Arxius

Estas veient: novembre 2010

22/11/2010: Viure del metall

Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
EMISSIÓ: DIMARTS 30 DE NOVEMBRE

Un exèrcit de “soldats verds” desmantella residus metàl•lics pagant el preu de la seva pròpia salut.


null

Durant més de vint anys, tones i tones de residus metàl•lics i electrònics provinents del Japó, dels Estats Units, d’Austràlia i també d’Europa i d’altres països s’han enviat de manera constant cap a Fengjiang, una ciutat xinesa al sud de Xangai. Una muntanya d’objectes de metall de tot tipus han començat a formar relleus inquietants en el paisatge urbà.

60 minuts mostra com al voltant de 50.000 treballadors immigrants, que fugen de les dures condicions de vida de les regions occidentals i més pobres de la Xina, formen un veritable exèrcit de desmantellament d’aquests components metàl•lics. Aquests “soldats verds” descomponen, tallen, separen i reciclen, fent ús dels materials més rudimentaris, gairebé dos milions de tones d’escombraries cada any.

Escrit i dirigit per Huaqing Jin. Produït per Michel Noll.

» Veure més

Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
EMISSIÓ: DIMARTS 16 DE NOVEMBRE

null

60 minuts mostra, en un dels reportatges emesos en el context de la programació especial del canal 33 “D’aquí i d’allà”, la lluita de tres cadenes de minisupermercats per aconseguir la supremacia a Xangai i, també, a la resta de la Xina.
Aquest país s’està convertint en el mercat més gran i més competitiu del planeta. L’any 2001, la Xina va entrar a formar part de l’Organització Mundial del Comerç. Al cap de tres anys, el 2004, el país ja va obrir el mercat del comerç a les empreses estrangeres. Permetent l’entrada d’inversors estrangers, la Xina volia estimular el seu mercat interior, que és immens.
Anomenada “la fàbrica més gran del món”, ara la batalla a la Xina consisteix a dominar el mercat dels consumidors. A Xangai, una ciutat que és un banc de proves gegant per aquest gran experiment, la cursa per controlar aquest sector del mercat l’encapçalen les cadenes de minisupermercats Lawson, de capital japonès, i Family Mart, de capital taiwanès i la segona cadena al món de minisúpers. Totes dues han decidit recórrer a mesures extraordinàries per conquerir el mercat o, més específicament, el seu rival Hao De, cadena propietat de l’Estat i que ja compta amb més de 1.000 botigues al país i prop de 9.000 treballadors.
En resum, el reportatge ofereix una mirada en profunditat a la batalla ferotge i a la competència desmesurada entre cadenes de minisúpers estrangeres i cadenes estatals que s’està lliurant avui en dia a la Xina.

Una producció de la cadena NHK.
Categoria: Els documentals
Escrit per: 60 minuts
EMISSIÓ: DIMARTS 9 DE NOVEMBRE

nullnull

El segon reportatge que "60 minuts" emet en el context de la programació especial del C33 "D'aquí i d'allà", dedicat a la Xina, presenta un capítol de la sèrie “Contrastos a la Xina”, feta per la cadena de televisió japonesa NHK i que pretén oferir una mirada en profunditat als afers interns d’una nació que vol fer canvis polítics històrics.
El treball Els nou-rics i els pobres del camp mostra com, mentre el president d’una corporació amassa una fortuna de més de 250 milions de dòlars i es juga amb accions altres centenars de milions de dòlars per operació, un pagès ha d’abandonar el seu poble per anar a treballar a la ciutat i poder ingressar, diàriament, al voltant de 8 dòlars per alimentar la seva família.

A la Xina, la bretxa entre rics i pobres creix a un ritme alarmant. El govern està tractant de corregir aquest desequilibri mitjançant la promoció de la construcció d’una “societat harmoniosa” i una “societat modestament acomodada”. Però, per què els pobres continuen sent pobres? Aquest reportatge presenta una mirada global a un dels assumptes més urgents que cal resoldre des de l’administració de Hu Jintao.