El blog de CatMúsica

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 06 de març de 2015, a les 00.40 h
La novena de Beethoven
Des del Gran Teatre del Liceu
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Cor del Gran Teatre del Liceu (dir: Peter Burian)
Polifònica de Puig-Reig (dir: Ramon Noguera)
Daniela Köhler, soprano; Simone Schröder, mezzosoprano
John Mark Ainsley, tenor; Jacques Imbrailo, baríton
Josep Pons, director


Josep Pons dirigeix la novena simfonia de Beethoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER des de la seva emissió
Josep Pons

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm. 9 en re menor, op. 125 "Coral"

Des del Gran Teatre del Liceu, l'Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu, la Polifònica de Puig-reig i quatre solistes internacionals, sota la direcció de Josep Pons ens ofereixen la Novena de Beethoven dintre del Memorial Pau Casals.
La simfonia número 9 de Beethoven representa la culminació de l'obra simfònica del compositor i, en el seu moment, una important novetat: la incorporació de la veu en una simfonia. Beethoven havia llegit el poema de Friedrich Schiller “Oda a l’alegria”. Des d’aquell moment va decidir posar-li música. Després de gairebé 20 anys d’intents, finalment el va usar per al quart moviment de la seva última simfonia. Una simfonia que vol transmetre alguna cosa més que música, vol explicar una història. Una història en relació amb tota la humanitat.
Quan es va estrenar la novena simfonia, Beethoven ja era sord. Des del podi anava seguint la partitura. Estava tan concentrat en la música que no es va adonar quan l'obra va acabar i l'orquestra ja havia deixat de tocar. Aleshores, un dels músics el va fer girar-se perquè veiés la gran ovació que el públic li estava dedicant. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 27 de febrer de 2015 a les 00.43 h.
Variacions "Enigma", d'Edward Elgar
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Vasily Petrenko, director


L'OBC interpreta les "Variacions Enigma" d'Edward Elgar
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alcarta durant 30 dies des de la seva emissió

Edward Elgar (1857-1934): Variacions"Enigma"
Vasily Petrenko
L’OBC, dirigida per Vasily Petrenko, ens ofereix les cèlebres “Variacions Enigma”, del compositor anglès Edward Elgar.
Elgar va compondre un tema improvisat al piano i, animat per la seva dona, en va fer 14 variacions, creant així una de les obres més apreciades del compositor. Cada una de les variacions porta un títol força enigmàtic a base d’inicials: “C.A.E.” o “E.D.U.”. Ara se sap que cada una fa referència a alguna persona del seu entorn familiar i d’amistats. “C.A.E.” és , doncs, Caroline Alice Elgar, la seva dona. “E.D.U.” (Edoo), el diminutiu afectuós que ella feia servir per anomenar-lo, representa el mateix Elgar.
El compositor ens va deixar una endevinalla final que encara no està resolta: d’on surt el tema original? Elgar va insinuar que era un tema molt conegut, però els musicólegs no s'han posat d'acord en qui pot ser l’autor, cosa que ha fet pensar que, en realitat, és un tema del mateix Elgar.
.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 20 de febrer de 2015 a les 01:00 h
L'Orquestra Simfònica del Vallès interpreta Casablancas i Beethoven
Des del Teatre Municipal La Faràndula de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès
Rubén Gimeno, director


Minuet de la segona simfonia de Beetohoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta des de la seva emissió
Orquestra Simfonica del Valles
Benet Casablancas (1956): Tres interludis (estrena mundial)
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm.1 en Do major, op. 21
Des del Teatre Muncipal La Faràndula, de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno, ens interpreta obres de Casablancas i de Beethoven. L’obra del compositor sabadellenc Benet Casablancas “Tres interludis” és un encàrrec de l'Orquestra Simfònica del Vallès. Està escrita amb un llenguatge modern i abstracte, que mostra els trets característics de les seves obres: harmonies contrastants, una instrumentació clara, alternança entre moments cambrístics i altres de plena sonoritat… En resum, una obra original i sorprenent.
Completant el programa, l’orquestra ens ofereix la primera simfonia de Beethoven. Des dels seus primers acords, l’obra posa de manifest la personalitat del compositor que va dur la forma simfònica a un dels seus màxims moments.
El grup “Comediants”, artista resident en aquesta temporada de l’Orquestra Simfònica del Vallès, hi dóna el toc escènic. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 13 de febrer de 2015, a les 00.10 h.
L’OBC interpreta Sibelius
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Víctor Pablo Pérez, director


L'OBC, dirigida per Víctor Pablo Pérez, interpreta la segona simfonia de Sibelius
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió
OBC
Jan Sibelius (1865-1957): “Simfonia núm. 2 en Re major, op. 43”
Des de l’Auditori de Barcelona, l’OBC, sota la direcció de Víctor Pablo Pérez ens interpreta una de les obres més populars de Jan Sibelius, la segona simfonia.
La segona simfonia de Sibelius, composta a Itàlia i estrenada el 1902 a Hèlsinki sota la direcció del mateix compositor, va acabar convertint-se en un segon himne nacional de Finlàndia. La grandiositat i l’optimisme que transmet aquesta música la van convertir en una manifestació dels desitjos d’independència dels finesos, en aquells moments sota la dominació russa.
Jan Sibelius, influenciat pels grans romàntics, va ser considerat un compositor conservador. Sobretot si se’l compara amb molts dels seus contemporanis, com Schönberg, Stravinski o Bartok. La seva obra s’inspira en la música tradicional i té un sentiment fortament nacionalista. Malgrat aquestes consideracions, la seva música és intensa, plena de poesia i, actualment, gaudeix d’un gran reconeixement. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 13 de juny de 2014, a les 00.40 h.
LA CAPELLA REIAL de CATALUNYA, 25 ANYS
"Magnificat i Jubilate"
Des de la sala Pau Casals de l’Auditori de Barcelona
Le Concert des Nations
Capella Reial de Catalunya
Cor de Finalistes de la III Acadèmia de Formació professional, recerca i interpretació
Hanna Bayodi-Hirt i Johannette Zomer, sopranos; Damien Guillon, contratenor; David Munderloh, tenor; Stephan MacLeod, baríton.
Jordi Savall, director


Jordi Savall dirigeix el "Magnificat" de Johann Sebastian Bach
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta després de la seva emissió

Antonio VIvaldi (1678 – 1741): Magnificat en sol menor
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Magnificat en Re Major

Jordi Savall dirigint
Des de l’Auditori de Barcelona, segona part del concert de celebració dels 25 anys de La Capella Reial de Catalunya, amb “Le Concert des Nations”, solistes vocals i un grup de joves cantaires de la III Acadèmia de Formació Professional del CIMA, dirigits per Jordi Savall.
Jordi Savall ens ofereix dos magnificats: el d’Antonio Vivaldi i el de Johann Sebastian Bach. Dues versions de l’Himne de Maria de dos grans compositors barrocs. La Capella Reial de Catalunya és un conjunt vocal especialitzat en la interpretació amb criteris històrics. Des de la seva fundació desenvolupa una intensa activitat de concerts, ha participat en nombrosos festivals, també ha enregistrat bandes sonores i guanyat diversos premis, entre els quals un “Grammy” el 2011. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 30 de gener de 2015, a les 01.02 h.
LA CAPELLA REIAL de CATALUNYA, 25 ANYS, 1a part
"Jubilate"
Des de l’Auditori de Barcelona
Le Concert des Nations
Capella Reial de Catalunya
Cor de Finalistes de la III Acadèmia de Formació professional, recerca i interpretació
Hanna Bayodi-Hirt i Johannette Zomer, sopranos; Damien Guillon, contratenor; David Munderloh, tenor; Stephan MacLeod, baríton.
Jordi Savall, director


Jordi Savall dirigeix el "Jubilate" de Georg F. Händel
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta després de la seva emissió

Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687): Jubilate Deo
Georg Friedrich Händel(1685 – 1759): Jubilate Deo
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750): Suite en Re major
Jordi Savall dirigint
La Capella Reial de Catalunya, dirigida i fundada per Jordi Savall ha fet 25 anys. Per celebrar l’aniversari, el conjunt ha ofert un cicle de concerts amb diverses formacions.
Avui podem gaudir de la primera del concert del concert de cloenda, amb obres de Lully, Händel i Bach. Amb la participació de l’orquestra “Le Concert des Nations”, solistes vocals i un extraordinari cor de veus joves participants de la III Acadèmia del Centre Internacional de Música Antiga.
La Capella Reial va ser fundada l’any 1987 per la soprano Montserrat Figueras i el músic i director Jordi Savall, continuant amb la tradició de les antigues capelles medievals. Aquesta formació musical va ser un dels primers grups vocals dedicats a la interpretació de les músiques dels períodes medieval, renaixentista i barroc amb criteris històrics, amb l’objectiu d’aprofundir en la recerca del patrimoni polifonicovocal europeu. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 23 de gener de 2015, a les 00:45
Concert del Tricentenari, 1a part
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Salvador Brotons, director


PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Obertura Coriolà
Piotr I. Txaikovski (1840-1893): Obertura 1812

Els actes de commemoració del Tricentenari del 1714 es van cloure en un concert de l'OBC dirigit per Salvador Brotons. D'aquest concert, en veurem avui la primera part, que constava de dues obres: L'obertura Coriolà de Beethoven i l'Obertura 1812 de Txaikovski. Coriolà és una obra que va servir d'introducció musical a la tragèdia escrita per Heinrich Joseph Collin. L'obertura no és programàtica, descriptiva, sinó que busca expressar la personalitat de l'heroi i els seus conflictes. Ben diferent és l'Obertura 1812. Txaikovski la va compondre per celebrar els 70 anys de la victòria de les tropes russes contra Napoleó. El compositor usa diverses referències musicals per representar els contrincants: els francesos amb “La Marsellesa” i els russos amb “Déu salvi el Tsar”, i també cants ortodoxos i tradicionals. Amb una orquestració espectacular, que inclou campanes i cops de canó (en aquest cas figurats), la peça ha esdevingut una de les més populars del compositor. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 16 de gener de 2015, a les 00:50 h
BERLIOZ a VERSALLES, 2a part
Des del Teatre de l'Òpera de Versalles
Les Musiciens du Louvre Grénoble
Antoine Tamestit, viola
Marc Minkowski, director


Antoine Tamestit interpreta un fragment d'Harold a Itàlia de Berlioz
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Hector Berlioz (1803-1869): "Harold a Itàlia"
Antoine Tamestit
Des de l’escenari de l’Òpera de Versalles podrem gaudir d'una de les obres més emblemàtiques de Berlioz: "Harold a Itàlia". Composta per a viola solista i orquestra, és un quadre simfònic basat en un poema de Lord Byron. El poema representa, en quatre escenes, les impressions del protagonista en el seu viatge per Itàlia. La viola solista, que representa Harold, s'involucra musicalment com un participant més de l'orquestra, però mantenint el seu propi caràcter. L'originalitat de l'escriptura musical i de l'orquestració no van ser gaire enteses pel públic del seu temps, però l'obra ha mantingut la seva vigència i avui és una de les més populars del compositor. Marc Minkowski i els “Musiciens du Louvre Grénoble” i el solista de viola Antoine Tamestit ens ofereixen aquesta versió, interpretada amb instruments originals.
"Harold a Itàlia" va ser un encàrrec del gran Paganini, admirador de l’obra de Berlioz. Però la decepció del geni del violí en veure els primers esbossos de la partitura va ser tan gran que no la va voler estrenar. Segons Paganini era poc lluïda. Però quan finalment la va sentir, va besar la mà del compositor i, al cap de pocs dies, li va enviar un suculent xec bancari juntament amb una carta de felicitació. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 09 de gener de 2015, a les 00:10 h
BERLIOZ a VERSALLES, 1a part
Des del Teatre de l'Òpera de Versalles
Les Musiciens du Louvre Grénoble
Anne Sofie von Otter, mezzosoprano
Marc Minkowski, director


"La Villanelle" de Berlioz cantada per Anne Sophie von Otter
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Hector Berlioz (1803-1869): "Les nuits d'été" (Les nits d'estiu)
Anne Sofie von Otter
Primera part del concert que el director francès Marc Minkowski i els seus “Musiciens du Louvre Grénoble” ens ofereixen des del Teatre de l'Òpera de Versalles. Interpreten "Les nits d'estiu" d'Héctor Berlioz en una versió amb instruments originals i criteris històrics, completada per la intervenció solista de la mezzosoprano Anne Sofie von Otter.
El compositor francès Hector Berlioz és conegut per les seves monumentals obres: La "Simfonia fantàstica", el "Requiem", "Romeu i Julieta". Però aquest compositor, que no va ser gaire valorat en vida, també va compondre obres de petit format. És el cas de “Les nuits d'été » (Les nits d’estiu) un cicle de cançons d'amor basades en sis poemes de Théophlie Gautier, escriptor i poeta. Originalment van ser compostes per a veu i piano. Posteriorment, Berlioz les va anar orquestrant i va conformar així el seu primer cicle de cançons i orquestra. Sis poemes, sis cançons en la veu de la soprano Anne Sofie von Otter, que ens faran entrar en el món fantasiós de Berlioz.
Héctor Berlioz va ser un dels compositors més innovadors del període romàntic. La seva figura va ser molt influent per diversos aspectes: per l’ús de les formes musicals, de la "idea fixa" (embrió del que seria el leit-motiv wagnerià) i, sobretot, pel seu tractat d’instrumentació, una obra encara vigent. .

27/12/2014: L'OBC i YUJA WANG

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 2 de gener de 2015, a les 00.10 h
L’OBC i Yuja Wang
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Mireia Farrés, trompeta
Yuja Wang, piano
Víctor Pablo Pérez, director


Yuja Wang i Mireia Farrés ens interpreten el final del concert núm. 1 de Xostakóvitx
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta desde la seva emissió
Yuja Wang
Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Suite "Hyppolite et Arice"
Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Concert núm. 1 en do menor, op. 35 per a piano, trompeta i orquestra

La pianista xinesa Yuja Wang, malgrat la seva joventut, ja és una de les solistes que formen part del que podríem anomenar l'"star-system" del piano actual. Formada musicalment a Pequín i, posteriorment, al Canadà i als EUA, ofereix en les seves actuacions una gran profunditat interpretativa, domini tècnic i una presència carismàtica que l'han fet molt popular.
Avui actua per primer cop amb l'OBC. En companyia de Mireia Farrés, solista de trompeta de l'OBC, interpreta el cèlebre concert per a piano i orquestra núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx. Una obra primerenca, del 1933, que malgrat les seves dificultats tècniques és alegre, brillant i plena de l'humor característic de Xostakóvitx. El concert comença amb una obra de Jean-Philippe Rameau, la suite "Hyppolite et Arice", en una revisió del compositor Vincent d'Indy. Es commemora així el 250 aniversari de la mort d'aquest compositor del barroc francès. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!