El blog de CatMúsica

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 24 d'abril a les 00.55 h
La Banda Municipal i Shoichiro Hokazono
Des de L'Auditori de Barcelona
Banda Municipal de Barcelona
Shoichiro Hokazono, bombardí
Salvador Brotons, director


Shoichiro Hokazono i la Banda Municipal de Barcelona, interpreten "Harlequin", dirigits per Salvador Brotons
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió

Leonard Bernstein (1918-1990): Candide, suite
Marcel Kentsubitsch (1952): Legend
Philip Sparke (1951): Harlequin
Salvador Brotons
La Banda Municipal de Barcelona dirigida per Salvador Brotons amb el solista de bombardí Shoichiro Hokazono, ens interpreten obres de Bernstein, Kentsubitsch i Sparke. El bombardí és un instrument de vent-metall, és a dir, el so es produeix a partir de la vibració dels llavis i pertany a la família dels "bugles". Un instrument que en les bandes sol estar a segona fila i que en les mans de Shoichiro Hokazono pren el protagonisme mostrant totes les seves possibilitats musicals. Hokazono ens ofereix dues obres per a solista i banda, “Legend” i “Harlequin”, que passen del lirisme més melòdic a un virtuosisme impressionant. Per començar el concert, tindrem la Suite de "Candide", un dels grans musicals del compositor Leonard Bernstein. Música brillant, irònica i plena de bon humor. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 17 d'abril de 2015, a les 00.45 h.
Jazz i Fellini al Waldbühne, 2a part
Des del Waldbühne de Berlín
Orquestra Filharmònica de Berlín
Riccardo Chailly, director


Riccardo Chailly dirigeix "Pins de Roma" d'Ottorino Respighi
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 7 dies des de la seva emissió

Ottorino Respighi (1879-1936): Les fonts de Roma – Pins de Roma
Riccardo Chailly
Som a Berlín, al Waldbühne, l’escenari del bosc. Més de vint mil persones escoltant asseguts al parc és la imatge que ens ofereix el concert d’estiu de l’Orquestra Filharmònica de Berlín al Waldbühne, dirigit per Riccardo Chailly.
Avui veurem la segona part, amb dues obres de Respighi, “Les fonts de Roma” i “Pins de Roma”, molt adients per al lloc on es fa el concert. Aquestes dues peces corresponen a la trilogia que el compositor va dedicar a Roma. Enamorat de la música italiana dels segles XVI al XVIII va inspirar-se en sonoritats volgudament antigues, però amb una manera de fer romàntica.
Respighi, deixeble de Rimski-Kórsakov, aprofita tots els recursos de l'orquestra moderna i fins i tot hi va agregar sons especials (amb diversos instruments de metall), aconseguint així una de les partitures més acolorides del segle XX.
Riccardo Chailly dirigeix amb passió, oferint diversos bisos fins arribar a la tradicional polca “Aires berlinesos”, que, com és habitual, compta amb l’entusiasta participació “xiulaire” del públic. .

04/04/2015: LA QUARTA DE MAHLER

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 10 de d'abril de 2015, a les 00.44 h
La quarta de Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson interpreta el final de la quarta simfonia de Gustav Mahler
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Gustav Mahler (1860-1911): “Simfonia núm. 4 en sol major”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Mahler va compondre la 4a simfonia a principi del s. XX. És una obra amb quatre moviments, l'últim dels quals és una cançó per a soprano i orquestra, "La vida celestial". La singularitat d'aquesta simfonia és que aquest quart moviment va ser compost abans que els altres tres. Mahler havia fet aquest "lied" a partir d'una cançó popular bavaresa que descriu amb ingenuïtat infantil els plaers de la vida celestial. La cançó forma part del cicle "Des Knaben Wunderhorn" (El corn de l'abundància). Mahler tenia davant seu un repte interessant com a compositor: Crear tres moviments que conduïssin d'una manera convincent cap a la cançó final. El resultat és, en aparença, la simfonia més simple de Mahler i també la que té una estratègia de composició més original. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 03 d'abril de 2015, a les 00:59 h
Toldrà i els seus hereus, 1a part
2n Festival de Pasqua de Cervera
Des del Paranimf de la Universitat de Cervera
Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Elena Copons, soprano
Alfons Reverté, director


Elena Copons, interpreta la "Cançó de comiat", d'Eduard Toldrà
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER a tv3 a la carta deprés de la seva emissió

Eduard Toldrà (1895-1962): Empúries – Ave Maria – A l’ombra del lledoner
Alfons Reverte
“Toldrà i els seus hereus” és el títol del concert inaugural del segon Festival de Pasqua de Cervera. Un homenatge al mestre Toldrà, que la soprano Elena Copons i l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, dirigida pel seu titular Alfons Reverté, van fer al Paranimf de la Universitat de Cervera.
Toldrà s’havia iniciat com a violinista, va fundar el Quartet Renaixement, amb el que va obtenir grans èxits. També va ser professor d’aquest instrument i director d’orquestra. L’any 1944 va fundar l’Orquestra Municipal de Barcelona (i que després esdevindria l'Orquestra Ciutat de Barcelona - OCB) i que va dirigir fins al 1962, any de la seva mort.
En el concert podem gaudir de tres obres de Toldrà: l’Ave Maria en una versió per orquestra que no s'havia escoltat abans, el cicle de cançons “L’ombra del Lledoner”, amb text de Tomàs Garcés i la sardana “Empúries”. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 27 de març de 2015 a les 00.48 h
West Side Story, a dues bandes
Des de la sala Pau Casals de l'Auditori de Barcelona
Banda Municipal de Barcelona
Banda de l'ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya)
Salvador Brotons, director


"Mambo" de Leonard Bernstein, dirigit per Salvador Brotons
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió

Frank Ticheli (1958): Blue Shades
Leonard Bernstein (1918-1990): West Side Story, suite de danses
Salvador Brotons
Dues grans bandes juntes a l’escenari interpretant una de les gran obres dels nostres temps: “West Side Story” de Leonard Bernstein. La Banda Municipal de Barcelona i la Banda de l’ESMUC, l’Escola Superior de Música de Barcelona, dirigits per Salvador Brotons.
"West Side Story”, de Leonard Bernstein, està inspirat en el “Romeu i Julieta” de William Shakespeare. Bernstein en va fer una autèntica obra mestra. Amb un seguit d’inspirades melodies barreja ritmes populars amb tècniques de composició clàssiques: Un mambo, un txa-txa-txa, una fuga a ritme de swing, fins a un vals ple de lirisme melòdic. L'any 1961 es va fer una pel·lícula amb el mateix títol.
La peça que obre el concert és d’un compositor actual, el nord-americà Frank Ticheli. El títol, “Blue Shades”, que vindria a ser com “Ombres de tristor”, defineix prou bé el caràcter musical de la peça, inspirada en el blues.
Leonard Bernstein el compositor de West Side Story, era també director, pianista i un gran divulgador. És famosa i molt recomanable la seva sèrie per a TV “Young people’s concerts”, “Concerts per a joves”. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 20 de març de 2015, a les 01.02 h.
Jazz i Fellini al Waldbühne, 1a part
Des del Waldbühne de Berlín
Orquestra Filharmònica de Berlín
Riccardo Chailly, director


Riccardo Chailly dirigeix el vals núm. 2 de la Suite de Jazz de Xostakóvitx
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 7 dies des de la seva emissió

Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Jazz Suite
Nino Rota (1911-1979): La Strada, suite de ballet
Riccardo Chailly
Primera part del concert de l’Orquestra Filharmònica de Berlín des del Waldbühne, dirigida per Riccardo Chailly amb música de jazz i aires italians.
La “Suite de jazz”, de Xostakóvitx, consta de 8 números amb diversos ritmes. El més conegut és el Vals núm. 2, utilitzat per Stanley Kubrik a la seva pel•lícula “Eyes Wide Shut”. Tot seguit, la suggeridora música de “La Strada”, de Nino Rota, en la versió que per al ballet del teatre de la Scala va fer el mateix compositor. Rota va compondre la música de la majoria de les pel•lícules de Federico Fellini, més d’una quinzena de títols.
El director Riccardo Chailly, nascut a Milà, va iniciar-se en l’òpera, concretament a l’Scala, i ha anat ampliant el seu camp fins a convertir-se en el director principal del Gewandhaus, de Leipzig. La seva vibrant direcció converteix aquest pícnic familiar i musical en un gran concert. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 13 de març de 2015 a les 01.00 h.
Midori i Petrenko amb l’OBC
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Midori Goto, violí
Vasily Petrenko, director


Midori interpreta el final del concert per a violí de Brahms
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alcarta durant 30 dies des de la seva emissió

Xavier Montsalvatge (1912-2002): Sortilegis
Johannes Brahms (1833-1897): Concert per a violí i orquestra
Midori
La violinista japonesa Midori Goto torna a actuar al costat de l'OBC i a la seva seu, l’Auditori de Barcelona, on interpretarà el 'Concert per a violí i orquestra' de Brahms. Completen el programa 'Sortilegis', de Xavier Montsalvatge. El director convidat és en aquesta ocasió el rus Vasily Petrenko.
“Sortilegis” és una composició de Xavier Montsalvatge plena de sons mediterranis, que va ser un encàrrec del concurs de direcció de l’Orquestra de Cadaqués.
Precisament, el director d’avui, Vasily Petrenko, va ser un dels guanyadors d’aquest concurs. Midori interpreta un dels grans concerts de violí: el concert en Re major de Brahms. Brahms va compondre el seu únic concert de violí durant l’estiu de 1878. El va estrenar el seu amic i col•laborador Joseph Joachim, que el va aconsellar en els aspectes de la tècnica del violí. Brahms en va fer un cas relatiu, dels consells de Joachim, perquè el concert és d’una gran dificultat, però també d’una gran bellesa.
El bis que la violinista Midori ens ofereix posa la cirereta a un gran concert. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 06 de març de 2015, a les 00.40 h
La novena de Beethoven
Des del Gran Teatre del Liceu
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Cor del Gran Teatre del Liceu (dir: Peter Burian)
Polifònica de Puig-Reig (dir: Ramon Noguera)
Daniela Köhler, soprano; Simone Schröder, mezzosoprano
John Mark Ainsley, tenor; Jacques Imbrailo, baríton
Josep Pons, director


Josep Pons dirigeix la novena simfonia de Beethoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER des de la seva emissió
Josep Pons

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm. 9 en re menor, op. 125 "Coral"

Des del Gran Teatre del Liceu, l'Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu, la Polifònica de Puig-reig i quatre solistes internacionals, sota la direcció de Josep Pons ens ofereixen la Novena de Beethoven dintre del Memorial Pau Casals.
La simfonia número 9 de Beethoven representa la culminació de l'obra simfònica del compositor i, en el seu moment, una important novetat: la incorporació de la veu en una simfonia. Beethoven havia llegit el poema de Friedrich Schiller “Oda a l’alegria”. Des d’aquell moment va decidir posar-li música. Després de gairebé 20 anys d’intents, finalment el va usar per al quart moviment de la seva última simfonia. Una simfonia que vol transmetre alguna cosa més que música, vol explicar una història. Una història en relació amb tota la humanitat.
Quan es va estrenar la novena simfonia, Beethoven ja era sord. Des del podi anava seguint la partitura. Estava tan concentrat en la música que no es va adonar quan l'obra va acabar i l'orquestra ja havia deixat de tocar. Aleshores, un dels músics el va fer girar-se perquè veiés la gran ovació que el públic li estava dedicant. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 27 de febrer de 2015 a les 00.43 h.
Variacions "Enigma", d'Edward Elgar
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Vasily Petrenko, director


L'OBC interpreta les "Variacions Enigma" d'Edward Elgar
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alcarta durant 30 dies des de la seva emissió

Edward Elgar (1857-1934): Variacions"Enigma"
Vasily Petrenko
L’OBC, dirigida per Vasily Petrenko, ens ofereix les cèlebres “Variacions Enigma”, del compositor anglès Edward Elgar.
Elgar va compondre un tema improvisat al piano i, animat per la seva dona, en va fer 14 variacions, creant així una de les obres més apreciades del compositor. Cada una de les variacions porta un títol força enigmàtic a base d’inicials: “C.A.E.” o “E.D.U.”. Ara se sap que cada una fa referència a alguna persona del seu entorn familiar i d’amistats. “C.A.E.” és , doncs, Caroline Alice Elgar, la seva dona. “E.D.U.” (Edoo), el diminutiu afectuós que ella feia servir per anomenar-lo, representa el mateix Elgar.
El compositor ens va deixar una endevinalla final que encara no està resolta: d’on surt el tema original? Elgar va insinuar que era un tema molt conegut, però els musicólegs no s'han posat d'acord en qui pot ser l’autor, cosa que ha fet pensar que, en realitat, és un tema del mateix Elgar.
.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 20 de febrer de 2015 a les 01:00 h
L'Orquestra Simfònica del Vallès interpreta Casablancas i Beethoven
Des del Teatre Municipal La Faràndula de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès
Rubén Gimeno, director


Minuet de la segona simfonia de Beetohoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta des de la seva emissió
Orquestra Simfonica del Valles
Benet Casablancas (1956): Tres interludis (estrena mundial)
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm.1 en Do major, op. 21
Des del Teatre Muncipal La Faràndula, de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno, ens interpreta obres de Casablancas i de Beethoven. L’obra del compositor sabadellenc Benet Casablancas “Tres interludis” és un encàrrec de l'Orquestra Simfònica del Vallès. Està escrita amb un llenguatge modern i abstracte, que mostra els trets característics de les seves obres: harmonies contrastants, una instrumentació clara, alternança entre moments cambrístics i altres de plena sonoritat… En resum, una obra original i sorprenent.
Completant el programa, l’orquestra ens ofereix la primera simfonia de Beethoven. Des dels seus primers acords, l’obra posa de manifest la personalitat del compositor que va dur la forma simfònica a un dels seus màxims moments.
El grup “Comediants”, artista resident en aquesta temporada de l’Orquestra Simfònica del Vallès, hi dóna el toc escènic. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!