El blog de CatMúsica

30/05/2015: WOW! Òpera de cambra

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 5 de juny de 2015 a les 01.28 h
WOW! Òpera de cambra
Des del Claustre del Carme del Castell de Peralada
Joan Martín Royo, baríton
Antoni Comas, tenor
Elisenda Pujals, soprano
Grup Instrumental
Alberto Garcia Demestres, direcció


Fragment de l'òpera de cambra WOW!
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 7 dies desprès de la seva emissió

Alberto Garcia Demestres (1960): WOW. Òpera de cambra
“WOW!”, l’obra que us oferim avui, és una òpera. La partitura i el text neixen per encàrrec del Festival Castell de Peralada de la mà d’Albert García Demestres, que ja té diverses òperes estrenades en el seu catàleg.
“WOW!” està cantada en anglès i estructurada en un acte, amb pròleg i quatre escenes. El llibret es basa en textos de Walt Whitman i Oscar Wilde, també de Shakespeare i Dante. Ens presenta una trobada entre els dos poetes, a casa d’un Whitman ja gran i un Wilde jove i ple de passió.
La direcció escènica de Xavier Albertí situa el preciós entorn del Claustre del Carme de Peralada en el món de la poesia. El compositor, Garcia Demestres, dirigeix ell mateix el brillant quartet instrumental que acompanya els tres protagonistes: Elisenda Pujals, Antoni Comas i Joan Martin-Royo.
Feta amb tres únics personatges (Whitman, Wilde i una dona) “WOW!” no té una acció dramàtica a l’estil de l’òpera tradicional, sinó que és un discurs poètic que transmet pura emoció. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 29 de maig de 2015 a les 01.13 h
Joana d’Arc a la foguera
Marion Cotillard, Joana d’Arc
Xavier Gallais, Pare Dominique; Yann Beuron, tenor; Maria Hinojosa, soprano; Marta Almajano, soprano; Marguerite Aude Extrémo, contralt; Eric Martin-Bonnet, baix;
Pep Planas, narrador; Carles Romero Vidal, narrador
Cor Lieder Càmera - Cor Madrigal - Cor Vivaldi
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Marc Soustrot, director


Marion Cotillard interpreta "Joana d'Arc a la foguera" d'Arthur Honegger
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió

Arthur Honegger(1892 – 1955): Joana d’Arc a la foguera

Una actriu, Marion Cotillard, guanyadora d’un Oscar, i l’OBC, a l’Auditori. Una combinació engrescadora. Avui tindrem l’ocasió de veure’ls interpretar conjuntament una gran obra: “Joana d’Arc a la foguera”, del compositor franco-suís Arthur Honegger.
El text de “Joana d’Arc a la foguera” és del poeta Paul Claudel. Claudel en fa un entramat dramàtic que combina personatges cantats, parlats i també dos cors i un cor de veus blanques que rememoren els esdeveniments que van dur Joana fins a la foguera, en un joc de “flashbacks” a l’estil cinematogràfic. La cèlebre actriu francesa Marion Cotillard, guanyadora de l’Oscar a la millor actriu pel seu paper d’Edith Piaf, interpreta Joana d'Arc. Acompanyada per l’OBC, amb més de 82 músics, tres cors, solistes, actors i la direcció de Marc Soustrot, Cotillard interpreta amb convicció i intensitat el seu personatge. Honegger no ha estat l’únic compositor que s’ha inspirat en la figura de Joana d’Arc. Verdi o Txaikovski en van fer sengles òperes. Però l’obra de Honegger, estrenada per l’actriu i ballarina Ida Rubinstein l’any 1938, ocupa un lloc destacat. La modernitat de la partitura es fa notar en la manera innovadora d'utilitzar l'orquestra, fent servir un trio de saxos o les ones Martenot, inventades l'any 1928 per l'enginyer francès Maurice Martenot. Honegger aconsegueix un perfecte equilibri entre el text parlat, el cant i l’orquestra i la interpretació dramàtica de tots els participants, sobretot de la protagonista, Marion Cotillard. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 22 de maig de 2015 a les 01.25 h.
L’Orquestra Simfònica del Vallès i Christian Lindberg
Concert especial 25 anys
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra Simfònica del Vallès
Christian Lindberg, trombó
Rubén Gimeno, director


Christian Lindberg interpreta el final de la seva obra "Mandrake in the Corner"
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió

Joan Vives i Sanfeliu (1953): Sintonia de Catalunya Música
Christian Lindberg (1958): Mandrake in the Corner
Tres fanfares per a l'Orquestra Simfònica del Vallès
Leopold Mozart (1719-1787): Concert per a trombó i orquestra

Christian Lindberg
En el Palau de la Música, el dia 26 de maig de 2012, l’Orquestra Simfònica del Vallès i Catalunya Música van celebrar de manera conjunta els 25 anys. La introducció va a càrrec de Joan Vives, que ens interpreta la ja ben coneguda sintonia de Catalunya Música. També s’interpreten les tres fanfares finalistes del concurs que l’orquestra ha organitzat amb motiu dels 25 anys. Són "Call the Adventure" d'Aaron Kenny, "Tres cavallers de la terra blanca" de Vicent Pérez i Esteban, que va ser la fanfara guanyadora i, finalment, "Commemoració" de Javier Martínez Campos. Christian Lindberg, un dels millors trombonistes del món, ens interpreta dues obres ben diferents i ben atractives: "Mandrake in the corner", que és del mateix Lindberg i és un bon exemple de la seva manera de compondre, enèrgica i brillant, i, finalment, un concert de Leopold Mozart per a trombó alt –un trombó més petit, més agut– que el pare del genial Wolfgang va dedicar a un gran virtuós d'aquest instrument. .

09/05/2015: L'OBC i YUJA WANG

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 15 de maig de 2015, a les 01.08 h
L’OBC i Yuja Wang
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Mireia Farrés, trompeta
Yuja Wang, piano
Víctor Pablo Pérez, director


Yuja Wang i Mireia Farrés ens interpreten el final del concert núm. 1 de Xostakóvitx
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 30 dies desde la seva emissió
Yuja Wang
Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Suite "Hyppolite et Arice"
Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Concert núm. 1 en do menor, op. 35 per a piano, trompeta i orquestra

La pianista xinesa Yuja Wang, malgrat la seva joventut, ja és una de les solistes que formen part del que podríem anomenar l'"star-system" del piano actual. Formada musicalment a Pequín i, posteriorment, al Canadà i als EUA, ofereix en les seves actuacions una gran profunditat interpretativa, domini tècnic i una presència carismàtica que l'han fet molt popular.
Avui actua per primer cop amb l'OBC. En companyia de Mireia Farrés, solista de trompeta de l'OBC, interpreta el cèlebre concert per a piano i orquestra núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx. Una obra primerenca, del 1933, que malgrat les seves dificultats tècniques és alegre, brillant i plena de l'humor característic de Xostakóvitx. El concert comença amb una obra de Jean-Philippe Rameau, la suite "Hyppolite et Arice", en una revisió del compositor Vincent d'Indy. Es commemora així el 250 aniversari de la mort d'aquest compositor del barroc francès. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 08 de maig de 2015 a les 00.59 h.
La setena de Beethoven
Concert especial 25 anys
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra Simfònica del Vallès
Rubén Gimeno, director


Fragment de l'Scherzo de la setena simfonia de Beethoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm. 7 en La Major, op.92


En el Palau de la Música, el dia 26 de maig de 2012, l’Orquestra Simfònica del Vallès i Catalunya Música van celebrar de manera conjunta els 25 anys.
La simfonia número 7 de Beethoven va ser la primera obra que l'orquestra va interpretar en els seu concert de presentació l'any 1987.
La setena simfonia transmet sensació d'alegria i espontaneïtat. El mateix Beethoven va dir que era una de les seves millors obres i Wagner va anomenar-la "L'apoteosi de la dansa" pels seus ritmes alegres. L'estrena la va dirigir el compositor a Viena, no sense dificultats, perquè la seva sordesa ja estava força avançada. L'èxit, de tota manera, va ser clamorós i el segon moviment, el cèlebre “Allegretto”, es va haver de repetir a petició del públic.
L'Orquestra Simfònica del Vallès es va fundar l'any 1987 en el si de l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell. Un any més tard, es convertia en l'única orquestra simfònica de l'estat espanyol organitzada com a societat anònima laboral, en la qual els seus músics i treballadors són, alhora, els propietaris i els accionistes.
.

25/04/2015: EL GIRAVOLT DE MAIG

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 1 de maig de 2015 a les 00:55 h.
EL GIRAVOLT DE MAIG
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Gran Teatre del Liceu
Núria Rial, soprano; Marisa Martins, mezzosoprano
Joan Cabero, tenor; David Alegret, tenor
Stefano Palatchi, baix; Joan Martín Royo, baríton
Antoni Ros Marbà, director


Joan Cabero i Marisa Martins interpretant el Giravolt de maig, dirigits per Antoni Ros Marbà
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta després de la seva emissió

Música: Eduard Toldrà (1895-1962) - Text: Josep Carner(1884-1970)
El giravolt de maig

null
Des del Palau de la Música Catalana podrem gaudir de l’única òpera que va compondre Eduard Toldrà: “El giravolt de maig”. Es va estrenar al Palau a l’octubre de 1928, el mateix escenari des d’on el veurem avui, en el concert commemoratiu del 50è. aniversari de la seva mort.
El concert està interpretat per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i un excepcional repartiment de veus solistes, sota la direcció d'Antoni Ros Marbà, deixeble del mestre Toldrà.
“El giravolt de maig” és una òpera còmica en un acte amb text de Josep Carner. L’acció se situa en un hostal de muntanya una nit de maig a mitjans del segle XVIII. Els característics personatges de l’obra senten la rauxa de la primavera i somien en allò que voldrien ser. Fins que la llum de l’albada els fa retornar al seny de la seva realitat quotidiana.
El fi text de Carner i la inspiradíssima música d'Eduard Toldrà ens reflecteixen l’època amb un llenguatge modern, ple de claredat, lirisme i color, en el que el mateix mestre Toldrà va qualificar com “La meva cançó més llarga" .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 24 d'abril a les 00.48 h
La Banda Municipal i Shoichiro Hokazono
Des de L'Auditori de Barcelona
Banda Municipal de Barcelona
Shoichiro Hokazono, bombardí
Salvador Brotons, director


Shoichiro Hokazono i la Banda Municipal de Barcelona, interpreten "Harlequin", dirigits per Salvador Brotons
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió

Leonard Bernstein (1918-1990): Candide, suite
Marcel Kentsubitsch (1952): Legend
Philip Sparke (1951): Harlequin
Salvador Brotons
La Banda Municipal de Barcelona dirigida per Salvador Brotons amb el solista de bombardí Shoichiro Hokazono, ens interpreten obres de Bernstein, Kentsubitsch i Sparke. El bombardí és un instrument de vent-metall, és a dir, el so es produeix a partir de la vibració dels llavis i pertany a la família dels "bugles". Un instrument que en les bandes sol estar a segona fila i que en les mans de Shoichiro Hokazono pren el protagonisme mostrant totes les seves possibilitats musicals. Hokazono ens ofereix dues obres per a solista i banda, “Legend” i “Harlequin”, que passen del lirisme més melòdic a un virtuosisme impressionant. Per començar el concert, tindrem la Suite de "Candide", un dels grans musicals del compositor Leonard Bernstein. Música brillant, irònica i plena de bon humor. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 17 d'abril de 2015, a les 00.45 h.
Jazz i Fellini al Waldbühne, 2a part
Des del Waldbühne de Berlín
Orquestra Filharmònica de Berlín
Riccardo Chailly, director


Riccardo Chailly dirigeix "Pins de Roma" d'Ottorino Respighi
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 7 dies des de la seva emissió

Ottorino Respighi (1879-1936): Les fonts de Roma – Pins de Roma
Riccardo Chailly
Som a Berlín, al Waldbühne, l’escenari del bosc. Més de vint mil persones escoltant asseguts al parc és la imatge que ens ofereix el concert d’estiu de l’Orquestra Filharmònica de Berlín al Waldbühne, dirigit per Riccardo Chailly.
Avui veurem la segona part, amb dues obres de Respighi, “Les fonts de Roma” i “Pins de Roma”, molt adients per al lloc on es fa el concert. Aquestes dues peces corresponen a la trilogia que el compositor va dedicar a Roma. Enamorat de la música italiana dels segles XVI al XVIII va inspirar-se en sonoritats volgudament antigues, però amb una manera de fer romàntica.
Respighi, deixeble de Rimski-Kórsakov, aprofita tots els recursos de l'orquestra moderna i fins i tot hi va agregar sons especials (amb diversos instruments de metall), aconseguint així una de les partitures més acolorides del segle XX.
Riccardo Chailly dirigeix amb passió, oferint diversos bisos fins arribar a la tradicional polca “Aires berlinesos”, que, com és habitual, compta amb l’entusiasta participació “xiulaire” del públic. .

04/04/2015: LA QUARTA DE MAHLER

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 10 de d'abril de 2015, a les 00.44 h
La quarta de Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson interpreta el final de la quarta simfonia de Gustav Mahler
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Gustav Mahler (1860-1911): “Simfonia núm. 4 en sol major”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Mahler va compondre la 4a simfonia a principi del s. XX. És una obra amb quatre moviments, l'últim dels quals és una cançó per a soprano i orquestra, "La vida celestial". La singularitat d'aquesta simfonia és que aquest quart moviment va ser compost abans que els altres tres. Mahler havia fet aquest "lied" a partir d'una cançó popular bavaresa que descriu amb ingenuïtat infantil els plaers de la vida celestial. La cançó forma part del cicle "Des Knaben Wunderhorn" (El corn de l'abundància). Mahler tenia davant seu un repte interessant com a compositor: Crear tres moviments que conduïssin d'una manera convincent cap a la cançó final. El resultat és, en aparença, la simfonia més simple de Mahler i també la que té una estratègia de composició més original. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 03 d'abril de 2015, a les 00:59 h
Toldrà i els seus hereus, 1a part
2n Festival de Pasqua de Cervera
Des del Paranimf de la Universitat de Cervera
Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Elena Copons, soprano
Alfons Reverté, director


Elena Copons, interpreta la "Cançó de comiat", d'Eduard Toldrà
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER a tv3 a la carta deprés de la seva emissió

Eduard Toldrà (1895-1962): Empúries – Ave Maria – A l’ombra del lledoner
Alfons Reverte
“Toldrà i els seus hereus” és el títol del concert inaugural del segon Festival de Pasqua de Cervera. Un homenatge al mestre Toldrà, que la soprano Elena Copons i l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, dirigida pel seu titular Alfons Reverté, van fer al Paranimf de la Universitat de Cervera.
Toldrà s’havia iniciat com a violinista, va fundar el Quartet Renaixement, amb el que va obtenir grans èxits. També va ser professor d’aquest instrument i director d’orquestra. L’any 1944 va fundar l’Orquestra Municipal de Barcelona (i que després esdevindria l'Orquestra Ciutat de Barcelona - OCB) i que va dirigir fins al 1962, any de la seva mort.
En el concert podem gaudir de tres obres de Toldrà: l’Ave Maria en una versió per orquestra que no s'havia escoltat abans, el cicle de cançons “L’ombra del Lledoner”, amb text de Tomàs Garcés i la sardana “Empúries”. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!