EMISSIÓ: 4 de febrer.

El tancament de les vuit sucursals de la cadena a Bolívia.




La lletra “M”, de color groc, sobre un fons vermell és reconeixible a qualsevol lloc del món i és un dels símbols de globalització més clars. Però hi ha un lloc de l’Amèrica Llatina on la cadena nord-americana d’hamburgueses no va assolir l’èxit esperat. Va ser a Bolívia on, tot i que l’establiment va intentar adaptar-se als gustos locals, incorporant elements de la gastronomia propis, no va triomfar. Per això, l’any 2002 i després de 5 anys d’aterrar al país, McDonald’s va tancar les vuit sucursals de La Paz, Cochabamba i Santa Cruz. Aquest reportatge explora els motius pels quals els habitants d’aquestes ciutats van donar l’esquena a la cadena d’hamburgueses més popular del món. Intenta esbrinar per què la tradició es va acabar imposant a l’imperialisme gastronòmic.

null

Una de les raons per les quals McDonald’s no va arrelar a Bolívia podria ser el preu dels seus productes. En alguns indrets del país, per exemple, es pot arribar a menjar un menú a un preu fins a tres vegades inferior que el dels menús que ofereix la cadena d’hamburgueses. A més, els bolivians tenen una tradició que els acosta als gustos “de la terra” i els seus plats estan elaborats amb productes tradicionals, i tenen gustos intensos. El reportatge, que ha tingut un recorregut per diversos festivals internacionals, fa un itinerari pel país llatinoamericà a través del seu menjar. A més de visitar diversos mercats locals també s’entrevisten xefs, historiadors, nutricionistes, sociòlegs i el que va ser l’amo de la franquícia McDonald’s a Bolívia, Roberto Udler. Entre tots donen respostes a l’interrogant “per què va fer fallida McDonald’s?”.

Dirigit per Fernando Martínez.