El blog de CatMúsica

25/07/2016: SOMNIS de MÚSIC

Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
CATMÚSICA de VACANCES:
Aquest estiu a Catmúsica del Canal 33 no fem emissions.


Podeu tornar a veure els millors concerts de la temporada tot entrant al web de Catmúsica i TV3alacarta.


La Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC) Alevins i el Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers ens interpreten "Somni d'una nit d'estiu", de Felix Mendelssohn, de memòria i sense director.
Preparats musicalment per Manel Valdivieso i Josep Vila Jover i amb la direcció escènica de Marta G. Otin, els joves músics d'entre 12 i 18 anys interpreten i ballen diferents fragments de l'obra.
Mendelssohn va compondre aquesta peça com a música incidental per a l'obra de William Shakespeare "Somni d'una nit d'estiu", una deliciosa comèdia. La peça musical inclou dos dels fragments més cèlebres del repertori, l'"Scherzo" i la "Marxa nupcial".
"Somnis de músic" és una iniciativa del cicle de concerts familiars "L'Auditori: Educa" i està enregistrat a la sala Pau Casals de L'Auditori de Barcelona.
.
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
Aquest estiu a Catmúsica del Canal 33 no fem emissions.

Però podreu revisitar alguns dels millors concerts de la temporada tot entrant al web de Catmúsica i a TV3alacarta.


L'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i l'Auditori han tornat a organitzar el concert a la platja de Sant Sebastià de Barcelona per celebrar amb tota la ciutat el Dia de la Música (el 21 de juny) i donar la benvinguda a l'estiu.
L'OBC, conduïda pel prestigiós director i compositor Joan Albert Amargós, interpreta fragments de les obres simfòniques més cèlebres de la història. Comença amb la "Fanfara per a l'home corrent", d'Aaron Copland, i continua amb els moviments de les simfonies núm. 5 i 7 de Beethoven, la simfonia núm. 4 "Italiana" de Mendelssohn, la simfonia núm. 9 "Del nou món" de Dvorák i la banda sonora de "Lo imposible". També sonen obres de Toldrà, Ginastera i Rossini i hi ha un final de festa amb molt de ritme.

A l'estiu, tota la música viu!! .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 17 de juny de 2016 a la 01.10 h.
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Andrew Grams, director


Fragment de "Porgy & Bess" de George Gershwin interpretat per l'OBC i Andrew Grams
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta DURANT 30 DIES DES DE LA SEVA EMISSIÓ

Leonard Bernstein (1918-1990): “West Side Story”. Obertura (1957)
George Gershwin (1898-1837): “Porgy and Bess”. Quadres simfònics per a orquestra.

Dins del Festival Gershwin organitzat per l’Auditori, l’OBC, dirigida pel nord-americà Andrew Grams, ens interpreta dues peces simfòniques provinents de dues obres escèniques. Són l’obertura de “West Side Story”, de Leonard Bernstein i els “Quadres simfònics per a orquestra”, de l’òpera de George Gershwin “Porgy & Bess”.
Totes dues peces ens fan un tast dels millors temes de cada òpera. Així, podrem sentir el “Tonigth” o el famós “Mambo”, de “West Side Story”, com també la cançó “Summertime” o “It Ain’t Necessarily So”, de “Porgy & Bess”.
L’òpera “Porgy & Bess”, de George Gershwin, es basa en la novel•la “Porgy”, de Du Bose Heyward. Situada en el barris marginals de Charlestown (Carolina del Sud), ens mostra una realitat amagada de la societat nord-americana, immersa en la pobresa i l'autodestrucció. L'òpera es va estrenar a Nova York l’any 1935. Tant el contingut com el repartiment, que estava compost per cantants afroamericans (una decisió atrevida per l’època), van provocar una forta controvèrsia. Malgrat això, l’obra s’ha convertit en una de les més apreciades del repertori operístic, plena de grans melodies.

Leonard Bernstein, autor de "West Side Story" un dels més famosos musicals de tots els temps, admetia que la seva inspiració tenia fortes arrels en el teatre musical americà, amb autors com Kern i Gershwin. Deia que d’aquest gènere n'havia sortit una obra profunda i amb autèntic valor musical. Ho podrem comprovar avui amb la brillant interpretació que ens fa l’OBC d’aquests “Quadres simfònics”, de “Porgy & Bess”, amb alguns col•laboradors poc habituals a la plantilla de l’orquestra com un banjo i tres saxos. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 10 de juny de 2016, a la 01.10 h
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Alexei Volodin, piano
Andrew Grams, director


Alexei Volodin i l'OBC interpreten la "Rapsòdia en Blue" de George Gershwin
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta DURANT 30 DIES DES DE LA SEVA EMISSIÓ
Leonard Bernstein (1918-1990): Un dia a Nova York. Tres danses (1944)
George Gershwin (1898-1937): Rapsòdia en Blue (1924)

El Festival Gershwin és una iniciativa de l’Auditori de Barcelona en que s'oferia tota l'obra simfònica del gran compositor nord-americà George Geshwin acompanyat per un altre geni nord-americà i gran admirador de la seva obra, Leonard Bernstein.
El programa d'aquesta primera part, s’inicia amb les “Tres danses” del musical “On the Town” (“Un dia a Nova York”), de Leonard Bernstein, que ens situen en l’ambient que respira tot el concert: ritme, swing, sonoritats brillants i dolces a la vegada, sota una enèrgica direcció d’Andrew Grams que connecta molt bé amb els músics de l’orquestra.
Andrew Grams i Alexei Volodin
La “Rhapsody in blue” és la segona peça. L’emblemàtic concert compost per George Gershwin l’any 1924 i estrenat pel mateix compositor amb l’orquestra de Paul Witheman és ja un mite musical. Des de la famosa entrada del clarinet fins a l’esclatant final, l’obra ens atrapa i ens fascina. El pianista rus Alexei Volodin, la toca amb una passió i energia que s’encomana a tota l’orquestra i al públic.
La música de Gershwin estableix un diàleg entre els mons de la dita “música popular” i “música culta”. Les seves composicions inclouen el jazz, músiques populars, impressionisme francès, romanticisme... Una barreja que Gershwin resol d’una manera intuïtiva i dóna com a resultat una obra intensa i alhora popular, que Bernstein posava a l’alçada de Mozart.
Alexei Volodin
No us perdeu el bis. Volodin ens descobreix una peça sorprenent del compositor rus Nikolai Kapustin, nascut el 1937. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 3 de juny de 2016 a les 01.15 h
L'Orquestra Simfònica del Vallès amb el Ludwig Trio
Des del Teatre Municipal La Faràndula de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès
Ludwig Trio
Rubén Gimeno, director


El trio Ludwig interpreta el triple concert de Beetohoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta des de la seva emissió

Ludwig Trio
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Triple concert en Do major, op. 56

Des del Teatre Municipal La Faràndula, de Sabadell, us oferim un dels gran concerts que va escriure Beethoven: el Concert triple per a violí, violoncel, piano i orquestra. L’interpreten un dels millors grups de cambra del país, el Ludwig Trio al costat de l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno. Ludwig Trio és una formació de cambra que compta amb els germans Abel Tomàs al violí, Arnau Tomàs, violoncel –fundadors i membres del Quartet Casals– i amb la pianista Hyo-Sun Lim.
El triple concert és l’únic concert que Beethoven va compondre per a més d’un instrument solista. Consta de tres moviments, plens de la vitalitat i l’energia que el compositor transmetia a les seves obres. El va escriure cap al 1803, segurament a petició del seu deixeble de piano, l’arxiduc Rodolf d’Àustria, però no hi ha constància que l’arxiduc l’interpretés en concert. Finalment va ser el príncep Lobkowitz, mecenes de Beethoven, a qui l’autor va dedicar la partitura, qui va poder sentir l’obra en un concert privat al seu Palau amb el mateix Beethoven al piano.
L’enregistrament està fet pels equips de TV3 al Teatre Municipal “La Faràndula” de Sabadell. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 27 de maig de 2016 a la 1.10 h
L’OBC, a la Sagrada Família
Des de la Sagrada Família de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Cor Jove de l'Orfeó Català, Cor Madrigal
Eugènia Boix, Maria Hinojosa, sopranos; Josep Ramon Olivé, baríton
Juan de la Rubia, orgue
Kazushi Ono, director


PODEU VEURE EL CONCERT SENCER a TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió
Bernat Vivancos (1973): "Improvisació per orgue"
Toru Takemitsu (1930-1996): "Signals from Heaven" (Senyals del cel)
Wolfgang A. Mozart (1756-1791): Exsultate, Jubilate
Gabriel Fauré (1845-1924): Rèquiem
OBC a la Sagrada Familia
L’Auditori i la Sagrada Família s’uneixen per oferir-nos un gran concert on la música i l’arquitectura es fusionen. Per primera vegada, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya actua dins la Sagrada Família amb Kazushi Ono, que s’estrena com a director titular.
El repertori triat per a aquesta ocasió tan especial s’adiu perfectament amb l’espai incomparable de la Sagrada Família.
El programa el conformen quatre autors ben diversos. Bernat Vivancos amb una obra per a orgue sol en què la improvisació de l’intèrpret, Juan de la Rubia, n’és una part important, tot seguit, del compositor japonès Toru Takemitsu, “Signals from Heaven” (senyals del cel) en què intervenen només els metalls de l’orquestra i després el motet “Exsultate, Jubilate”, de Wolfgang A. Mozart per a soprano i orquestra.
Kazushi Ono
Per cloure el concert tindrem el “Rèquiem” de Gabriel Fauré on intervenen els cors i els solistes Eugènia Boix i Josep Ramon Olivé. Un rèquiem allunyat del dramatisme d’altres autors i que per la seva tendresa i esperança encaixa a la perfecció en l’ambient de la basílica. Fauré va comentar que es deia que “el seu rèquiem no expressava temor per la mort i que se l’havia anomenat com una cançó de bressol de la mort”. La veritat és que la tendresa i el sentiment de pau omple aquesta obra.
Un gran concert on la música i l’arquitectura es fusionen, enregistrat el setembre del 2015 per medici.tv.

.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 20 de maig de 2016 a les 01.10 h
La JONC, 20 anys
Des de l'Auditori de Barcelona
Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC)
Philippe Arrieus, ones Martenot
Jordi Masó, piano
Josep Pons, director


La JONC interpreta el final de la simfonia Turangalila d'Olivier Messiaen
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta després de la seva emissió
Josep Pons
Olivier Messiaen (1908-1992): Turangalila - Simfonia

La Jove Orquestra Nacional de Catalunya (la JONC) ja té 20 anys. Amb motiu de l'aniversari, la JONC ens ofereix un programa que és tot un esdeveniment per dos motius: per la interpretació d'una de les obres mestres del repertori musical, la simfonia Turangalila de Messiaen, i per la participació d'un dels directors amb més prestigi del país, Josep Pons, i que va ser, a més, fundador de la JONC.
Durant aquests 20 anys, la JONC ha dut a terme una gran tasca formant els nostres músics en l'ofici de l'orquestra simfònica tot abastant des dels més joves, els Alevins, fins als que estan camí de la professionalització, la JONC Filharmonia. La mostra que aquests vint anys de vida han donat fruit, és el repte d'interpretar un monument musical: La simfonia Turangalila d'Olivier Messiaen. La simfonia és d’una gran complexitat. Li cal una gran plantilla orquestral, incloent-hi 8 percussionistes, piano solista i les ones Martenot. Els 10 moviments de la simfonia Turangalila de Messieaen crea un món sonor exuberant, riquíssim de timbres i de gran intensitat emocional.
Ones Martenot
Podrem veure també un curiós instrument que es diu "ones Martenot". Es tracta d'un instrument electrònic inventat per Maurice Martenot el 1928. Està format per un generador d'ones, teclat i altaveu, a més d'una cinta que produeix els característics "glissandi". .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 13 de maig de 2016, a les 01.00 h
Lieder: Strauss i Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Tassis Christoyannis, baríton
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson canta el lied "Frühling" de Richard Strauss
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Richard Strauss (1864-1949): “Quatre últimes cançons”
Gustav Mahler (1860-1911): “Cançons d'un company errant”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Ens ofereixen dues obres mestres en el terreny del "lied": "Les quatre últimes cançons" de Richard Strauss -tot rememorant el 150è aniversari del seu naixement- i el cicle "Cançons d'un company errant" de Gustav Mahler. Dues obres compostes en els extrems de la vida dels compositors: un Mahler jove, tenia 22 anys, i un Strauss al final de la seva vida, amb 84 anys.
Les cançons de Strauss, amb una orquestració exuberant, ens mostren una calma i una esperança que no s’expressa només en paraules, sinó, sobretot, amb la música. Per altra banda, les cançons de Mahler, amb una orquestració molt més subtil, presenten la majoria dels temes que apareixen al llarg de la seva obra: la solitud, la mort, la natura, l’amor trencat...
L'Orquestra del Festival de Budapest, que té ja més de trenta anys i un festival propi, es pot considerar un èxit de la intensa vida musical d'Hongria. Una de les claus d'aquest èxit és l'enèrgic director musical Iván Fischer, el seu fundador juntament amb el pianista i director Zoltán Kocsis. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 6 de maig de 2016 a les 01.09 h
Rapsòdia catalana de Joan Manén
Des del Paranimf de la Universitat de Cervera
Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Cor de Cambra de l'Auditori Enric Granados de Lleida
Coral Ginesta de Cervera
Daniel Blanch, piano
Sandra Roset, soprano
Xavier Puig, director


Daniel Blanch interpreta la "Rapsòdia catalana" de Joan Manén sota la direcció de Xavier Puig
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies després de la seva emissió

Jordi Cervelló (1935): Fanfara Els tres tambors
Joan Manén (1883-1971): Rapsòdia catalana per a piano i orquestra - Dues cançons populars catalanes: Lo pardal - Muntanyes del Canigó

Concert de celebració del Vè Festival de Pasqua, un festival dedicat als compositors i intèrprets catalans. En aquest concert hi van participar l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida, la Coral Ginesta de Cervera, el pianista Daniel Blanch, la soprano Sandra Roset, tots sota la batuta de Xavier Puig.
El concert comença amb la “Fanfara sobre els tres tambors”, que serveix com a homenatge al vuitantè aniversari del seu compositor, Jordi Cervelló. A continuació, la “Rapsòdia catalana” per a piano i orquestra del compositor barceloní Joan Manén interpretada pel pianista Daniel Blanch. Una estrena mundial d’una obra que havia estat perduda i que ens sorprendrà gratament. També de Joan Manén i amb la participació de les veus, dues cançons populars catalanes: “Lo Pardal” i “Muntanyes del Canigó”
Jordi Cervelló i Daniel Blanch ens expliquen en primera persona les obres del concert. .

23/04/2016: L'OBC i YUJA WANG

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 29 d'abril de 2016, a les 01.12 h
L’OBC i Yuja Wang
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Mireia Farrés, trompeta
Yuja Wang, piano
Víctor Pablo Pérez, director


Yuja Wang i Mireia Farrés ens interpreten el final del concert núm. 1 de Xostakóvitx
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 30 dies desde la seva emissió
Yuja Wang
Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Suite "Hyppolite et Arice"
Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Concert núm. 1 en do menor, op. 35 per a piano, trompeta i orquestra

La pianista xinesa Yuja Wang, malgrat la seva joventut, ja és una de les solistes que formen part del que podríem anomenar l'"star-system" del piano actual. Formada musicalment a Pequín i, posteriorment, al Canadà i als EUA, ofereix en les seves actuacions una gran profunditat interpretativa, domini tècnic i una presència carismàtica que l'han fet molt popular.
En aquest concert actua per primer cop amb l'OBC. En companyia de Mireia Farrés, solista de trompeta de l'OBC, interpreta el cèlebre concert per a piano i orquestra núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx. Una obra primerenca, del 1933, que malgrat les seves dificultats tècniques és alegre, brillant i plena de l'humor característic de Xostakóvitx. El concert comença amb una obra de Jean-Philippe Rameau, la suite "Hyppolite et Arice", en una revisió del compositor Vincent d'Indy. Es commemora així el 250 aniversari de la mort d'aquest compositor del barroc francès. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!