El servei de trens de rodalia a París es diuen RER (les sigles de Reseau Express Regionale) i cobreixen tot París i la seva rodalia (l’Île-de-France) en cinc branques que aquí, en comptes de números, porten lletres. En total són 587 quilòmetres de vies i 257 parades, 33 de les quals són a París.

La línia de tren és ràpida, bastant puntual, amb força freqüència... Quin és el problema del tren a París? Que mor d’èxit. És sobretot el cas de la línia A, la principal, la més utilitzada d’Europa, que transporta un milió de passatgers al dia.

El global de les cinc línies són les més saturades del món, només superades pel Japó. La situació és ja extrema en hores punta a les estacions del centre de París. Afortunadament, no em toca desplaçar-me a aquestes hores, però un cop que m’ha tocat l’espai vital passa a ser una espècie de privilegi. Com que van bé, és el mètode cada cop més utilitzat per desplaçar-se... fins que s’ha saturat... A més, el preu prohibitiu de l’habitatge a dins de París ha fet que les zones perifèriques hagin anat guanyant habitants, que utilitzen aquest mètode per anar a treballar (el cotxe no és gaire més ràpid).

A més, no són, com estem acostumats, una línia amb una sola destinació. Per exemple, la línia A té 5 branques i 5 possibles destinacions (com el parc Disneyland), on el tram del mig és comú per a tots. Aquí el futur, segons es va parlant, passa per una nova línia F i l’extensió de la E cap a l’oest fins a la zona de negocis de La Défense. Això sí, amb permís de la crisi.

Jo ho veieu, aquí el problema no són retards, línies mal connectades o poca freqüència com a les Rodalies de Barcelona. A París, de tant bé que han anat han acabat morint d’èxit.

Jordi