El blog de CatMúsica

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 16 de desembre de 2016 a la 00.30 h. de la matinada de divendres a dissabte
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Andrew Grams, director


Fragment de "Porgy & Bess" de George Gershwin interpretat per l'OBC i Andrew Grams
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta DURANT 30 DIES DES DE LA SEVA EMISSIÓ

Leonard Bernstein (1918-1990): “West Side Story”. Obertura (1957)
George Gershwin (1898-1837): “Porgy and Bess”. Quadres simfònics per a orquestra.

Dins del Festival Gershwin organitzat per l’Auditori, l’OBC, dirigida pel nord-americà Andrew Grams, ens interpreta dues peces simfòniques provinents de dues obres escèniques. Són l’obertura de “West Side Story”, de Leonard Bernstein i els “Quadres simfònics per a orquestra”, de l’òpera de George Gershwin “Porgy & Bess”.
Totes dues peces ens fan un tast dels millors temes de cada òpera. Així, podrem sentir el “Tonigth” o el famós “Mambo”, de “West Side Story”, com també la cançó “Summertime” o “It Ain’t Necessarily So”, de “Porgy & Bess”.
L’òpera “Porgy & Bess”, de George Gershwin, es basa en la novel•la “Porgy”, de Du Bose Heyward. Situada en el barris marginals de Charlestown (Carolina del Sud), ens mostra una realitat amagada de la societat nord-americana, immersa en la pobresa i l'autodestrucció. L'òpera es va estrenar a Nova York l’any 1935. Tant el contingut com el repartiment, que estava compost per cantants afroamericans (una decisió atrevida per l’època), van provocar una forta controvèrsia. Malgrat això, l’obra s’ha convertit en una de les més apreciades del repertori operístic, plena de grans melodies.

Leonard Bernstein, autor de "West Side Story" un dels més famosos musicals de tots els temps, admetia que la seva inspiració tenia fortes arrels en el teatre musical americà, amb autors com Kern i Gershwin. Deia que d’aquest gènere n'havia sortit una obra profunda i amb autèntic valor musical. Ho podrem comprovar avui amb la brillant interpretació que ens fa l’OBC d’aquests “Quadres simfònics”, de “Porgy & Bess”, amb alguns col•laboradors poc habituals a la plantilla de l’orquestra com un banjo i tres saxos. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 9 de desembre de 2016, a la 00.30 h de la matinada de divendres a dissabte
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Alexei Volodin, piano
Andrew Grams, director


Alexei Volodin i l'OBC interpreten la "Rapsòdia en Blue" de George Gershwin
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta DURANT 30 DIES DES DE LA SEVA EMISSIÓ
Leonard Bernstein (1918-1990): Un dia a Nova York. Tres danses (1944)
George Gershwin (1898-1937): Rapsòdia en Blue (1924)

El Festival Gershwin és una iniciativa de l’Auditori de Barcelona en que s'oferia tota l'obra simfònica del gran compositor nord-americà George Geshwin acompanyat per un altre geni nord-americà i gran admirador de la seva obra, Leonard Bernstein.
El programa d'aquesta primera part, s’inicia amb les “Tres danses” del musical “On the Town” (“Un dia a Nova York”), de Leonard Bernstein, que ens situen en l’ambient que respira tot el concert: ritme, swing, sonoritats brillants i dolces a la vegada, sota una enèrgica direcció d’Andrew Grams que connecta molt bé amb els músics de l’orquestra.
Andrew Grams i Alexei Volodin
La “Rhapsody in blue” és la segona peça. L’emblemàtic concert compost per George Gershwin l’any 1924 i estrenat pel mateix compositor amb l’orquestra de Paul Witheman és ja un mite musical. Des de la famosa entrada del clarinet fins a l’esclatant final, l’obra ens atrapa i ens fascina. El pianista rus Alexei Volodin, la toca amb una passió i energia que s’encomana a tota l’orquestra i al públic.
La música de Gershwin estableix un diàleg entre els mons de la dita “música popular” i “música culta”. Les seves composicions inclouen el jazz, músiques populars, impressionisme francès, romanticisme... Una barreja que Gershwin resol d’una manera intuïtiva i dóna com a resultat una obra intensa i alhora popular, que Bernstein posava a l’alçada de Mozart.
Alexei Volodin
No us perdeu el bis. Volodin ens descobreix una peça sorprenent del compositor rus Nikolai Kapustin, nascut el 1937. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 2 de desembre de 2016, a les 00.30 h de la matinada de divendres a dissabte
Lieder: Strauss i Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Tassis Christoyannis, baríton
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson canta el lied "Frühling" de Richard Strauss
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Richard Strauss (1864-1949): “Quatre últimes cançons”
Gustav Mahler (1860-1911): “Cançons d'un company errant”
Avui al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Ens ofereixen dues obres mestres en el terreny del "lied": "Les quatre últimes cançons" de Richard Strauss -tot rememorant el 150è aniversari del seu naixement- i el cicle "Cançons d'un company errant" de Gustav Mahler. Dues obres compostes en els extrems de la vida dels compositors: un Mahler jove, tenia 22 anys, i un Strauss al final de la seva vida, amb 84 anys.
Les cançons de Strauss, amb una orquestració exuberant, ens mostren una calma i una esperança que no s’expressa només en paraules, sinó, sobretot, amb la música. Per altra banda, les cançons de Mahler, amb una orquestració molt més subtil, presenten la majoria dels temes que apareixen al llarg de la seva obra: la solitud, la mort, la natura, l’amor trencat...
L'Orquestra del Festival de Budapest, que té ja més de trenta anys i un festival propi, es pot considerar un èxit de la intensa vida musical d'Hongria. Una de les claus d'aquest èxit és l'enèrgic director musical Iván Fischer, el seu fundador juntament amb el pianista i director Zoltán Kocsis. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 25 de novembre de 2016, a les 00.30 h de la matinada de divendres a dissabte
La novena de Beethoven
Des del Gran Teatre del Liceu
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Cor del Gran Teatre del Liceu (dir: Peter Burian)
Polifònica de Puig-Reig (dir: Ramon Noguera)
Daniela Köhler, soprano; Simone Schröder, mezzosoprano
John Mark Ainsley, tenor; Jacques Imbrailo, baríton
Josep Pons, director


Josep Pons dirigeix la novena simfonia de Beethoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER deprés de la seva emissió
Josep Pons

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm. 9 en re menor, op. 125 "Coral"

Des del Gran Teatre del Liceu, l'Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu, la Polifònica de Puig-reig i quatre solistes internacionals, sota la direcció de Josep Pons ens ofereixen la Novena de Beethoven dintre del Memorial Pau Casals.
La simfonia número 9 de Beethoven representa la culminació de l'obra simfònica del compositor i, en el seu moment, una important novetat: la incorporació de la veu en una simfonia. Beethoven havia llegit el poema de Friedrich Schiller “Oda a l’alegria”. Des d’aquell moment va decidir posar-li música. Després de gairebé 20 anys d’intents, finalment el va usar per al quart moviment de la seva última simfonia. Una simfonia que vol transmetre alguna cosa més que música, vol explicar una història. Una història en relació amb tota la humanitat.
Quan es va estrenar la novena simfonia, Beethoven ja era sord. Des del podi anava seguint la partitura. Estava tan concentrat en la música que no es va adonar quan l'obra va acabar i l'orquestra ja havia deixat de tocar. Aleshores, un dels músics el va fer girar-se perquè veiés la gran ovació que el públic li estava dedicant. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 18 de novembre de 2016, a les 00:30 h. de la matinada de divendres a dissabte
L’OBC interpreta Sibelius
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Víctor Pablo Pérez, director


L'OBC, dirigida per Víctor Pablo Pérez, interpreta la segona simfonia de Sibelius
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió
OBC
Jan Sibelius (1865-1957): “Simfonia núm. 2 en Re major, op. 43”
Des de l’Auditori de Barcelona, l’OBC, sota la direcció de Víctor Pablo Pérez ens interpreta una de les obres més populars de Jan Sibelius, la segona simfonia.
La segona simfonia de Sibelius, composta a Itàlia i estrenada el 1902 a Hèlsinki sota la direcció del mateix compositor, va acabar convertint-se en un segon himne nacional de Finlàndia. La grandiositat i l’optimisme que transmet aquesta música la van convertir en una manifestació dels desitjos d’independència dels finesos, en aquells moments sota la dominació russa.
Jan Sibelius, influenciat pels grans romàntics, va ser considerat un compositor conservador. Sobretot si se’l compara amb molts dels seus contemporanis, com Schönberg, Stravinski o Bartok. La seva obra s’inspira en la música tradicional i té un sentiment fortament nacionalista. Malgrat aquestes consideracions, la seva música és intensa, plena de poesia i, actualment, gaudeix d’un gran reconeixement. .
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
Avui, divendres 11 de novembre de 2016 no emetrem el programa de CATMÚSICA
En el seu lloc, s'emet el documental “Leonard Cohen: Bird on a Wire” com a homenatge amb motiu de la seva mort.

Una visió única de Leonard Cohen al mig de la seva accidentada gira mundial de 1972, bregant amb groupies en zel, trampejant l'hostilitat de promotors i pensant en el perquè de tot. I les cançons: "Suzanne", "Sisters of Mercy", "So long, Marianne"... Un savi de la música popular caçat en un instant crucial.

La programació de CATMÚSICA seguirà normalment a partir de la setmana vinent.
.
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 4 de novembre de 2016 a les 00.30 h de la matinada de divendres a dissabte
Rapsòdia catalana de Joan Manén
Des del Paranimf de la Universitat de Cervera
Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Cor de Cambra de l'Auditori Enric Granados de Lleida
Coral Ginesta de Cervera
Daniel Blanch, piano
Sandra Roset, soprano
Xavier Puig, director


Daniel Blanch interpreta la "Rapsòdia catalana" de Joan Manén sota la direcció de Xavier Puig
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta durant 30 dies després de la seva emissió

Jordi Cervelló (1935): Fanfara Els tres tambors
Joan Manén (1883-1971): Rapsòdia catalana per a piano i orquestra - Dues cançons populars catalanes: Lo pardal - Muntanyes del Canigó

Concert de celebració del Vè Festival de Pasqua, un festival dedicat als compositors i intèrprets catalans. En aquest concert hi van participar l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida, la Coral Ginesta de Cervera, el pianista Daniel Blanch, la soprano Sandra Roset, tots sota la batuta de Xavier Puig.
El concert comença amb la “Fanfara sobre els tres tambors”, que serveix com a homenatge al vuitantè aniversari del seu compositor, Jordi Cervelló. A continuació, la “Rapsòdia catalana” per a piano i orquestra del compositor barceloní Joan Manén interpretada pel pianista Daniel Blanch. Una estrena mundial d’una obra que havia estat perduda i que ens sorprendrà gratament. També de Joan Manén i amb la participació de les veus, dues cançons populars catalanes: “Lo Pardal” i “Muntanyes del Canigó”
Jordi Cervelló i Daniel Blanch ens expliquen en primera persona les obres del concert. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 29 d'octubre de 2016 a les 00:30 h de la matinada de divendres a dissabte
L'Orquestra Simfònica del Vallès amb el Ludwig Trio
Des del Teatre Municipal La Faràndula de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès
Ludwig Trio
Rubén Gimeno, director


El trio Ludwig interpreta el triple concert de Beetohoven
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A TV3alacarta des de la seva emissió

Ludwig Trio
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Triple concert en Do major, op. 56

Des del Teatre Municipal La Faràndula, de Sabadell, us oferim un dels gran concerts que va escriure Beethoven: el Concert triple per a violí, violoncel, piano i orquestra. L’interpreten un dels millors grups de cambra del país, el Ludwig Trio al costat de l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Rubén Gimeno. Ludwig Trio és una formació de cambra que compta amb els germans Abel Tomàs al violí, Arnau Tomàs, violoncel –fundadors i membres del Quartet Casals– i amb la pianista Hyo-Sun Lim.
El triple concert és l’únic concert que Beethoven va compondre per a més d’un instrument solista. Consta de tres moviments, plens de la vitalitat i l’energia que el compositor transmetia a les seves obres. El va escriure cap al 1803, segurament a petició del seu deixeble de piano, l’arxiduc Rodolf d’Àustria, però no hi ha constància que l’arxiduc l’interpretés en concert. Finalment va ser el príncep Lobkowitz, mecenes de Beethoven, a qui l’autor va dedicar la partitura, qui va poder sentir l’obra en un concert privat al seu Palau amb el mateix Beethoven al piano.
L’enregistrament està fet pels equips de TV3 al Teatre Municipal “La Faràndula” de Sabadell. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 21 d'octubre de 2016 a les 00.34 h de la matinada de divendres a dissabte
West Side Story, a dues bandes
Des de l'Auditori de Barcelona
Banda Municipal de Barcelona
Banda de l'ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya)
Salvador Brotons, director


"Mambo" de Leonard Bernstein, dirigit per Salvador Brotons
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 30 dies des de la seva emissió

Frank Ticheli (1958): Blue Shades
Leonard Bernstein (1918-1990): West Side Story, suite de danses
Salvador Brotons
Dues grans bandes juntes a l’escenari interpretant una de les gran obres dels nostres temps: “West Side Story” de Leonard Bernstein. La Banda Municipal de Barcelona i la Banda de l’ESMUC, l’Escola Superior de Música de Barcelona, dirigits per Salvador Brotons.
"West Side Story”, de Leonard Bernstein, està inspirat en el “Romeu i Julieta” de William Shakespeare. Bernstein en va fer una autèntica obra mestra. Amb un seguit d’inspirades melodies barreja ritmes populars amb tècniques de composició clàssiques: Un mambo, un txa-txa-txa, una fuga a ritme de swing, fins a un vals ple de lirisme melòdic. L'any 1961 es va fer una pel·lícula amb el mateix títol.
La peça que obre el concert és d’un compositor actual, el nord-americà Frank Ticheli. El títol, “Blue Shades”, que vindria a ser com “Ombres de tristor”, defineix prou bé el caràcter musical de la peça, inspirada en el blues.
Leonard Bernstein el compositor de West Side Story, era també director, pianista i un gran divulgador. És famosa i molt recomanable la seva sèrie per a TV “Young people’s concerts”, “Concerts per a joves”. .

08/10/2016: LA QUARTA de MAHLER

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 14 d'octubre de 2016, a les 00.30 h de la matinada de divendres a dissabte
La quarta de Mahler
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra del Festival de Budapest
Miah Persson, soprano
Iván Fischer, director


La soprano Miah Persson interpreta el final de la quarta simfonia de Gustav Mahler
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta des de la seva emissió
Miah Persson soprano
Gustav Mahler (1860-1911): “Simfonia núm. 4 en sol major”
Al Palau de la Música Catalana tenim la visita d'una orquestra considerada entre les deu millors del món. És l'Orquestra de Festival de Budapest i el seu director i fundador, Iván Fischer.
Mahler va compondre la 4a simfonia entre 1899 i 1901. És una obra amb quatre moviments, l'últim dels quals és una cançó per a soprano i orquestra, "La vida celestial". La singularitat d'aquesta simfonia és que aquest quart moviment va ser compost abans que els altres tres. Mahler va usar un cançò composta el 1892 i que pertanyia al cicle "Des Knaben Wunderhorn" (El corn de l'abundància). Mahler havia fet aquest "lied" a partir d'una cançó popular bavaresa que descriu amb ingenuïtat infantil els plaers de la vida celestial. Davant seu tenia un interessant repte com a compositor: Crear tres moviments que conduïssin d'una manera convincent cap a la cançó final. Tres moviments que són una meravella musical. El tema principal del primer moviment amb la intervenció dels picarols, que li donen un intencionat caràcter infantil, marca tota l'obra. En el segon moviment, Mahler demana l'ús d'un violí afinat un to més alt, creant un efecte diabòlic en un scherzo que l'autor definia com "el so d'un violí de carrer interpretant la dansa de la mort". El tercer moviment, al contrari, és seré i grandiós i condueix magistralment al quart, on apareix la innocència de la cançó que clou la simfonia.
El resultat és, en aparença, la simfonia més simple de Mahler i també la que té una estratègia de composició més original. .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!