El blog de CatMúsica

Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
Divendres 26 de desembre a les 18.58 h
CONCERT DE SANT ESTEVE
Des del Palau de la Música Catalana


Com ja és tradicional per aquestes dates, el 26 de desembre TV3 ofereix en directe, des del Palau de la Música Catalana, el Concert de Sant Esteve.
Amb la participació de l'Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau de la Música i tots els cors de l'Escola Coral, el concert d’aquest 2014 té la pau com a eix central, amb motiu del centenari de la Primera Guerra Mundial. Per això, totes aquestes formacions oferiran un repertori basat en nadales i cançons combinades amb poemes al voltant d’aquest esdeveniment. El concert està ideat i dirigit per Josep Vila i Casañas, director de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, la direcció escènica és a càrrec d'Òscar Dasí i Montse Colomé, i compta amb la participació de l’actriu Montse Guallar en la lectura de poemes seleccionats per Miquel Desclot.
Aquest és, sens dubte, un concert ple de desitjos de pau on podrem gaudir de les veus dels cors del Palau de la Música Catalana interpretant nadales tradicionals, cançons d'autors com Bernat Vivancos, Narcís Bonet o Marian Márquez i obres del gran repertori de Johann S. Bach o Arnold Schönberg.
La transmissió, conduïda per Àlex Robles, comença a les 18.58 i s’acaba aproximadament a les 20.50, poc abans del “Telenotícies Vespre”.

Aquest concert es reemetrà la mateixa nit del 26 de desembre a les 23.00. al canal 33, que inclourà també els “bisos” després del Cant de la Senyera, himne de l’Orfeó Català, que tradicionalment clou el concert.
.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 19 de desembre de 2014, a les 00.20 h
Lieder: Strauss i Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Tassis Christoyannis, baríton
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson canta el lied "Frühling" de Richard Strauss
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Richard Strauss (1864-1949): “Quatre últimes cançons”
Gustav Mahler (1860-1911): “Cançons d'un company errant”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Ens ofereixen dues obres mestres en el terreny del "lied": "Les quatre últimes cançons" de Richard Strauss -tot rememorant el 150è aniversari del seu naixement- i el cicle "Cançons d'un company errant" de Gustav Mahler. Dues obres compostes en els extrems de la vida dels compositors: un Mahler jove, tenia 22 anys, i un Strauss al final de la seva vida, amb 84 anys.
Les cançons de Strauss, amb una orquestració exuberant, ens mostren una calma i una esperança que no s’expressa només en paraules, sinó, sobretot, amb la música. Per altra banda, les cançons de Mahler, amb una orquestració molt més subtil, presenten la majoria dels temes que apareixen al llarg de la seva obra: la solitud, la mort, la natura, l’amor trencat...
L'Orquestra del Festival de Budapest, que té ja més de trenta anys i un festival propi, es pot considerar un èxit de la intensa vida musical d'Hongria. Una de les claus d'aquest èxit és l'enèrgic director musical Iván Fischer, el seu fundador juntament amb el pianista i director Zoltán Kocsis. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 12 de desembre de 2014 a les 00.30 h
"El cant de la terra" de Gustav Mahler
Des de la sala Pau Casals de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Donald Litaker, tenor
Christian Gerhaher, baríton
Pablo Gonzàlez, director


Fragment d' "El cant de la terra" de Mahler
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió

Gustav Mahler (1860-1911): El cant de la terra
“El cant de la Terra”, de Gustav Mahler, el seu cinquè cicle de cançons, és de fet una simfonia cantada. Estructurada en sis cançons, està basada en els textos de “La flauta xinesa”, una antologia de poemes xinesos.
Mahler, inspirat en aquests textos, torna a plantejar la seva dualitat de temes que el caracteritzen: De l’alegria més exaltada a la desolació més absoluta davant els presagis de la mort. L’orquestració utilitzada per Mahler, amb arpes, mandolina i celesta, rememora el món xinès i proporciona a l’obra un delicat so oriental. “El cant de la Terra” representa també un graó important entre la tradició romàntica alemanya del segle XIX i la música del segle XX.
L’obra “El cant de la terra” podria haver estat la novena simfonia de Mahler, i sens dubte una de les més originals. Però la por que li inspirava la “maledicció” de les novenes simfonies, ja que compositors com Beethoven, Schubert o Bruckner no les havien pogut superar en vida, li va fer canviar el títol de “simfonia” pel de “cicle de cançons”.
L'enregistrament està fet per MediciTV des de l’Auditori de Barcelona. .

29/11/2014: SOMNIS DE MÚSIC

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 5 de desembre de 2014, a les 00.20 h
Somnis de músic
Des de l'Auditori de Barcelona
Jove Orquestra Nacional de Catalunya (Alevins)
Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers (Dir.: Josep Vila Jover)
Manel Valdivieso, director


Fragment del "Somni d'una nit d'estiu" de Mendelssohn
PODEU VEURE AQUEST CONCERT A TV3alacarta des de la seva emissió
Felix Mendelssohn-Bartholdy(1729-1786): Somni d’una nit d’estiu, op. 61
JONC Alevins
"Somnis de músic" és un somni fet realitat. La JONC Alevins, els petits de la casa, amb el Cor Infantil Amics de la Unió, han arribat al punt de poder interpretar el "Somni d'una nit d'estiu" de Felix Mendelssohn de memòria i sense director.
Amb la sòlida preparació musical de Manel Valdivieso i Josep Vila, i la direcció escènica de Marta G. Otin, els joves músics d’entre 12 i 18 anys interpreten i ballen diferents fragments de l’obra.
Mendelssohn va compondre aquesta peça com a música incidental per a l’obra homònima de William Shakespeare el “Somni d’una nit d’estiu”, una deliciosa comèdia. La peça musical conté 14 temes, entre els quals hi ha dos dels fragments més cèlebres del repertori, l’“Scherzo” i la “Marxa nupcial”.
“Somnis de músic” és una iniciativa del cicle de concerts familiars “L’Auditori: Educa"
La JONC és una institució que ja té més de 20 anys. Tot aquest temps la JONC ha dut a terme una gran tasca de formació dels nostres joves músics. Sota la direcció actual de Manuel Valdivieso, la JONC abasta des dels alevins fins als que estan camí de la professionalització, la JONC Filharmonia. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 28 de novembre de 2014 a les 00.10 h
L'Orquestra Simfònica del Vallès amb el Ludwig Trio
Des del Teatre Municipal La Faràndula de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès
Trio Ludwig
Rubén Gimeno, director


El trio Ludwig interpreta el triple concert de Beetohoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta des de la seva emissió

Ludwig Trio
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Triple concert en Do major, op. 56
Des del Teatre Municipal La Faràndula, de Sabadell, us oferim un dels gran concerts que va escriure Beethoven: el Concert triple per a violí, violoncel, piano i orquestra. L’interpreten un dels millors grups de cambra del país, el Ludwig Trio al costat de l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno. Ludwig Trio és una formació de cambra que compta amb els germans Abel Tomàs al violí, Arnau Tomàs, violoncel –fundadors i membres del Quartet Casals– i per la pianista Hyo-Sun Lim.
El triple concert és l’únic concert que Beethoven va compondre per a més d’un instrument solista. Consta de tres moviments, plens de la vitalitat i l’energia que el compositor transmetia a les seves obres. El va escriure cap al 1803, segurament a petició del seu deixeble de piano, l’arxiduc Rudolf d’Àustria, amb un talent musical més aviat escàs i no hi ha constància que l’arxiduc l’interpretés en concert. Finalment va ser el príncep Lobkowitz, mecenes de Beethoven, a qui l’autor va dedicar la partitura, qui va poder sentir l’obra en un concert privat al seu Palau amb el mateix Beethoven al piano.
L’enregistrament està fet pels equips de TV3 al Teatre Municipal “La Faràndula” de Sabadell. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 21 de novembre de 2014 a les 00.10 h
Gala des de Berlín amb Gustavo Dudamel (II)
Des de la Sala Philharmonie de Berlín
Orquestra Filharmònica de Berlín
Elina Garanca, mezzosoprano
Gustavo Dudamel, director


Dudamel dirigeix "El sombrero de tres picos" de Manuel de Falla
PODEU VEURE AQUEST CONCERT A TV3alacarta durant 7 DIES des de la seva emissió
Georges Bizet (1838-1875): "Carmen"
Manuel de Falla (1876-1946): "El sombrero de tres picos"
Gustavo Dudamel
Segona part del concert de la Gala de Sant Silvestre de l’Orquestra Filharmònica de Berlín, un dels concerts més estimats pel seu públic. Sota la batuta de Gustavo Duamel, gaudirem de la veu i la presència de la mezzosoprano Elina Garanca interpretant fragments de l'òpera “Carmen”, un dels personatges que l'han portat a la fama. Sentirem també música de Manuel de Falla i fins i tot, una cançó de la sarsuela “Las hijas del Zebedeo”, de Ruperto Chapí. Un concert on conflueixen tres visions musicals diverses: la gran orquestra alemanya, el director veneçolà i la mezzosoprano letona, interpretant repertori romàntic francès i espanyol amb emoció i intensitat.
En els inicis de l'Orquestra Filharmònica de Berlín, el concert de Gala de Sant Silvestre es feia d'una manera discontinua. Va ser Herbert von Karajan qui el va institucionalitzar, i des de aleshores, any 1958, es fa cada cap d'any. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 14 de novembre de 2014 a les 00.10 h
Gala des de Berlín amb Gustavo Dudamel (I)
Des de la Sala Philharmonie de Berlín
Orquestra Filharmònica de Berlín
Elina Garanca, mezzosoprano
Gustavo Dudamel, director


Elina Garanca interpreta "L'Havanera" de Carmen
PODEU VEURE AQUEST CONCERT A TV3alacarta durant 7 DIES des de la seva emissió
Héctor Berlioz (1803 -1869): El "Carnaval de Roma", "La comdemnació de Faust"
Camille Saint-Saëns (1835-1921): "Samsó i Dalila"
Georges Bizet (1838-1875): "Carmen"
Elina Garanca
Avui els oferim la primera part de la Gala des de Berlín. Cada any, la Nit de Sant Silvestre, l’Orquestra Filharmònica de Berlín ofereix a la Sala Filharmònica de Berlín un concert. En aquesta ocasió, l’orquestra ens ha preparat un programa que uneix la lírica francesa romàntica amb la música espanyola. I van convidar un dels directors més emblemàtics del moment, Gustavo Dudamel, i l'esplèndida mezzosoprano letona Elina Garanaca. Garanca desplega tot el seu potencial expressiu desgranant algunes de les àries més populars del repertori operístic, com la “Carmen” de Bizet o el “Faust” de Berlioz, entre d'altres.
Dudamel, com és habitual, dirigeix sense partitura en aquesta vetllada hivernal però ben càlida .

01/11/2014: CATALUNYA 1714

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 7 de novembre de 2014 a les 00.10 h
Catalunya 1714
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Coral Càrmina (Dir: Daniel Mestre)
Cor de Cambra de Granollers (Dir: Josep Vila i Jover)
Cor Jove Amics de la Unió de Granollers (Dir: David Gómez)
Salvador Brotons, director


Salvador Brotons dirigeix la seva obra "Catalunya 1714"
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 30 dies des de la seva emissió
Salvador Brotons (1959): Catalunya 1714
OBC i Salvador Brotons
Avui assistirem a l'estrena de l'obra “Catalunya 1714”, una obra simfonicocoral del director i compositor Salvador Brotons estrenada el 19 de juliol del 2014 dins dels actes del Tricentenari del 1714.
Catalunya 1714 és un poema simfònic de caràcter històric per a gran orquestra que vol rememorar els fets d’aquell any. L'obra està dividida en vuit parts sense pauses que ens van conduint des del setge de Barcelona de 1714 per les tropes borbòniques, passant per les batalles, la derrota, el plany i la desfeta, fins a arribar a l'aparició de la voluntat de refer-se i triomfar. Salvador Brotons ha basat la composició en melodies populars catalanes, en himnes borbònics i sobretot en l'Himne d' "Els segadors".
Per a la composició de "Catalunya 1714", Salvador Brotons va fer una selecció de músiques populars i de l'època. Per aquesta recerca va tenir la col•laboració dels musicòlegs Francesc Cortés i Jaume Ayats.
Brotons, que compta ja amb un extens catàleg, ens diu: "És l'obra que he escrit amb més sentiment i estimant cada nota que hi posava" .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 31 d'octubre de 2014 a les 00:15 h
L'OBC i Quadres d'una exposició
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Pablo González, director


L'OBC interpreta els "Quadres d'una exposició" de Mussorgski
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 30 dies des de la seva emissió

Modest P. Mussorgski (1839-1881): Quadres d’una exposició (Orquestració de Maurice Ravel)

Potser una de les coses més agradables que es poden fer és visitar una exposició tot passejant d'un quadre a un altre. Això és el que us proposem avui, amb la música de Modest Mussorgski, que farà volar la nostra imaginació.
Mussorgski va compondre la suite de peces per a piano "Quadres d'una exposició" inspirant-se en l'exposició en homentage al seu amic, pintor i arquitecte, Viktor Hartmann, que havia mort feia poc. El resultat va ser una obra imaginativa i plena d'emoció que va inspirar, anys més tard, el compositor francès Maurice Ravel a orquestrar-la amb un resultat realment brillant. Però Ravel no va ser l'únic compositor que va quedar captivat per la genialitat de la música de Mussorgski i que en van fer una orquestració. Podem citar el mateix Rimski-Korsakov, el cèlebre director Leopold Stokowski i fins i tot una versió rock a càrrec del grup Emerson, Lake & Palmer.
Com a base de la seva obra, Mussorgski va seleccionar un conjunt de 10 dibuixos i aquarel•les. De fet, només tres dels deu quadres de la suite eren realment a l'exposició: el “Ball dels pollets a la closca”, “La cabana sobre potes de gallina”, on viu la bruixa Baba Iaga, i “La gran porta de Kiev”. Mussorgski inicia la suite amb un tema que anomena "Passeig" i que permet representar el mateix recorregut a través de l'exposició.
La versió que us oferim avui és la que van enregistrar els equips de TV3 i Catalunya Música a l'Auditori de Barcelona amb l'OBC dirigida pel seu titular, Pablo González. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 24 d'octubre de 2014, a les 00:10 h
YUTAKA SADO A BERLÍN (II)
Des de la Berliner Philarmonie
Orquestra Filharmònica de Berlín
Yutaka Sado, director


Fragment de la cinquena simfonia de Xostakóvitx, dirigida per Yutaka Sado
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Simfonia núm. 5 en re menor, op. 47
Yutaka Sado
Quan el director japonès Yutaka Sado anava a l'escola se li va preguntar quina era l’ambició de la seva vida. Ell va respondre: "Jo vull dirigir la Filharmònica de Berlín". Mentrestant, Yutaka Sado ha fet una carrera impressionant. Va acompanyar a Leonard Bernstein com assistent al festival de música Schleswig-Holstein, i ha col • laborat amb Seiji Ozawa i moltes orquestres de renom.
Avui, aquest somni de joventut de Yutaka Sado es fa realitat en l'extraordinari concert al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Berlín.
La cinquena simfonia de Dmitri Xostakóvitx va representar un abans i un després en l'obra del compositor rus. Xostakóvitx, nascut el 1906, era un dels emblemes musicals de la Unió Soviètica. Les seves obres eren atrevides i contemporànies dintre de l'efervescència revolucionària i Xostakóvitx era reconegut i premiat pels estaments oficials. Però la seva gosadia musical va caure en desgràcia quan Josif Stalin va assistir a l'òpera "Lady Macbeth de Mcensk". Stalin va sortir de l'estrena enfurismat tant pel contingut com per la música. I va aparèixer un article al diari oficial "Pravda" titulat "Caos en lloc de música" acusant Xostakóvitx de formalista. El neguit de poder acabar fins i tot a la presó, va obligar l'autor a retractar-se públicament i oficialment. La conseqüència musical va ser la simfonia número cinc. Una obra definida pel mateix autor com "la resposta creativa d'un artista soviètic a una crítica justificada". La música de Xostakóvitx prenia un rumb nou, més popular i adaptat als gustos del règim. Però la genialitat del músic queda palesa en una simfonia que és un trencaclosques fascinant d'ironia, de crítiques velades i, alhora, de bellesa. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!