La presentació del nou iPad ha fet que parlem un altre cop del que ens preguntàvem a l'apunt anterior: s'acaba el PC? Encara li queda molt temps als llocs de treball però pràcticament desapareixerà de moltes cases on ningú no ha de menester un teclat per fer feina. D'altra banda, els nous dispositius en forma de tauleta canviaran moltes coses a la xarxa: continguts més extensos i elaborats pels quals sí que estarem disposats a pagar.

Ben mirat, el concepte tauleta té quatre formats: la clàssica (tipus iPad) el lector amb tinta electrònica (Kindle i similars), la de butxaca (el mòbil) i els nous televisors intel·ligents, que en el fons són una tauleta molt gran i amb peu. A moltes cases no caldrà res més per gaudir de tot el que la xarxa ofereix. En cas de voler publicar textos extensos caldrà un teclat en condicions, cosa que ja existeix per a les tauletes. Les pantalles dels portàtils seran tauletes que se separaran del teclat quan no el necessitem. Possiblement el mòbil i la tauleta actual convergiran a mesura que es puguin fabricar tauletes més lleugeres i plegables. Gent que encara no ha vist la necessitat de connectar-se a internet ho farà mitjançant el nou mòbil intel·ligent o televisor. Només un lloc de treball clàssic d'oficina justificarà la necessitat d'un PC de sobretaula. En definitiva, el futur d'internet és pla.

La nova situació significarà canvis pels continguts a internet. Avui no és còmode seguir res gaire extens davant els PC de sobretaula, sobretot per la postura –com miràvem de raonar a l'apunt anterior. No és fàcil cobrar per continguts breus. Però a les tauletes i televisors la cosa canvia radicalment: podem passar-hi hores veient pel·lícules, sèries, documentals i programes d'entreteniment. L'experiència amb les tauletes és rodona a l'hora de llegir revistes il·lustrades amb fotografies, gràfics i una propina que no tenen les revistes de paper: el vídeo. Els lectors de tinta electrònica són més còmodes que els llibres, tant per pes com per la seva brillantor comparada amb la del paper. Cada cop hi haurà més oferta de continguts extensos pels quals sí que estarem disposats a pagar; estaran pensats per a tauletes, lectors amb tinta electrònica i tauletes amb peu (televisors). La forma d'aconseguir pagaments s'haurà d'adaptar a una oferta gran. Es competirà en qualitat perquè caldrà guanyar-se els clients un a un. Ara les productores just han de guanyar-se el contracte amb un: la distribuïdora de torn, que inclou el producte en la seva emissora de TDT o catàleg editorial. Farà falta aconseguir que les persones parlen bé de les obres a les xarxes socials, que les recomanin. Perquè passi, per tal que corrin, caldrà publicar-los de franc, sense restriccions, i demanar-ne micropagaments com l'única forma de poder seguir fent més vídeo, novel·les, assajos o articles profunds.

Casos com el de Megaupload demostren que hi ha milions de persones disposades a pagar. En aquest cas la majoria veia el que descarregava a portàtils o discs durs multimèdia endollats al televisor, però encara seran molts més milions quan les tauletes, amb i sense peu, siguin populars. El canvi pot ser tant gran que hi ha qui diu que els mitjans actuals desapareixeran en menys de 10 anys perquè ja no caldran per a posar en contacte els productors i els consumidors. Serà una relació plana entre creadors i clients. El futur és pla.

---
Imatges: 324.cat, Asus.