Són perillosos els videojocs de guerra? Quins efectes ens provoquen aquests jocs virtuals que mostren tècniques militars utilitzades pels mateix exèrcit dels Estats Units? Aquest "60 minuts", de la mà de tres activistes, posa de manifest que aquests jocs poden afectar-nos més del que ens pensem i ens fa pensar sobre les conseqüències de posar a l’abast dels ciutadans instruments de mort que s’utilitzen al món real.

EMISSIÓ: dimecres 5 de juny.



Alguns videojocs, com “Modern Warfare”, “America’s Army”, “Medal of Honor” o “Battlefield”, formen part d’un mercat en expansió, el dels jocs de guerra, que recapten uns ingressos econòmics que fins i tot superen alguns dels més grans èxits de taquilla de Hollywood. La sofisticació d’aquests jocs és innegable, tot oferint als usuaris una experiència de combat increïblement realista i una visió molt propera, i sovint addictiva, del que és cada vegada més la guerra: un combat virtual des de la distància, de la guerra que es fa “pitjant botons”. A més, les tècniques que es mostren són les mateixes que l’exèrcit nord-americà aplica per entrenar les seves tropes.

null

Menys clar, però, és tot allò que aquests jocs provoquen en els usuaris, en la nostra cultura política i en la nostra capacitat d’empatia amb persones directament afectades pel trauma de les guerres actuals i per les seves conseqüències. Per als activistes que apareixen en aquest documental, aquestes qüestions són un toc d’alerta.
Anne-Marie Schleiner, Wafaa Bilal i Joseph Delappe traslladen les seves reivindicacions des dels carrers a les pantalles electròniques, infiltrant-se en els jocs de guerra en un intent de trencar l’encanteri hipnòtic a què ens sotmeten. En la mesura que ells es converteixen en hackers dels jocs de guerra, ens obligaran –a jugadors i a espectadors en general– a pensar críticament sobre què passa quan els instruments de mort en el món real es converteixen en formes de joc per als consumidors.

Un documental dirigit i escrit per Roger Stahl.