EMISSIÓ: dimecres 9 de desembre a les 23.20, al 33.

El diumenge 13 de desembre tindrà lloc la Marató de TV3, que aquest any està dedicada a la diabetis i a l'obesitat. El programa "60 minuts" emet, amb motiu d'aquest fet, "Dolç verí", un treball d'investigació que mostra com la indústria alimentària ha ensucrat la ciència, ha endolcit l’oferta d’aliments i ha seduït el planeta, tot en una mateixa cullerada. El documental és una producció de Cutting Factory en col·laboració amb TVO, Canal D, ZDF-Arte, Canada Media Fund, Ontario Media Development Corporation i TELUS Fund.



Com va aconseguir la indústria internacional del sucre segrestar la ciència per fer desaparèixer la pregunta “el sucre és verí?”. Durant quaranta anys, les grans sucreres han desviat qualsevol amenaça al seu imperi multimilionari, alhora que augmentaven el subministrament d’aliments. A mesura que la taxa d’obesitat es multiplica i el metges tracten la primera generació de nens que pateixen de fetge gras, la indústria es veu assetjada. Van enganyar el món una vegada. Podran tornar a fer-ho?

La indústria està ressuscitant les velles tàctiques comercials i ha perfeccionat el missatge. Aquesta vegada, però, la qüestió del sucre no desapareixerà. Els crítics s’han tornat més intel·ligents, més audaços i més enfurismats. El pediatre endocrinòleg Robert Lustig pensa que la indústria ens ha “ben fotut”. És evangèlic i culpa el diable de tenir la sala d’espera plena de nens obesos amb fetges grassos. La seva munió de cinc milions de seguidors “on-line” creix cada dia i forma part del grup d’experts que qüestionen durament la indústria del sucre. El Japó, però, no ha esperat un veredicte. Per primera vegada en la història, les seves prediccions diuen que els nenes japonesos tindran vides més curtes que els seus pares. Per combatre una crisi sanitària que pot enfonsar la seva economia, el govern japonès ha aprovat una llei radical que il·legalitza estar gras.



El documental “Dolç verí” (“Sugar coated”) és una acusació molt punyent d’una indústria obsedida a fer el que calgui per mantenir-se amb vida. Els publicistes endolceixen de nou les seves plomes verinoses. Però aquesta vegada han comès un error. Quan la Great Western Sugar Company de Colorado (Estats Units) va tancar les portes, a algú se li va oblidar escombrar el terra. 1.500 pàgines de documents interns han posat al descobert una estratègia de cooptació d’investigacions, d’infiltracions governamentals i de desacreditació de les veus crítiques. Cristin Kearns, dentista de Denver, sabia que havia ensopegat amb alguna cosa molt gran: el llibre secret de la indústria del sucre. El seu mentor, Stan Glantz, professor de San Francisco famós per fer caure les grans tabaqueres, adverteix que s’hi embrutarà.

Mentre la indústria i la ciència es barallen, estem asseguts damunt d’una bomba de rellotgeria dietètica?

Dirigit per Michèle Hozer.