d'en David, un homenot ebrenc de 80 anys que hauria merescut ell sol un programa sencer de ràdio.

Continua llegint

14/02/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Catalunya Ràdio ha fet una aposta forta pels assistents de veu. Des del setembre del 2019 les quatre emissores (Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, iCat i Catalunya Música) disposen d’una “skill” pròpia al servei de veu Alexa d’Amazon. Escoltar el directe de la ràdio des dels assistents de veu d’Amazon és més fàcil gràcies a la presència genuïna treballada des de Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Probablement és una de les aportacions més rellevants perquè el català tingui més presència en els assistents de veu. Escoltar la ràdio des d’aquests “smart speakers”, que cada cop més ciutadans tenen a casa seva, és un dels usos habituals. Ja no cal sintonitzar ni memoritzar freqüències, ja no cal anar provant sort amb el transistor fins a trobar l’emissora que busques. Ara només cal demanar-li verbalment al teu assistent de veu que et posi l’emissora que vols quan ho vols.

null

Continua llegint

14/02/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Des de dimarts, Catalunya Ràdio disposa d’un nou estudi, el 17. Es tracta del primer estudi de la ràdio pública instal·lat fora del centre de treball de Barcelona i de les delegacions territorials. També és el primer estudi de la ràdio pública en un museu, en un dels tres museus nacionals reconeguts pel Parlament, el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, al Vapor Aymerich, Amat i Jover, una antiga nau tèxtil de Terrassa i una de les fàbriques més emblemàtiques del modernisme català. Catalunya Ràdio ha cedit el material al museu i també ha format els seus monitors perquè treguin el màxim profit en els tallers de ràdio que faran amb els estudiants i visitants d’aquest equipament cultural, que anualment supera les 160.000 persones.

null

Continua llegint

31/01/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Aquest dilluns els espectadors de TV3 descobriran la sèrie “Crims”. S'endinsaran en crims reals del nostre país, amb víctimes i delinqüents amb nom i cognoms, casos que formen part del nostre imaginari, que en el seu moment van ser titular als diaris que fullejàvem, van ser notícia a la ràdio que escoltàvem i a la televisió que miràvem. Els espectadors de TV3 descobriran històries truculentes de casa nostra, i ho faran amb la narració insuperable de Carles Porta.

null

Quan es plantin davant de la pantalla, quedaran impressionats per la qualitat dels capítols, amb una realització d'altíssima qualitat, d'una modernitat espectacular que contrasta amb les imatges d'arxiu d'aquells crims que, en el seu dia, ens van impactar o espantar. Probablement una part de l'audiència televisiva de “Crims” no sabrà que la nova sèrie de “true crime” de TV3 sorgeix del programa de Catalunya Ràdio del mateix nom i dirigit i presentat pel mateix Porta. “Crims” impactarà els telespectadors gràcies a l'èxit previ, un èxit rotund i inqüestionable, del programa radiofònic i, especialment, del podcast de la ràdio pública. Molts d’aquests espectadors i oients encara no saben que la coreografia completa d'aquest producte culminarà, ben aviat, a les llibreries amb un volum que també duu el títol de “Crims” i que recull els casos emesos per la ràdio.

No existeix, avui a Catalunya, cap contingut audiovisual més 360 graus que aquest. Si en lloc de dir-se “Crims” i d'estar centrat al nostre país, emès per la ràdio pública i ara per la televisió catalana; si el programa fos en anglès i tractés d'assassinats llunyans, segurament aquest contingut seria estudiat en facultats i esmentat en conferències sobre comunicació audiovisual i digital com un exemple a seguir. La ràdio pública ha estat pionera en aquest àmbit, el del “digital first” i el 360 graus. Perquè “Crims”, i també altres continguts de Catalunya Ràdio com “Revolució 4.0” o “Adolescents iCat”, han nascut en l'entorn digital, han evolucionat a l'FM i, ara finalment, han fet el salt a la televisió. D'això se'n diu “digital first”. Tant el podcast “Tor, tretze cases i tres morts”, com “Revolució 4.0” de Xantal Llavina i “Adolescents iCat” de Roger Carandell han aparegut primer a la web i l'app i després han assaltat els mitjans tradicionals (ràdio i televisió), amb derivades de 360 graus com el paper (el llibre de “Crims” i també el d'“Adolescents”). Però el gran encert és que aquest pas a la televisió no ha suposat renunciar a l'aposta digital, tot al contrari.

Continua llegint

27/01/2020
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Catalunya Ràdio ha demostrat la seva capacitat de reacció, la proximitat amb els oients, la seva presència arreu del país, en els focus més rellevants de la notícia, i el seu compromís sòlid amb el servei públic durant la cobertura del temporal Gloria. Vull reconèixer i agrair, una altra vegada, la dedicació i entrega de tots els professionals dels Serveis Informatius i dels programes diaris, de tot l’equip digital, de tots els serveis tècnics, de producció i de tots els companys i companyes que, d’una manera o d’una altra, fan possible que decisions ràpides esdevinguin realitat canviant la programació habitual i mobilitzant-nos allà on cap altre mitjà ni cap altra emissora són capaços d’arribar.

Catalunya Ràdio

Tothom sap que Catalunya Ràdio és garantia de rigor, presència territorial, fiabilitat a l’antena i a les xarxes socials i proximitat amb els afectats pel temporal Gloria quan fa una estona que escolta la nostra ràdio o pocs segons que fa scroll a la nostra web i app o repassa el timeline o el mur de les nostres xarxes des del mòbil o l’ordinador. Aquesta potència informativa és una obligació, un mandat. Però és en situacions excepcionals com les viscudes aquesta setmana que es percep que els nostres professionals entomen l’obligació i assumeixen el mandat de servei públic amb entrega, passió i un enorme coneixement del mitjà, del país i de la gestió de situacions complexes i compromeses.

Hem informat per la ràdio convencional i per tots els suports digitals al nostre abast (els propis i els externs). Hem canviat la programació habitual els dies més crítics del temporal, hem traslladat tot el contingut i la informació de servei i ens hem obert a la participació dels ciutadans de manera àgil i exemplar (denunciant les “fake news” i garantint la nostra credibilitat) a la web, l’app i les xarxes socials. Hem recorregut quilòmetres i hem donat veu a fonts oficials, de manera prioritària, però també als afectats i als portaveus d’entitats, empreses, institucions i col·lectius més perjudicats per un temporal agressiu de vent, pluja, neu i mala mar com alguns mai no havíem vist fins ara.

Continua llegint

10/12/2019
Escrit per: Saül Gordillo
Categoria: General
Els joves no miren la televisió ni escolten la ràdio. Hi ha aquesta idea instal·lada, i també la creença que han de ser els mitjans de comunicació tradicional els que s’han de dedicar a combatre-ho.

null

Les xarxes socials han captivat el jovent, i internet ha suposat una autèntica amalgama en què les fronteres entre ràdio, televisió i premsa cada cop són més difuses, i en molts casos inexistents. A internet la ràdio té vídeos i textos; la televisió pot acabar generant podcasts i articles i reportatges extensos, i la premsa esdevé audiovisual si realment vol ser atractiva i competitiva. Així les coses, per què hi ha instal·lada la idea que els joves no escolten la ràdio si, en realitat, els èxits dels continguts per a adolescents són més que evidents en l’entorn digital? Catalunya Ràdio s’acaba de convertir en l’emissora generalista de tot l’Estat amb un percentatge més alt d’audiència entre 18 i 24 anys. Poca broma. Un 8,7% de l’audiència digital de Catalunya Ràdio té entre 18 i 24 anys, mentre que a la SER el percentatge és del 4,3% —la meitat que la ràdio pública catalana— i a RAC1, un incipient 2,2%. Aquestes dades estan basades en els deu primers mesos del 2019 i corresponen a Comscore, el mesurador de referència del sector de les audiències digitals al conjunt de l’Estat.

Continua llegint

| Entrades anteriors