El blog de CatMúsica

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 13 de juny de 2014, a les 00.40 h.
LA CAPELLA REIAL de CATALUNYA, 25 ANYS
"Magnificat i Jubilate"
Des de la sala Pau Casals de l’Auditori de Barcelona
Le Concert des Nations
Capella Reial de Catalunya
Cor de Finalistes de la III Acadèmia de Formació professional, recerca i interpretació
Hanna Bayodi-Hirt i Johannette Zomer, sopranos; Damien Guillon, contratenor; David Munderloh, tenor; Stephan MacLeod, baríton.
Jordi Savall, director


Jordi Savall dirigeix el "Magnificat" de Johann Sebastian Bach
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta després de la seva emissió

Antonio VIvaldi (1678 – 1741): Magnificat en sol menor
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Magnificat en Re Major

Jordi Savall dirigint
Des de l’Auditori de Barcelona, segona part del concert de celebració dels 25 anys de La Capella Reial de Catalunya, amb “Le Concert des Nations”, solistes vocals i un grup de joves cantaires de la III Acadèmia de Formació Professional del CIMA, dirigits per Jordi Savall.
Jordi Savall ens ofereix dos magnificats: el d’Antonio Vivaldi i el de Johann Sebastian Bach. Dues versions de l’Himne de Maria de dos grans compositors barrocs. La Capella Reial de Catalunya és un conjunt vocal especialitzat en la interpretació amb criteris històrics. Des de la seva fundació desenvolupa una intensa activitat de concerts, ha participat en nombrosos festivals, també ha enregistrat bandes sonores i guanyat diversos premis, entre els quals un “Grammy” el 2011. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 30 de gener de 2015, a les 01.02 h.
LA CAPELLA REIAL de CATALUNYA, 25 ANYS, 1a part
"Jubilate"
Des de l’Auditori de Barcelona
Le Concert des Nations
Capella Reial de Catalunya
Cor de Finalistes de la III Acadèmia de Formació professional, recerca i interpretació
Hanna Bayodi-Hirt i Johannette Zomer, sopranos; Damien Guillon, contratenor; David Munderloh, tenor; Stephan MacLeod, baríton.
Jordi Savall, director


Jordi Savall dirigeix el "Jubilate" de Georg F. Händel
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta després de la seva emissió

Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687): Jubilate Deo
Georg Friedrich Händel(1685 – 1759): Jubilate Deo
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750): Suite en Re major
Jordi Savall dirigint
La Capella Reial de Catalunya, dirigida i fundada per Jordi Savall ha fet 25 anys. Per celebrar l’aniversari, el conjunt ha ofert un cicle de concerts amb diverses formacions.
Avui podem gaudir de la primera del concert del concert de cloenda, amb obres de Lully, Händel i Bach. Amb la participació de l’orquestra “Le Concert des Nations”, solistes vocals i un extraordinari cor de veus joves participants de la III Acadèmia del Centre Internacional de Música Antiga.
La Capella Reial va ser fundada l’any 1987 per la soprano Montserrat Figueras i el músic i director Jordi Savall, continuant amb la tradició de les antigues capelles medievals. Aquesta formació musical va ser un dels primers grups vocals dedicats a la interpretació de les músiques dels períodes medieval, renaixentista i barroc amb criteris històrics, amb l’objectiu d’aprofundir en la recerca del patrimoni polifonicovocal europeu. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 23 de gener de 2015, a les 00:45
Concert del Tricentenari, 1a part
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Salvador Brotons, director


PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Obertura Coriolà
Piotr I. Txaikovski (1840-1893): Obertura 1812

Els actes de commemoració del Tricentenari del 1714 es van cloure en un concert de l'OBC dirigit per Salvador Brotons. D'aquest concert, en veurem avui la primera part, que constava de dues obres: L'obertura Coriolà de Beethoven i l'Obertura 1812 de Txaikovski. Coriolà és una obra que va servir d'introducció musical a la tragèdia escrita per Heinrich Joseph Collin. L'obertura no és programàtica, descriptiva, sinó que busca expressar la personalitat de l'heroi i els seus conflictes. Ben diferent és l'Obertura 1812. Txaikovski la va compondre per celebrar els 70 anys de la victòria de les tropes russes contra Napoleó. El compositor usa diverses referències musicals per representar els contrincants: els francesos amb “La Marsellesa” i els russos amb “Déu salvi el Tsar”, i també cants ortodoxos i tradicionals. Amb una orquestració espectacular, que inclou campanes i cops de canó (en aquest cas figurats), la peça ha esdevingut una de les més populars del compositor. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 16 de gener de 2015, a les 00:50 h
BERLIOZ a VERSALLES, 2a part
Des del Teatre de l'Òpera de Versalles
Les Musiciens du Louvre Grénoble
Antoine Tamestit, viola
Marc Minkowski, director


Antoine Tamestit interpreta un fragment d'Harold a Itàlia de Berlioz
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Hector Berlioz (1803-1869): "Harold a Itàlia"
Antoine Tamestit
Des de l’escenari de l’Òpera de Versalles podrem gaudir d'una de les obres més emblemàtiques de Berlioz: "Harold a Itàlia". Composta per a viola solista i orquestra, és un quadre simfònic basat en un poema de Lord Byron. El poema representa, en quatre escenes, les impressions del protagonista en el seu viatge per Itàlia. La viola solista, que representa Harold, s'involucra musicalment com un participant més de l'orquestra, però mantenint el seu propi caràcter. L'originalitat de l'escriptura musical i de l'orquestració no van ser gaire enteses pel públic del seu temps, però l'obra ha mantingut la seva vigència i avui és una de les més populars del compositor. Marc Minkowski i els “Musiciens du Louvre Grénoble” i el solista de viola Antoine Tamestit ens ofereixen aquesta versió, interpretada amb instruments originals.
"Harold a Itàlia" va ser un encàrrec del gran Paganini, admirador de l’obra de Berlioz. Però la decepció del geni del violí en veure els primers esbossos de la partitura va ser tan gran que no la va voler estrenar. Segons Paganini era poc lluïda. Però quan finalment la va sentir, va besar la mà del compositor i, al cap de pocs dies, li va enviar un suculent xec bancari juntament amb una carta de felicitació. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 09 de gener de 2015, a les 00:10 h
BERLIOZ a VERSALLES, 1a part
Des del Teatre de l'Òpera de Versalles
Les Musiciens du Louvre Grénoble
Anne Sofie von Otter, mezzosoprano
Marc Minkowski, director


"La Villanelle" de Berlioz cantada per Anne Sophie von Otter
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Hector Berlioz (1803-1869): "Les nuits d'été" (Les nits d'estiu)
Anne Sofie von Otter
Primera part del concert que el director francès Marc Minkowski i els seus “Musiciens du Louvre Grénoble” ens ofereixen des del Teatre de l'Òpera de Versalles. Interpreten "Les nits d'estiu" d'Héctor Berlioz en una versió amb instruments originals i criteris històrics, completada per la intervenció solista de la mezzosoprano Anne Sofie von Otter.
El compositor francès Hector Berlioz és conegut per les seves monumentals obres: La "Simfonia fantàstica", el "Requiem", "Romeu i Julieta". Però aquest compositor, que no va ser gaire valorat en vida, també va compondre obres de petit format. És el cas de “Les nuits d'été » (Les nits d’estiu) un cicle de cançons d'amor basades en sis poemes de Théophlie Gautier, escriptor i poeta. Originalment van ser compostes per a veu i piano. Posteriorment, Berlioz les va anar orquestrant i va conformar així el seu primer cicle de cançons i orquestra. Sis poemes, sis cançons en la veu de la soprano Anne Sofie von Otter, que ens faran entrar en el món fantasiós de Berlioz.
Héctor Berlioz va ser un dels compositors més innovadors del període romàntic. La seva figura va ser molt influent per diversos aspectes: per l’ús de les formes musicals, de la "idea fixa" (embrió del que seria el leit-motiv wagnerià) i, sobretot, pel seu tractat d’instrumentació, una obra encara vigent. .

27/12/2014: L'OBC i YUJA WANG

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 2 de gener de 2015, a les 00.10 h
L’OBC i Yuja Wang
Des de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Mireia Farrés, trompeta
Yuja Wang, piano
Víctor Pablo Pérez, director


Yuja Wang i Mireia Farrés ens interpreten el final del concert núm. 1 de Xostakóvitx
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3 a la carta desde la seva emissió
Yuja Wang
Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Suite "Hyppolite et Arice"
Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Concert núm. 1 en do menor, op. 35 per a piano, trompeta i orquestra

La pianista xinesa Yuja Wang, malgrat la seva joventut, ja és una de les solistes que formen part del que podríem anomenar l'"star-system" del piano actual. Formada musicalment a Pequín i, posteriorment, al Canadà i als EUA, ofereix en les seves actuacions una gran profunditat interpretativa, domini tècnic i una presència carismàtica que l'han fet molt popular.
Avui actua per primer cop amb l'OBC. En companyia de Mireia Farrés, solista de trompeta de l'OBC, interpreta el cèlebre concert per a piano i orquestra núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx. Una obra primerenca, del 1933, que malgrat les seves dificultats tècniques és alegre, brillant i plena de l'humor característic de Xostakóvitx. El concert comença amb una obra de Jean-Philippe Rameau, la suite "Hyppolite et Arice", en una revisió del compositor Vincent d'Indy. Es commemora així el 250 aniversari de la mort d'aquest compositor del barroc francès. .
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
Divendres 26 de desembre a les 18.58 h
CONCERT DE SANT ESTEVE
Des del Palau de la Música Catalana


Com ja és tradicional per aquestes dates, el 26 de desembre TV3 ofereix en directe, des del Palau de la Música Catalana, el Concert de Sant Esteve.
Amb la participació de l'Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau de la Música i tots els cors de l'Escola Coral, el concert d’aquest 2014 té la pau com a eix central, amb motiu del centenari de la Primera Guerra Mundial. Per això, totes aquestes formacions oferiran un repertori basat en nadales i cançons combinades amb poemes al voltant d’aquest esdeveniment. El concert està ideat i dirigit per Josep Vila i Casañas, director de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, la direcció escènica és a càrrec d'Òscar Dasí i Montse Colomé, i compta amb la participació de l’actriu Montse Guallar en la lectura de poemes seleccionats per Miquel Desclot.
Aquest és, sens dubte, un concert ple de desitjos de pau on podrem gaudir de les veus dels cors del Palau de la Música Catalana interpretant nadales tradicionals, cançons d'autors com Bernat Vivancos, Narcís Bonet o Marian Márquez i obres del gran repertori de Johann S. Bach o Arnold Schönberg.
La transmissió, conduïda per Àlex Robles, comença a les 18.58 i s’acaba aproximadament a les 20.50, poc abans del “Telenotícies Vespre”.

Aquest concert es reemetrà la mateixa nit del 26 de desembre a les 23.00. al canal 33, que inclourà també els “bisos” després del Cant de la Senyera, himne de l’Orfeó Català, que tradicionalment clou el concert.
.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 19 de desembre de 2014, a les 00.20 h
Lieder: Strauss i Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Tassis Christoyannis, baríton
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson canta el lied "Frühling" de Richard Strauss
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Richard Strauss (1864-1949): “Quatre últimes cançons”
Gustav Mahler (1860-1911): “Cançons d'un company errant”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Ens ofereixen dues obres mestres en el terreny del "lied": "Les quatre últimes cançons" de Richard Strauss -tot rememorant el 150è aniversari del seu naixement- i el cicle "Cançons d'un company errant" de Gustav Mahler. Dues obres compostes en els extrems de la vida dels compositors: un Mahler jove, tenia 22 anys, i un Strauss al final de la seva vida, amb 84 anys.
Les cançons de Strauss, amb una orquestració exuberant, ens mostren una calma i una esperança que no s’expressa només en paraules, sinó, sobretot, amb la música. Per altra banda, les cançons de Mahler, amb una orquestració molt més subtil, presenten la majoria dels temes que apareixen al llarg de la seva obra: la solitud, la mort, la natura, l’amor trencat...
L'Orquestra del Festival de Budapest, que té ja més de trenta anys i un festival propi, es pot considerar un èxit de la intensa vida musical d'Hongria. Una de les claus d'aquest èxit és l'enèrgic director musical Iván Fischer, el seu fundador juntament amb el pianista i director Zoltán Kocsis. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 12 de desembre de 2014 a les 00.30 h
"El cant de la terra" de Gustav Mahler
Des de la sala Pau Casals de l'Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Donald Litaker, tenor
Christian Gerhaher, baríton
Pablo Gonzàlez, director


Fragment d' "El cant de la terra" de Mahler
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió

Gustav Mahler (1860-1911): El cant de la terra
“El cant de la Terra”, de Gustav Mahler, el seu cinquè cicle de cançons, és de fet una simfonia cantada. Estructurada en sis cançons, està basada en els textos de “La flauta xinesa”, una antologia de poemes xinesos.
Mahler, inspirat en aquests textos, torna a plantejar la seva dualitat de temes que el caracteritzen: De l’alegria més exaltada a la desolació més absoluta davant els presagis de la mort. L’orquestració utilitzada per Mahler, amb arpes, mandolina i celesta, rememora el món xinès i proporciona a l’obra un delicat so oriental. “El cant de la Terra” representa també un graó important entre la tradició romàntica alemanya del segle XIX i la música del segle XX.
L’obra “El cant de la terra” podria haver estat la novena simfonia de Mahler, i sens dubte una de les més originals. Però la por que li inspirava la “maledicció” de les novenes simfonies, ja que compositors com Beethoven, Schubert o Bruckner no les havien pogut superar en vida, li va fer canviar el títol de “simfonia” pel de “cicle de cançons”.
L'enregistrament està fet per MediciTV des de l’Auditori de Barcelona. .

29/11/2014: SOMNIS DE MÚSIC

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 5 de desembre de 2014, a les 00.20 h
Somnis de músic
Des de l'Auditori de Barcelona
Jove Orquestra Nacional de Catalunya (Alevins)
Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers (Dir.: Josep Vila Jover)
Manel Valdivieso, director


Fragment del "Somni d'una nit d'estiu" de Mendelssohn
PODEU VEURE AQUEST CONCERT A TV3alacarta des de la seva emissió
Felix Mendelssohn-Bartholdy(1729-1786): Somni d’una nit d’estiu, op. 61
JONC Alevins
"Somnis de músic" és un somni fet realitat. La JONC Alevins, els petits de la casa, amb el Cor Infantil Amics de la Unió, han arribat al punt de poder interpretar el "Somni d'una nit d'estiu" de Felix Mendelssohn de memòria i sense director.
Amb la sòlida preparació musical de Manel Valdivieso i Josep Vila, i la direcció escènica de Marta G. Otin, els joves músics d’entre 12 i 18 anys interpreten i ballen diferents fragments de l’obra.
Mendelssohn va compondre aquesta peça com a música incidental per a l’obra homònima de William Shakespeare el “Somni d’una nit d’estiu”, una deliciosa comèdia. La peça musical conté 14 temes, entre els quals hi ha dos dels fragments més cèlebres del repertori, l’“Scherzo” i la “Marxa nupcial”.
“Somnis de músic” és una iniciativa del cicle de concerts familiars “L’Auditori: Educa"
La JONC és una institució que ja té més de 20 anys. Tot aquest temps la JONC ha dut a terme una gran tasca de formació dels nostres joves músics. Sota la direcció actual de Manuel Valdivieso, la JONC abasta des dels alevins fins als que estan camí de la professionalització, la JONC Filharmonia. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!